اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner

اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner ؛ دانلود و آموزش استفاده

در این مقاله به بررسی اپلیکیشن CamScanner به عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های اسکن اسناد با گوشی همراه با لینک دانلود و آموزش استفاده خواهیم پرداخت.

گسترش عکاسی با گوشی های هوشمند طی سالیان اخیر باعث به وجود آمدن نتایجی غیرمنتظره شده است. ما حالا نه تنها از دوربین گوشی‌مان برای ثبت لحظات ناب زندگیمان استفاده می‌کنیم، بلکه هرچیز و هرجایی که ما نیاز به آن نیاز داشته باشیم به کمک خواهد آمد.

پرداخت قبوض، نقشه‌ها، فروش اقلامی در مغازه‌ها و تصویر هر چیز دیگری که شما بگویید را می‌توان با دوربین گوشی ثبت کرد. البته که ثبت این تصاویر سودمند است، اما به طور کامل عملی نیست. به طور مثال اگر شما بخواهید یک سند رسمی را برای بانک یا کارفرمای خود ارسال کنید، نمی‌توانید امیدوار باشید که یک تصویر JPEG تمیز و خوب را در اختیار او قرار دهید. اینجاست که پای یک اپلیکیشن اسکنر به میان می‌آید!

در حال حاضر یکی از بهترین اپلیکیشن های اسکن اسناد با گوشی که منتشر شده، CamScanner است. در این مقاله ما قصد داریم طریقه‌ی استفاده از این برنامه را ارائه کرده و به مهم‌ترین قابلیت‌های آن اشاره کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قیمت و انواع نسخه‌های CamScanner

هرچند ما در این مقاله نسخه اندرویدی CamScanner را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما باید به خاطر داشته باشید که آن حاوی نسخه آی او اسی و ویندوز فون نیز هست که همگی از رابط کاربری تقریبا یکسانی برخوردارند. قیمت این برنامه کمی برای کاربران تازه کار گیج کننده است. در اینجا یک نسخه رایگان، یک نسخه لایسنس شده و یک نسخه پریمیوم از اپلیکیشن CamScanner وجود دارد. نسخه لایسنس شده با قیمت ماهیانه 2 دلار (به صورت اشتراکی) به فروش می‌رسد. این نسخه ارائه کننده قابلیت اسکن اسناد با گوشی با کیفیتی بالا است و شما در انتها می‌توانید سند مد نظر را با فرمت PDF و بدون واترمارک ذخیره کنید. علاوه بر این، خبری از تبلیغات داخل اپلیکیشن نبوده و محدودیت زمانی آپلود در OneDrive و Evernote را حذف می‌کند.

برای داشتن نسخه پریمیوم برنامه شما باید ماهانه 4.99 دلار و یا سالانه 49.99 دلار را پرداخت کنید. قطعا اگر شما خیلی زیاد به اسکن اسناد با گوشی خود می‌پردازید، این نسخه می‌تواند ایده آل شما باشد. از مهم‌ترین قابلیت‌های نسخه پریمیوم می‌توان به فایل‌های OCR قابل ویرایش، 10 گیگابایت فضای ذخیره ابری، محافظت به وسیله رمز عبور از اسکن‌های شما، آپلود خودکار بر روی فضای ابری و همچنین دسته بندی دانلود فایل‌های PDF اشاره کرد. شما می‌توانید در زیر ابتدا نسخه رایگان این اپلیکیشن را دانلود کرده و در صورت دلخواه آن را به نسخه‌های لایسنس شده یا پریمیوم ارتقا دهید.

دانلود CamScanner

آموزش کار با CamScanner

حال به اصل مطلب، آموزش کار با این اپلیکیشن اسکنر خواهیم پرداخت. هرچند رابط کاربری آن بسیار ساده و راحت در استفاده است، اما بد نیست پیش از شروع کار با CamScanner با بخش‌های مختلف و قابلیت‌های آن آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

اسکن یک تصویر

اسکن یک سند بسیار سریع و ساده انجام می‌شود. زمانی که شما اپلیکیشن را به اجرا در می آورید، به صورت خودکار به صفحه‌ی “My Docs” منتقل می‌شوید. بر روی آیکون دوربین که با پس زمینه سبز رنگ در سمت راست، قسمت پایینی صفحه قرار دارد ضربه بزنید و اسکن را آغاز کنید. اگر تا به حال از برنامه استفاده نکرده باشید، مستلزم دادن مجوز ضبط تصویر و ویدیو به آن هستید که با کلیک بر روی این آیکون، تنظیمات مربوطه را نیز می‌توان دید.

اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner

← در صفحه اسکن سه نوع مختلف از آن وجود دارد: آی دی کارت، اسناد و کد QR

گزینه آی دی کارت ایده آل کپی گرفتن از پاسپورت است. تنها کافیست مطمئن باشید پس زمینه پاسپورت شما صاف باشد. اما اگر بخواهید به اسکن اسناد با گوشی بپردازید دو حالت مختلف در دسترس شماست. حالت اول “Single Mode” است که وقتی می‌خواهید تنها یک سند را اسکن کنید از آن استفاده می‌کنید. حالت دوم “Batch Mode” است که برای اسکن چندین سند و سپس تبدیل همه آن‌ها به یک سند استفاده کنید. شما می‌توانید با ورود به منو تنظیمات (Settings) ابزارهای ویرایشگر را نیز در اختیار داشته باشید.

اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner

بر روی آیکون چرخ‌دنده ضربه بزنید تا بتوانید تنظیمات مختلفی نظیر نور فلاش، جهت متن و وضوح را تغییر دهید.

سپس کافیست دوربین گوشیتان را جلوی یک سند گرفته و از آن عکس تهیه کنید.

ویرایش یک اسکن

پس از آن که شما سند مد نظرتان را اسکن کردید، اپلیکیشن به طور خودکار شما را به صفحه Cropping (برش) می‌برد. پیرامون سند را انتخاب کنید تا هرگونه پس زمینه غیر لازمی حذف شود. همچنین می‌توانید تنها بخشی از یک سند که نیاز دارید را به جای کل آن انتخاب کنید. همانطور که در مثال زیر نیز می‌بینید، سند مد نظر ما (تصویر سمت چپ) پس زمینه‌های اضافی داشت که با حذف آن‌ها سند نهایی زیباتری را ایجاد کردیم. شما همچنین می‌توانید با ضربه بر روی آیکون‌های زیر تصویر اقدام به چرخش تصویرتان نیز کنید.

اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner

حال که عملیات برش زدن به اتمام رسید، شما می‌توانید فیلترهای مختلفی را بر روی سند اسکن شده اعمال کنید تا خواندن آن راحت‌تر شود و محصول نهایی چیزی شبیه به یک سند اسکن شده توسط دستگاه‌های فیزیکی اسکنر باشد. در اینجا چندین افکت مختلف جهت اعمال وجود دارد که شامل حالت‌های Auto، Original، Lighten، Magic Color، Gray Mode، Black and White و Black and White 2 می‌شود. اگر این فیلترها افاقه نکرد، شما می‌توانید تنظیماتی از قبیل روشنایی، کنتراست، سطح جزئیات و غیره را به دلخواه خود نتظیم کنید. در انتها باید بر روی تیک پایین صفحه ضربه بزنید تا سند شما در پوشه “My Docs” ذخیره شود.

استخراج متن از عکس

CamScanner همراه با قابلیت OCR عرضه شده است. OCR در اصل مخفف Optical Character Recognition یا همان نویسه‌خوان نوری است که این قابلیت راه استخراج متون از تصاویر اسکن شده را به ارمغان خواهد آورد.

برای استفاده از قابلیت OCR شما باید تمامی مراحل بالا را طی کنید، اما این‌بار به جای ضربه زدن بر روی تیک جهت اتمام پردازش، کافیست آیکون ذره‌بین را انتخاب کنید.

اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner

سپس این اپلیکیشن از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید متن تمام صفحه استخراج شود، یا قصد استخراج متن تنها بخشی از تصویر را دارید. در مثال بالا ما بخشی از صفحه را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “Recognize” ضربه زدیم. نتیجه، بر روی صفحه به نمایش درخواهد آمد. نکته جالب اینجاست که اگر نسخه پریمیوم را تهیه کنید، قادرید متن حاصل شده را ویرایش کنید و هرگونه ایرادی را برطرف سازید. البته توجه داشته باشید که قابلیت OCR به صورت 100 درصدی قابل اعتماد نیست و ممکن است متون استخراجی با اشکالاتی روبرو باشند.

پس پردازش

پس از اسکن اسناد با گوشی و ذخیره آن‌ها در فایل My Docs، شما می‌توانید برخی از ویرایش‌های پس پردازشی را نیز اعمال کنید.

در بالای سمت راست صفحه سه گزینه برای برش (Crop)، اشتراک گذاری (Share) و تغییر نام (Rename) فایل‌ها وجود دارد. در زیر صفحه نیز شما می‌توانید گزینه‌هایی برای چرخش سند، استخراج متون و راهی برای اضافه کردن حاشیه نویسی و واترمارک را در اختیار داشته باشید. برای اضافه کردن نوشته نیز شما می‌توانید یک اپلیکیشن دیگر به نام InNote را بر روی گوشی‌تان نصب کنید.

اسکن اسناد با گوشی توسط اپلیکیشن CamScanner

شما می‌توانید با ضربه زدن بر روی دکمه “Add a Watermark” ضربه بزنید و سپس نوشته به همان رنگ دلخواه شما درخواهد آمد. واترمارک را به مکان مناسبی از صفحه که مد نظرتان است انتقال دهید و در نهایت بر روی دکمه “OK” بفشارید.

آلترناتیوهای CamScanner 

هرچند اپلیکیشن CamScanner یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های اسکن اسناد با گوشی است، اما دیگر در این عرصه تنها نیست. در حال حاضر چندین جایگزین مناسب و خوب نیز برای آن وجود دارد که از قابلیت‌هایی یکسان برخوردارند. اگر می‌خواهید برنامه‌های دیگر را نیز بیازمایید پیشنهاد ما به شما 3 اپلیکیشن زیر است:

  • Google Drive: شما نیازی نیست به دنبال یک اپلیکیشن اسکنر خاص بگردید. گوگل خود این قابلیت را به سیستم فضای ابری گوگل درایو خود اضافه کرده است. تنها کافیست بر روی آیکون + ضربه بزنید و عملیات اسکن را انجام دهید.
  • Microsoft Office Lens: آفیس لنز تحرک بزرگی برای مایکروسافت در دنیای اپلیکیشن‌های اسکنر است. برخلاف CamScanner، شما نیازی به پرداخت مبلغی برای استفاده از قابلیت OCR ندارید. این اپلیکیشن به صورت مستقیم متن استخراجی را در OneNote یا Word ذخیره خواهد کرد.
  • Tiny Scanner: این اپلیکیشن عملکرد تقریبا یکسانی با CamScanner دارد، اما در آزمایش‌های ما کیفیت تصویر آن چندان رضایت‌بخش نبود.

از کدام اپلیکیشن برا اسکن اسناد با گوشی استفاده می‌کنید؟

در این مقاله ما به بررسی اپلیکیشن CamScanner در اسکن اسناد با گوشی پرداختیم، اما جایگزین‌هایی را نیز برایش معرفی کردیم. حال این تصمیم با شماست که از کدام برنامه استفاده کنید.

شما از کدام اپلیکیشن استفاده می‌کنید؟ آیا آن برنامه توانسته رضایت شما را به همراه داشته باشد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آیا برنامه ای با کاربرد مشابه برای PC پیدا میشه ؟