باتری کاغذی

این باتری کاغذی جدید، نیروی مورد نیاز خود را از طریق بزاق دهان تامین می‌کند

به تازگی یکی از اساتید دانشگاه بینگهمتون موفق به تولید نوعی باتری کاغذی جدید شده است که نیروی مورد نیاز آن، از طریق آب دهان تامین می‌شود.

تحقیقات دانشمندان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد در مناطق در حال توسعه یا جایی که انرژی به راحتی در دسترس نیست، باکتری‌ها عملکرد بسیار مناسبی در تولید انرژی دارند. طی پنج سال اخیر نیز سیوکیون چویی (Seokheun Choi)، باتری های کاغذی که انرژی مورد نیاز آنها از آب‌های آلوده تامین می‌شد را با استفاده از هنر اوریگامی تولید کرده است. به علاوه، نوعی باتری کاغذی که با همین تکنیک مشهور ساخته شده و شباهت زیادی به سلاح ستاره‌ای نینجاها دارد هم از جمله تلاش‌های این گروه آمریکایی است.

جدیدترین دستاورد چویی در این زمینه، تولید نوعی باتری است که با استفاده از مایعات بدن انسان، می‌تواند نیروی مورد نیاز یک چراغ ال ای دی را به کمک قطره‌ای از آب دهان تامین کند.

این نوع باتری‌ها که در توسعه آنها از باکتری‌ها استفاده شده است، به سیستمی موسوم به پیل سوختی میکروبی (MFC) وابسته هستند. در واقع این سلول‌ها، از باکتری‌ها به منظور انجام واکنش‌های اکسایش-کاهش برای تولید انرژی از طریق مبادله الکترون‌ها میان مولکول‌ها، استفاده می‌کنند. در گذشته، ما نمونه چنین پروسه‌هایی که از آب آلوده برای تامین انرژی استفاده می‌شد را دیده بودیم که از جمله آنها علاوه بر موارد بالا، می‌توان به اورین و حالا بزاق اشاره کرد.

باتری کاغذی

در باتری کاغذی جدید چویی، از پیل های سوختی میکروبی که طول عمر بالایی داشته و تنها با اضافه شدن بزاق، طی چند دقیقه انرژی تولید می‌کنند، استفاده شده است:

خشک‌ کردن انجمادی، تکنیکی‌ست که به واسطه آن می‌توان سلول‌های باکتریایی را برای دوره‌ای طولانی در دستگاه ذخیره کرد. مدت زمانی زیادی‌ست که دانشمندان مشغول تحقیق در رابطه با تولید برق از طریق باکتری هستند. باکتری هنگام تنفس با مصرف مواد آلی همچون بزاق، می‌تواند الکترون‌ها را به الکترود بیرونی منتقل کند.

طی آزمایش دستگاهی به عنوان نمونه، محققان موفق شدند به کمی انرژی در واحد میکرووات بر سانتی‌متر مربع دست یابند که این میزان برای روشن کردن یک لامپ ال ای دی کافی است. در نهایت، دانشمندان امیدوارند از این وسیله بتوان برای تامین نیروی مورد نیاز دستگاه‌های تشخیصی یک‌ بار مصرف در کشورهای در حال توسعه که به ده‌ها میکرووات انرژی برای چند دقیقه نیاز دارند، استفاده کرد.

هم‌اکنون چویی با انجام آزمایش‌های بیشتر در تلاش است تا با افزایش ظرفیت نیروی قابل تولید، انجام کارهای بیشتر را ممکن کند که تا کردن یا قرار دادن چندین دستگاه روی یکدیگر در یک ورقه کاغذ، از جمله راه‌های موجود است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه