خودرو بدون سرنشین مونترا

خودرو بدون سرنشین مونترا ؛ ربات زرهی جدید ساخت هند

هند از جدیدترین خودروی زرهی بدون سرنشین خود رونمایی کرد. این خودرو بدون سرنشین مونترا نام دارد.

درحالی که اکثر خودروهای بدون سرنشین نظامی شبیه به اسباب‌بازی‌ یا مریخ‌نورد‌های کوچک هستند، خودرو بدون سرنشین مونترا یک خودروی زرهی با اندازه بزرگ است. رسانه‌های هندی مونترا را تانک می‌نامند با این حال این وسیله بیشتر شبیه به نفربر زرهی BMP ساخت روسیه است. در حال حاضر این خودرو غیر مسلح است، اما به زودی در سه مدل تولید خواهد شد: تجسس، پاک‌سازی مین و مخصوص عملیات در محیط‌های آلوده به مواد شیمیایی یا رادیواکتیو.

خودرو بدون سرنشین مونترا

این خودروی جدید توسط بخش توسعه و تحقیقات خودروهای زرهی از سازمان توسعه و تحقیقات دفاعی هند (DRDO) طراحی شده و اخیرا در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وب‌سایت DRDO، خودرو بدون سرنشین مونترا را با عنوان “اولین خودروی شنی‌دار بدون سرنشین تولید شده توسط  DRDO” توصیف کرده. به گفته این وب‌سایت، “طیف متنوعی از تکنولوژی‌ها و سامانه‌های مختلف شامل سامانه‌های الکترواپتیکال، ترکیب حسگرها، عملگرهای الکترومکانیکی و سامانه‌های ارتباطی در این خودرو به کار رفته است.”

خودرو بدون سرنشین مونترا

خودرو بدون سرنشین مونترا همچنین دارای سامانه “مدیریت انرژی پویا” برای بهینه سازی مصرف انرژی و سامانه اطلاعات جغرافیایی بومی برای مسیر‌یابی است. به علاوه “چندین مکانیزم ایمنی برای مونترا تعبیه شده تا از عملکرد ایمن و بدون خطای آن اطمینان حاصل شود.”

وب‌سایت Times of India می‌گوید که مونترا “در منطقه نظامی ماهاجان و در شرایط صحرایی، جایی که دمای هوا به 52 درجه سانتی‌گراد می‌رسید مورد ارزیابی قرار گرفته و عملکرد آن تایید شده است. در این آزمایشات ارتش هند بدون مشکل خودرو را از راه دور کنترل کرده است. این خودرو به رادار تجسسی، دوربین و فاصله‌یاب لیزری مجهز است و توانایی کشف و نظارت بر اهداف از فاصله 15 کیلومتری را دارد.”

خودرو بدون سرنشین مونترا

نه DRDO و نه وب‌سایت Times of India بیان نکردند که آیا ارتش هند این خودرو را دریافت خواهد کرد یا خیر، اما Times of India به علاقه‌مندی از بخشی نیرو‌های شبه نظامی هند که درگیر نزاع طولانی و خونین با شورشیان مائوییست ناکزال هستند به این خودرو اشاره کرده است.

نکته جالب دیگر دلیل انتخاب خودروی زرهی با این اندازه است. برای پاکسازی میدان‌های مین، خودرویی به اندازه تانک بقاپذیری و توانایی حمل تجهیزات پاکسازی مین بیشتری دارد. اما از طرف دیگر در مقایسه با خودروهای بدون سرنشین کوچک مانند هاسکی، خودروهای بزرگ برای چنین ماموریت‌های خطرناکی گران هستند. در زمینه تجسسی نیز با این که خودروهای بدون سرنشین کوچک، تجهیزات ضعیف‌تری حمل می‌کنند، اما کشف آن‌ها سخت‌تر است و حرکت در محیط‌هایی مانند خیابان‌های باریک و یا جنگل برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*