سیاره زحل

تصاویر بی سابقه فضاپیمای کاسینی از سیاره زحل و اتمسفر آن

فضاپیمای کاسینی (Cassini Spacecraft) در جدیدترین شیرجه خود توانست تصاویری بی‌سابقه و شگفت‌انگیز را از سیاره زحل و اتمسفر آن به ثبت برساند.

این روزها فضاپیمای کاسینی در حال اجرای جدیدترین شیرجه خود در ماموریت کاوش سیاره زحل است و این بار موفق به ثبت تصاویری خارق‌العاده از این سیاره شد. این تصاویر، نسبت به هر نمایی که تاکنون از سیاره زحل دیده‌ایم تازگی دارند!

فضاپیمای کاسینی، در مسیر حرکت خود به سمت سیاره زحل ظاهری بی‌نظیر از این سیاره و حلقه‌های آن را به ثبت رساند که از فاصله 1.1 میلیون کیلومتری تهیه شده‌اند.

تصاویر اخیر، حلقه‌های زحل را در نمایی حیرت‌انگیز و بی‌سابقه از نور خورشید به نمایش می‌گذارند.

سیاره زحل

نمایش حلقه‌های زحل در امتداد نور خورشید و کم‌رنگ شدن آنان از چپ به راست

کاسینی این روزها که به سمت مقصد نهایی خود پیش‌روی می‌کند، با ارسال تصاویر جدید از ماموریت خود، نمایی جذاب از سیاره زحل را به زمین مخابره می‌کند. فضاپیمای کاسینی سرانجام در تاریخ 24 شهریور به اتمسفر زحل وارد شده و پس از طی 5 گردش نهایی خود، شیرجه نهایی به دل این سیاره را به اجرا درمی‌آورد.

همانطور که در تصویر زیر قابل ملاحظه است، کمان زیبا و شگفت‌انگیزی که توسط حلقه‌های سیاره زحل تشکیل گردیده، نمایی مشابه با رنگین‌ کمان در سطح زمین را برای بیننده تداعی می‌‌کند. با وجود اینکه تصویر زیر، فاقد رنگ‌هایی متنوع برای تشکیل رنگین کمان است، باز هم تماشای حلقه‌های زحل در نمایی رو به فضای خالی، در نوع خود بی‌نظیر است.

سیاره زحل

نمایی زیبا از حلقه‌های زحل از فاصله 1.1 میلیون کیلومتری غول گازی

حلقه‌های زحل در حوالی خط استوای این سیاره، دارای ضخامت بسیار کمی هستند. از سوی دیگر، ضخامت حلقه‌ها در نزدیکی قطبین بسیار عریض‌تر بوده و در برخی مکان‌ها قادر به مسدود‌سازی عبور نور خورشید است.

در کمتر از 15 هفته، فضاپیمای کاسینی شیرجه نهایی خود به سیاره زحل را آغاز می‌کند. تا آن زمان، این فضاپیما به ثبت تصاویر و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر ادامه خواهد داد.

دانشمندان با مشاهده دقیق داده‌های دریافتی از فضاپیمای کاسینی، سعی دارند که به درک صحیحی از ساختار حلقه‌های یخی سیاره زحل ، نحوه شکل‌گیری و ترکیبات آن دست یابند. همچنین یکی دیگر از اهداف اصلی فضاپیمای کاسینی، بررسی دقیق اقمار زحل بود که در زیر نمایی جذاب از قمر تیتان را مشاهده می‌کنید.

سیاره زحل

تصویر زیبای فضاپیمای کاسینی از اتمسفر قمر تیتان

بر اساس اظهارات دانشمندان ناسا، داده‌های فضاپیمای کاسینی نشان داده است که میدان مغناطیسی سیاره زحل قابل تشخیص نیست. این بدان معناست که مقدار دقیق طول یک روز در سیاره زحل همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داشت.

میشل دوهتری (Michele Dougherty) عضو گروه تحقیقات میدان مغناطیسی سیاره زحل در این باره می‌گوید:

شیب زحل از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد کمتر بوده و تشریح آن را مشکل می‌سازد. از این جهت ما هنوز موفق نشده‌ایم طول یک روز در زحل را اندازه‌گیری کنیم، البته مطالعات بر روی این موضوع همچنان ادامه دارد.

تاکنون، فضاپیمای کاسینی به لطف تجهیزات آنالیز گرد و غبار (CDA) و طیف‌سنج جرمی (INMS) موفق شده تصاویری را از اتمسفر زحل و حلقه‌های محسورکننده آن به زمین مخابره کند.

ناسا گزارش داده است که ابزار CDA، ذراتی نانومتری را در حین عبور از میان حلقه‌های این سیاره تشخیص داده و طیف‌سنج جرمی INMS، به کاوش اتمسفر بیرونی این سیاره پرداخته است.

همچنان که فضاپیمای کاسینی به شیرجه نهایی خود نزدیک می‌شود، ابزار INMS نمونه‌های دقیق‌تری از عمق اتمسفر این سیاره را زیر ذره‌بین قرار داده و اطلاعات آن را به زمین مخابره خواهد کرد.

فضاپیمای کاسینی، آخرین قدم‌های ماموریت دراز مدت خود را به خوبی انجام داده و همواره به دانش انسان از درک ساختار سیاره زحل اضافه کرد. علاوه بر این داده‌های علمی، فضاپیمای کاسینی تصاویری بی‌سابقه و شگفت‌انگیز از این سیاره را با بیشترین جزئیات ممکن به زمین ارسال کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*