کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید

شهروند دانشمندان موفق به کشف یک کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید شدند

یک کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید به دست دانشمندان غیر رسمی کشف شده است. حتی کامپیوترها نیز با تحلیل تصاویر، قادر به کشف این ستاره کم نور نبوده‌اند.

شهروند دانشمندان (دانشمندان غیر رسمی)، زمان و مخصوصا تجهیزات کافی برای رصد کردن آسمان هستی ندارند، اما در برخی موارد تلاش‌های آن‌ها به کشف‌هایی ختم می‌شود که از چشم حرفه‌ای‌ترین‌ها دور مانده است. بر اساس جدیدترین تلاش‌ها در پروژه Backyard Worlds: Planet 9، که در آن از افراد غیرحرفه‌ای خواسته شده در کشف اشیای نزدیک منظومه شمسی به ناسا کمک کنند، یک کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید رصد شده است.

کوتوله‌ قهوه‌ ای در دسته‌بندی ستاره‌‎ها قرار می‌گیرد، اما برخلاف ستاره‌های پرنور، اندازه کوچکی داشته و در زمان تشکیل، مرکز آن به اندازه کافی داغ نمی‌شود. به همین دلیل خبری از رخ دادن فرآیند ذوب یا همجوشی هسته‌ای در آن‌ نیست. در پی این اتفاق‌ها، نمی‌توان آن را یک ستاره عادی دارای نور و گرمای زیاد خطاب کرد. کوتوله‌ قهوه‌ ای بعد از تشکیل شدن خیلی سریع سرد می‌شود، به همین دلیل نوری از خود نداشته و با دشواری قابل مشاهده است.

کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید

این کوتوله قهوه ای تقریبا به ستاره منظومه ما نزدیک بوده و حدود 110 سال نوری با آن فاصله دارد. رزا کاسترو (Rosa Castro) به همراه سه منجم آماتور دیگر، در میان انبوهی از تصاویری به دست آمده از کاوشگر نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع ناسا (WISE) جستجو کرده و این کوتوله که در حال حرکت در فضای بی‌کران است را رصد کردند. این کشف کوتوله قهوه ای، به چند دلیل بسیار مهم تلقی می‌شود و علت برجسته شدن آن، تنها کشف شدن به دست افراد تازه‌کار نیست.

کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید

تصاویر به دست آمده از تلسکوپ‌ها و کاوشگرها، معمولا به منظور اسکن کردن برای استخراج جزییات به کامپیوترها سپرده می‌شوند، اما کشف یک کوتوله قهوه ای حتی به این روش هم کار ساده‌ای نیست. نور آن‌ها بسیار بسیار کم است، به همین دلیل کامپیوتر در بیشتر مواقع متوجه حضور آن در تصاویر نمی‌شود.

اما رزا کاسترو و تیم تحقیقاتیش موفق به کشف یک کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید شدند که چندین تحلیلگر کامپیوتری قادر به تشخیص آن نبودند. این مورد از سایر کوتوله های قهوه ای به مراتب کم نورتر است، به همین دلیل حتی منجمان تمام وقت و حرفه‌ای نیز تا پیش از این نتوانستند آن را مشاهده کنند.

قرار شده پروژه Backyard Worlds برای مدت زمان بیشتری ادامه پیدا کند، به همین دلیل شانس کشف اجرام آسمانی بیشتر و بیشتر می‌شود. ممکن است جزییات بسیار زیادی در بی‌شمار تصویر ارسال شده توسط کاوشگرها و تلسکوپ‌ها وجود داشته باشد، اما کامپیوترها قادر به تشخیص آن‌ها نبوده و افراد حرفه‌ای نیز به صورت غیر عمدی از آن‌ها چشم‌پوشی کنند.

کشف مجدد کوتوله قهوه ای در همسایگی خورشید

ناسا حتی پیش‌بینی می‌کند چندین کوتوله قهوه ای در فاصله کمتر از 4.2 سال نوری بین خورشید و پروکسیما قنطورس (یک کوتوله بسیار نزدیک به ما) وجود داشته باشند. از آن جایی که تعداد بیشتری از افراد حتی غیر حرفه‌ای بر روی منابع در دسترس به منظور شناخت دنیای اطراف منظومه ما فعالیت می‌کنند، باید به زودی منتظر کشف‌های بیشتری باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*