نوار ذخیره شرکت IBM

شرکت IBM موفق به گنجاندن 330 ترابایت اطلاعات غیرفشرده در یک کارتریج کوچک شد

محققان شرکت IBM موفق به گنجاندن 330 ترابایت اطلاعات غیرفشرده در یک کارتریج کوچک شده‌اند. این امر به لطف همکاری با شرکت سونی حاصل شده است. در ادامه به بررسی بیشتر این دستاورد بزرگ خواهیم پرداخت.

در یک رکورد جدید، محققان شرکت IBM موفق به گنجاندن 330 ترابایت اطلاعات غیرفشرده  (یا بهتر است بگوییم 330 میلیون کتاب الکتریکی) در یک کارتریج شده‌اند که می‌تواند به سادگی در کف دستان شما قرار گیرد. تا پیش از این رکورد 201 گیگابیت در هر اینچ مربع بر روی نمونه اولیه‌ای از یک نوار مغناطیسی به ثبت رسیده بود که در حال حاضر به شکل درایو‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که تراکم ضریب اطمینان، همین مقدار اطلاعاتی است که می‌توان در یک سطح مشخص ذخیره شود.

نوار ذخیره شرکت IBM

نوارهای درایو نزدیک به 60 سالی است که اختراع شده‌اند و به طور سنتی برای آرشیو اسناد مالیاتی و پرونده‌های مراقبت بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرفتند. نخستین نوار شرکت IBM از رول‌های نوار نیم اینچی استفاده می‌گرد که تنها می‌توانست 2 مگابیت را در خود جای دهد.

 

به نقل از شرکت IBM نوار مغناطیسی مورد استفاده توسط “Sony Storage Media Solutions” توسعه پیدا کرده و نقطه عطف آن، قابلیت ادامه دار ذخیره سازی در نوارها برای یک دهه دیگر است.

“Evangelos Eleftheriou” یکی از محققین همکار با IBM در یک بیانیه اینگونه می‌گوید:

نوار ضبط به طور سنتی برای آرشیو‌های ویدیویی، پشتیبانی گیری از فایل‌ها، کپی برای فرار از فاجعه و حفظ اطلاعاتی فرضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این صنعت نیز در حال گسترش است و اپلیکیشن‌ها نیز در حال ورود به تکنولوژی‌های ابری هستند.

انتظار می‌رود که نوار پاششی برای تولید هزینه‌ی بیشتری از نوارهای تجاری فعلی داشته باشد. پتانسیل برای ظرفیت بسیار زیادتر هزینه‌ی قابل پرداخت در هر ترابیت را جذاب می‌کند و همچنین توسعه این تکنولوژی برای ذخیره سازی سرد در فضای ابری مناسب است.

به منظور رسیدن به 201 گیگابیت در هر اینچ مربع، محققان شرکت IBM باید چندین تکنولوژی جدید را توسعه دهند. این کمپانی سالهاست همکاری نزدیکی را با شرکت سونی آغاز کرده است که مهم‌ترین دستاور آن‌ها افزایش تراکم ضبط فضای ضبط بوده است. نتایج این همکاری موجب پیشرفت‌های مختلفی در تکنولوژی رسانه‌ای، نظیر تکنولوژی پیشرفته رولینگ برای ساخت نوار طولانی اسپری شده و همچنین تکنولوژی روانکاری بهتر شده است که عملکرد نوار مقناطیسی را تثبیت می‌کند.

نوار ذخیره شرکت IBM

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*