خانه دوم انسان

اقمار اروپا و انسلادوس مقاصد مناسبی برای خانه دوم انسان نیستند!

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌های خورشید ، احتمالا اقمار اروپا و انسلادوس گزینه های مناسبی برای خانه دوم انسان نخواهند بود!

سال‌هاست که انسان رویای سفر به سایر سیارات منظومه شمسی و یا حتی اقمار آنان را در سر می‌پروراند. آزمایش‌های علمی و بررسی‌های صورت گرفته بر روی شرایط این اجرام آسمانی، تاکنون شرایط امیدوارانه‌ای را توصیف نکرده‌اند. در چند میلیارد سال آینده، خورشید رو به نابودی پیش رفته و به یک غول قرمز تبدیل می‌شود. در پی این رویداد، اقیانوس‌های موجود بر سطح زمین از بین می‌روند و احتمالا باقی‌مانده نژاد انسان‌ها، به دنبال خانه‌ای دوم برای سکونت خواهند بود. همانطور که احتمالا می‌دانید، اقمار اروپا و انسلادوس که به ترتیب متعلق به سیاره‌های مشتری و زحل در منظومه شمسی هستند، از شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات برخودار هستند و این انتظار می‌رود که آینده انسان‌ها در سطح این اقمار رقم بخورد. اما تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که این دنیاها نیز در آینده قابل سکونت نبوده و نمی‌توانند به عنوان خانه دوم انسان ایفای نقش کنند؛ حتی اگر تمامی یخ‌های آنان ذوب شود!

دانشمندان با شبیه‌سازی مدل‌های 3 بعدی تغییرات جهانی آب و هوا، وضعیت اقمار یخی در اطراف ستاره‌های F و G (مانند خورشید) را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج این آزمایشات که در قالبی مطالعه‌ای در ماهنامه علوم ژئوشیمی طبیعت (Nature Geoscience) به چاب رسید، دانشمندان از فروپاشی سریع این جهان‌‌ها، پس از ذوب شدن یخ‌های آنان خبر دادند. این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که یخ‌های موجود در سطح این اقمار، به انرژی گرمایی بسیار زیادی برای ذوب شدند نیاز دارند. زمانی که در چند میلیارد سال آینده خورشید به این انرژی بسیار بالا برسد، یخ‌های موجود در این اقمار شروع به ذوب شدن کرده و حالت گلخانه‌ای سریعا در آنان حکم‌فرما می‌شود. در پی این جریان، منابع آبی موجود در این اقمار نیز بخار شده و از آنجا که خورشید یک ستاره از نوع G است، آینده‌ی اقمار انسلادوس و اروپا چشم‌انداز خوبی نخواهد داشت. با این وجود، دانشمندان بر این باورند که چندین پیش‌بینی مختلف در مورد چنین جهان‌هایی مطرح هستند، اما شرایط مذکور برای ستاره‌های F و G رخ می‌دهد و بعید نیست که جهان‌های مذکور در مدت زمان بسیاری کوتاهی، شرایط زیست‌پذیری را به کلی پس بزنند!

خانه دوم انسان

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد مدت زمان دوام آوردن انسان در سطح این اقمار با روی دادن چنین اتفاقاتی بسیار کوتاه خواهد بود. جهان‌های یخی که در اطراف ستاره‌های سرد از نوع K و M وجود دارند، همزمان با ذوب شدن یخ‌ها، در شرایط مناسبی برای پشتیبانی از حیات قرار می‌گیرند. از این جهت اگر اقمار انسلادوس و اروپا در حوالی چنین ستاره‌هایی مستقر بودند، مهاجرت به آنان بسیار امن‌تر از شرایط فعلی بود.

البته یک واقعیت دیگر در مورد این مدل و تاریخچه منظومه شمسی وجود دارد و آن این است که چرخه بین عصر یخی و حالت گلخانه‌ای در زمینه شرایط بسیار پیچیده‌ای دارد. شواهد زمین‌شناسی موجود از دوران ابتدایی زمین نشان می‌دهد که سیاره ما در یک زمان دارای بخش‌هایی گرم و بخش‌های سرد و یخ زده بوده است. همچنین سیاره مریخ نیز در گذشته دارای منابع آبی غنی بوده، اما امروزه به عنوان سرزمینی خشک و یخ زده شناخته می‌شود.

بدیهی است که برای معرفی اقمار انسلادوس و اروپا به عنوان خانه دوم انسان ، به تحقیق و بررسی‌های بیشتری نیاز است. از این جهت باید یادآور شویم که حتی وقوع شرایط بسیار بد و سخت در زمین، باز هم نسبت به سرزمین‌های یخی شرایط بهتری را خواهد داشت؛ چرا که زندگی در این اقمار یخ زده به نحوی‌ست که وقوع اتفاقاتی پیش‌بینی نشده، ممکن است تمامی منابع آبی و اقیانوس‌ها را در زمانی بسیار کوتاه تبخیر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*