پرواز بر سطح پلوتو و قمرش شارون در انیمیشن‌های جدید منتشرشده توسط ناسا (ویدیو)

پرواز بر سطح پلوتو و قمر شارون با انیمیشن‌های جدید ناسا (ویدیو)

سیاره کوتوله پلوتو (Pluto) آنقدر از ما دور است که تصور دیدن جزئیات آن از نزدیک غیر ممکن به نظر می‌رسد. اما ناسا به تازگی با انتشار انیمیشن‌هایی از سطح پلوتو و بزرگ‌ترین قمر آن، شارون (Charon)، انتظارات بسیاری را برآورده کرده است.

دو سال پیش در روز 23 تیر ماه 1394، کاوشگر نیوهورایزنز (New Horizons) ناسا برای اولین بار در تاریخ، تصاویری از سطح پلوتو ثبت کرد و با پرواز در فاصله‌ی 12 هزار کیلومتری این سیاره کوتوله، اطلاعات جدید و جالب‌توجهی را از دنیای کشف نشده آن و ماه‌های عجیب و غریبش، در اختیار ما قرار داد. اکنون این فضاپیما از سیاره پلوتو دور شده و در حال کاوش اجرام آسمانی دیگر در لبه منظومه شمسی است؛ با این حال، ناسا با انتشار دو انیمیشن سه‌بعدی، تصاویر شبیه‌سازی شده از جزئیات منحصربه‌فرد سطح پلوتو و قمر شارون را در دسترس شیفتگان نجوم و جهان خارج از جو زمین قرار داده و امکان آشنایی بیشتر با ماموریت نیوهورایزنز را فراهم کرده است.

تیم ماموریت نیوهورایزنز این انیمیشن‌ها را با ادغام اطلاعات مخابره شده توسط کاوشگر و مدل‌های موجود از فراز و نشیب‌های سطح پلوتو تهیه کرده‌اند. ویدیو اصلی منتشرشده از جنوب غربی دشت اسپوتنیک (Sputnik Planitia) که یخچالی نیتروژنی و بخشی از قسمت قلبی ‌شکل سطح پلوتو است، آغاز شده و با عبور از مناطق دیگر، رشته‌کوه‌ها، دریاچه‌ها و پستی و بلندی‌های دیگر موجود در سطح سیاره را نمایش می‌دهد. البته به منظور درک بهتر جزئیات، بلندی‌ها کمی مرتفع‌تر نمایش داده شده‌اند؛ با این وجود حاصل کار تیم، تصاویری دیدنی از پیچیدگی‌های سطح پلوتو بوده که تفاوت قسمت‌های مختلف این جرم آسمانی کوچک را به خوبی آشکار می‌کند.

ویدیوی شبیه‌سازی ‌شده از سطح پلوتو

همان‌طور که اشاره شد، تیم نیوهورایزنز ویدیوی کوتاهی از بزرگ‌ترین قمر پلوتو، شارون هم آماده کرده‌اند. با داشتن ابعادی در حدود نصف سیاره‌ی میزبان، شارون دنیای پرفراز و نشیب و منحصربه‌فرد خود را دارد که از کوه‌های بلند و دره‌های عمیق پوشیده شده است. در سطح این قمر یک منطقه قرمزرنگ بزرگ هم وجود دارد.

ویدیوی شبیه‌سازی ‌شده از سطح بزرگ‌ترین قمر پلوتو، شارون

با وجود اینکه دو سال از اولین اکتشافات سطح پلوتو از فاصله‌ی نزدیک می‌گذرد، تماشای این ویدیوها برای کسانی که می‌خواهند خاطرات مربوط به اولین باری که خبر دستاورد تیم نیوهورایزنز منتشر شد را زنده کنند و افرادی که علاقه‌مندند تا سطح اجرام آسمانی را از چشم یک فضاپیما ببینند، خالی از لطف نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*