موشک بالستیک کره شمالی

نیویورک در تیررس موشک بالستیک کره شمالی قرار گرفت

گزارش ها از آزمایش اخیر موشک بالستیک کره شمالی حاکی از آن است که این موشک توانایی رسیدن به خاک اصلی آمریکا را دارد.

موشک بالستیک کره شمالی

اکنون رژیم کیم جونگ اون، می‌تواند از این موشک در ترکیب با کلاهک هسته‌ای کوچک شده که برخی تحلیلگران معتقدند که این کشور همین حالا هم در اختیار دارد، برای حمله به خاک اصلی آمریکا استفاده کند. این یعنی سیاست‌گذاران آمریکایی باید تصمیم بگیرند که یا با کره شمالی مجهز به تسلیحات هسته‌ای کنار بیایند و یا به گزینه نظامی متوسل شوند. زیرا به نظر نمی‌رسد که کره‌ شمالی را بتوان راضی به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ایش کرد. جف دیویس، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای در مورد این آزمایش اعلام کرد:

وزارت دفاع آمریکا پرتاب یک موشک بالستیک کره شمالی را امروز در ساعت 10:41 قبل از ظهر به وقت شرق آمریکا، شناسایی و ردگیری کرد. همانگونه که انتظار می‌رفت، از نظر ما این موشک بالستیک کره شمالی از نوع قاره‌پیما بوده است. موشک از منطقه موپیونگ نی شلیک شد و پس از طی 1000 کیلومتر، در دریای ژاپن سقوط کرد. ما برای ارزیابی دقیق‌تر این آزمایش در حال کار با همکارانمان در سازمان‌های دیگر هستیم.

پنتاگون

پنتاگون همین حالا هم در مورد پاسخ نظامی به این آزمایش با کره جنوبی گفت‌‌وگو کرده است. در بیانیه‌ای که ستاد مشترک ارتش آمریکا صادر کرده آمده است:

به دنبال آزمایش امروز موشک بالستیک کره شمالی، رئیس ستاد مشترک ارتش، ژنرال جوزف دانفورد و فرمانده فرماندهی اقیانوس آرام، دریادار هری هریس، با رئیس ستاد مشترک کره‌ جنوبی ژنرال لی سان جین تماس گرفتند. در این تماس ژنرال دانفورد و دریادار هریس تعهد عمیق خود نسبت به اتحاد میان جمهوری کره و آمریکا را ابراز کردند. این سه همچنین در مورد گزینه‌ نظامی به بحث و تبادل نظر پرداختند. برای برقراری تماس، دریادار هریس در دفتر دانفورد به وی ملحق شد.

ژنرال دانفورد و ژنرال لی

روسای ستادهای مشترک ارتش آمریکا و کره جنوبی

به گفته دیوید رایت، عضو ارشد اتحادیه دانشمندان دلواپس و مدیرعامل برنامه امنیت جهانی، موشک بالستیک کره شمالی قطعا توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دارد.

به نظر می‌رسد که موشک 1000 کیلومتر را پیموده، بنابراین در نزدیکی و یا درون آب‌های سرزمینی ژاپن سقوط کرده است. همچنین بر اساس گزارشات حداکثر ارتفاع موشک 3700 کیلومتر بوده و پرواز آن 47 دقیقه به طول انجامیده است. اگر این اعداد درست باشند، در صورتی که موشک در مسیر استاندارد پرواز کند، بدون احتساب چرخش زمین برد آن به 10400 کیلومتر می‌رسد.

خبر آزمایش موشکی کره شمالی

اگر محاسبات رایت درست باشد، قطعا اکثر شهرهای بزرگ آمریکا در تیررس موشک بالستیک کره‌ شمالی قرار دارند. با این حال واشنگتن دی سی احتمالا خارج از برد موشک خواهد بود. به گفته رایت:

لس آنجلس، شیکاگو و دنور کاملا در برد برد موشک بالستیک کره قرار دارند، درحالی که بوستون و نیویورک ممکن است در تیررس آن باشند. واشنگتن نیز احتمالا خارج از برد آن است.

یک مسئله این است که مشخص نیست وزن محموله‌ای که این موشک بالستیک کره شمالی حمل می‌کرده چقدر بوده است. ممکن است برد عملیاتی آن بر همین اساس کمتر باشد. بنابر اظهارات رایت:

مهم است به خاطر بسپاریم که وزن محموله موشک بالستیک کره شمالی در این آزمایش مشخص نیست؛ اگر وزن آن کمتر از کلاهکی که موشک حمل خواهد کرد بوده باشد، برد آن کمتر از مقداریست که در بالا تخمین زده شد.

با این که در مورد این مسئله که آیا کره شمالی موفق به کوچک‌سازی کلاهک هسته‌ای خود شده باشد یا خیر شک و تردید زیادی وجود دارد، به گفته جفری لوئیس، مدیر برنامه عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی شرق آسیا در مرکز جیمز مارتین، پیونگ یانگ چنین دستگاهی را در سپتامبر سال گذشته آزمایش کرده است. وی در یک توئیت اظهار داشت:

آن‌ها ادعا می‌کنند که این دستگاه را در سپتامبر گذشته آزمایش کرده‌اند. من حرفشان را باور می‌کنم.

کلاهک هسته‌ای کوچک شده

کلاهک هسته‌ای کوچک شده ادعایی کره شمالی

مشکل اینجاست که برای رهگیری چنین موشکی، سلاحی در زرادخانه پنتاگون وجود ندارد. لوئیس در توئیت دیگری گفت:

ما چیزی در اختیار نداریم که بتواند با این گونه اهداف و در این خط سیر خاص درگیر شود.

رهگیر سامانه GMD

سامانه GMD تنها سامانه دفاع موشکی آمریکا با توانایی رهگیری موشک‌های قاره‌پیما است که به تازگی موفق به رهگیری آزمایشی یک موشک بالستیک قاره‌پیما شده

ژنرال مایک میلِی، فرمانده کل نیروی زمینی ارتش آمریکا، در سخنرانی در باشگاه مطبوعات ملی در واشنگتن گفت که آمریکا با این پرسش قطعی مواجه است که باید با مشکل کره شمالی چه کند. وی اشاره کرد که هیچکدام از گزینه‌های پیش روی پنتاگون مناسب نیستند، زیرا برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی، حتی از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها هم سریع‌تر در حال پیشرفت است.

ژنرال میلی

ما در بازه‌ای از زمان قرار داریم که مجبور به انتخاب بین راه‌های ممکن هستیم و هیچکدام از این انتخاب‌ها خوشایند نیستند. اما این ناخوشایندی بار مسئولیت انتخاب کردن را از دوش ما برنخواهد داشت و ما مجبور به اتخاذ تصمیمی هستیم که عواقب زیادی در پی خواهد داشت… وضعیت جالبی نخواهد بود.

هر چند که آمریکا احتمال پاسخ نظامی را مطرح می‌کند، لوئیس معتقد است که تنها گزینه سیاسی واقع بینانه برای آمریکا کنار آمدن با کره شمالی هسته‌ای است. اگر در شبه‌ جزیره کره جنگی در بگیرد، آمریکا و کره جنوبی بدون شک ارتش کره شمالی را نابود خواهند کرد اما این پیروزی خصوصا برای جمعیت غیرنظامی سئول و سایر شهر‌های بزرگ در آن منطقه هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

korea

ژنرال مایلی اما معتقد است:

درگرفتن جنگ در شبه جزیره کره وحشتناک خواهد بود، اما انفجار بمب هسته‌ای بر فراز لس آنجلس هم وحشتناک است.

در نهایت به جز کنار آمدن با کره شمالی هسته‌ای، گزینه‌های زیاد دیگری پیش روی واشنگتن قرار ندارد. پیونگ یانگ حاضر به تسلیم برنامه هسته‌ای و موشکی خود به عنوان برگ برنده‌ای برای حفظ رژیم دیکتاتوری کیم نیست.

داگ باندو، یکی از اعضای موسسه تحقیقات سیاسی کاتو در یادداشتی برای نشنال اینترست می‌نویسد:

سلاح هسته‌ای، تنها عامل قطعی بازدارنده در مقابل قدرت نظامی روزافزون کره جنوبی پرجمعیت و ثروتمند و برخوردار از حمایت ابر قدرتی چون آمریکا است. به علاوه سلاح هسته‌ای ابزار مناسبی برای اخاذی نیز هست. این بمب برای ارتشی که نقش سیاسی مهمی دارد جایزه بزرگی است.

کره شمالی هسته‌ای

به طور قطع زمانی که دیکتاتور لیبیایی، معمر قذافی موافقت کرد که سلاح‌های کشتار جمعی خود را تسلیم کند و سپس در سال 2011 با کمک غرب از قدرت ساقط شد، پیونگ یانگ برای حفظ تسلیحات هسته‌ای خود مصمم‌تر شد. این کشور با یک محاسبه ساده، به این نتیجه رسید که سلاحی که از حمله نظامی آمریکا جلوگیری کند، از هرگونه منفعت اقتصادی یا سیاسی مانند تضمین امنیت حکومت این کشور، بهتر است.

در همان زمان، وزیر خارجه کره شمالی، با محکوم کردن مذاکرات برای خلع سلاح رژیم قذافی به عنوان مقدمه‌ای برای مداخله نظامی اظهار داشت:

معلوم شد که متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای لیبی که بیشتر توسط آمریکا انجام گرفت، عملی خصمانه بود که در ابتدا با چرب‌زبانی و وعده‌های شیرین مانند تضمین امنیت و بهبود روابط حکومت لیبی را خلع سلاح کردند و سپس با استفاده از زور آن را برانداختند.

به احتمال زیاد آمریکا مجبور خواهد شد که با کره شمالی مجهز به تسلیحات هسته‌ای کنار بیاید؛ مگر این که ترامپ به انجام حمله پیش دستانه علیه کره شمالی تمایل داشته باشد. هر چند که شاید مقایسه مناسبی نباشد، اما پیش از دست‌یابی شوروی به بمب اتم، آمریکا اعلام کرده بود که دست‌یابی موسکو به سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد، اما در نهایت واشنگتن مجبور به کنار آمدن با کرملین شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. دمش گرم کره شمای قدرت هسته ایی یعنی همین ضعیف ترین ارتش و تجهیزات با بودجه ناچیز ترسی تو دل ابر قدرت جهان انداخته ، باید ماهم کلاهک هسته ایی بسازیم تا آمریکا هیچ غلطی نتونه بکنه

    بزنه کره شمالی نصف امریکا بره روی هوا ، چون دار حال میکنن اینجا ما داریم تو تحریم و بدبختی و سایر کشورها تو جنگ و خونریزی توسط امریکا بسر میبرن

  2. آمریکا ابرقدرته بودجه ارتشش سالانه ۷۰۰ میلیارد دلاره پس چطور جلوی کره با بودجه ارتش ۷میلیاردی در سال کم اوورده چرا نمیزنه کره رو با زمین صاف کنه