توپ مارک 45

گلوله پرسرعت ؛ مهمات جدید نیروی دریایی آمریکا با سه برابر سرعت صوت

نیروی دریایی آمریکا، گلوله پرسرعت که در اصل برای توپ‌ مغناطیسی توسعه یافته ‌است را برای استفاده در توپ‌های موجود بر روی ناوشکن‌ها و رزمناوها به کار خواهد گرفت.

این گلوله پرسرعت که سرعتی در حدود 3 تا 5 ماخ خواهد داشت، توانایی‌هایی کاملا جدید از جمله درگیری با موشک‌ها را، به توپ‌های استاندارد ناو‌های جنگی می‌بخشد.

گلوله پرسرعت

گلوله پرسرعت و سلاح‌هایی که احتمالا در آینده آن را شلیک خواهند کرد.

کمپانی بی اِی ای (BAE Systems) در اوایل دهه جاری ملادی، کار بر روی گلوله پرسرعت (Hypervelocity Projectile (HVP را آغاز کرد. این گلوله از توپ‌هایی شلیک می‌شود که برای رساندن شتاب اجسام به سرعت 7 ماخ از نیروی مغناطیسی استفاده می‌کنند (توپ ریلی یا Railgun) و به دلیل داشتن سرعت بالا نیازی به سر جنگی انفجاری ندارد. انرژی جنبشی که از برخورد جسمی با این سرعت ایجاد می‌شود، به اندازه کافی مخرب است.

توپ مغناطیسی

آزمایش توپ مغناطیسی

نیروی دریایی و کمپانی بی اِی ای در نظر داشتند که این گلوله پرسرعت را ابتدا بر روی توپ‌ مغناطیسی و پس از آن بر روی سلاح‌های دیگر استفاده کنند، اما هنوز هیچ توپ ریلی وارد خدمت نشده است. از طرف دیگر چند صد توپ پنج اینچی مارک 45 بر روی عرشه رزمناو‌ها و ناوشکن‌های این کشور وجود دارد. برد این توپ 22 کیلومتر است و وظیفه آن درگیری با اهداف زمینی، شناور‌های دیگر و هواگرد‌ها است. با این حال هم ناوشکن‌های و هم رزمناو‌ها تسلیحات بهتر دیگری برای درگیری با این اهداف در اختیار دارند.

گلوله پرسرعت

سه گلوله پر سرعت، ساخت کمپانی بی اِی ای برای سه توپ مختلف. بالاترین گلوله مخصوص توپ مارک45 است.

گلوله پرسرعتی که برای استفاده توپ مارک 45 طراحی شده، دارای سرعت و برد بیشتری نسبت به مهمات معمولی این توپ است. در حالی که برد موثر مهمات معمولی تنها 22 کیلومتر است، گلوله پرسرعت می‌تواند به اهدافی در فاصله 64 کیلومتر اصابت کند. سرعت بالا تنها مزیت این گلوله‌ها نیست، بلکه به دلیل هدایت‌پذیر بودن، بسیار دقیق نیز هستند. بنابراین با وجود نواخت تیر 20 گلوله در دقیقه، یک ناوشکن می‌تواند در یک دقیقه 20 هدف مجزا را نابود کند.

مجهز بودن گلوله پرسرعت به سامانه و بالک‌های هدایتی، توپ مارک 45 را قادر به انجام ماموریت‌های جدیدی می‌سازد. با ایجاد پیوند بین گلوله و سامانه‌های کنترل آتش ناو، توپ مارک 45 می‌تواند با موشک‌های کروز و حتی بالستیک درگیر شود. احتمال دارد که این گلوله با چند نوع سر جنگی ارائه شود. سرجنگی شدیدا انفجاری برای حملات زمینی، مهمات دارت شکل بدون سر جنگی انفجاری برای عملیات ضدکشتی و سر جنگی شدیدا انفجاری با فیوز مجاورتی برای درگیری با موشک‌ها و هواگردها که باران مرگباری از ترکش را بر سر هدف می‌بارد.

گلوله پرسرعت

معاون وزیر دفاع سابق آمریکا در حال بررسی آسیب ایجاد شده توسط گلوله پرسرعت

چندین کمپانی پیمانکار نظامی شامل بی اِی ای و ریتیان در حال رقابت برای توسعه گلوله پرسرعت برای توپ مارک 45 هستند و انتظار می‌رود اولین آزمایشات این گلوله سال آینده میلادی انجام شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*