گوام

چرا کره شمالی قصد دارد جزیره گوام را موشک باران کند؟

گوام جزیره‌ای کوچک واقع در اقیانوس آرام و متعلق به آمریکاست که کره شمالی اخیرا زبان به تهدید آن گشوده است. اما این جزیره کوچک چه اهمیتی برای کره شمالی دارد؟

اخیرا در پی اعزام دو فروند بمب افکن راهبری فراصوت آمریکایی B-1B لنسر (Lancer) به جزیره گوام واقع در اقیانوس آرام، کره شمالی دوباره تهدید کرده که به این جزیره حمله خواهد کرد. اما چرا کره شمالی اینقدر روی این جزیره کوچک تاکید دارد؟ دلیل این است که گوام نمادی از قلمروی آمریکا بشمار می‌رود و یکی از پایگاه‌های اصلی آمریکا در جنگ احتمالی علیه کره شمالی است.

حمله به گوام

فرود بمب افکن‌های لنسر در گوام

در واکنش به اعزام بمب افکن‌ها به گوام،‌ آژانس خبری مرکزی کره شمالی موسوم به KCNA اظهار داشت:

نیروهای راهبردی ارتش کره شمالی با دقت مشغول بررسی و آزمایش طرح حمله عملی به مناطق پیرامون جزیره گوام شامل پایگاه اصلی نظامی ارتش آمریکا و به ویژه پایگاه هوایی اندرسون هستند.

حمله به گوام

نیروهای راهبردی ارتش کره شمالی بخشی از ارتش این کشور بوده و موشک‌های بالستیک کره شمالی به ویژه آن دسته از موشک‌هایی که دست کم به صورت تئوری توان هدف قرار دادن گوام را دارند، در اختیار این نیرو است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، کره شمالی تا اواسط ماه میلادی جاری (آگوست)،‌ طرح شلیک چهار موشک بالستیک هاسوانگ-12 (معروف به HS-12) به سمت گوام را نهایی و در صورت صدور اجازه از پیشوای این کشور، این طرح را عملی خواهد کرد. این موشک‌های از بالای ژاپن عبور کرده و پس از پروازی 18 دقیقه‌ای و پیمودن مسافت 3356.7 کیلومتری، در فاصله 30 تا 40 کیلومتری از جزیره گوام در آب خواهند افتاد. در واکنش به این خبر ژاپن نیز برای سرنگونی موشک‌هایی که قرار است به سمت گوام نشانه روند به ارتشش اعلام آماده باش داده است. آمریکا نیز به کره شمالی هشدار داده است که این اقدام می‌تواند منجر به نابودی رژیم کره شمالی شود.

حمله به گوام

گوام و یک ابرناو هواپیمابر آمریکایی در یک قاب

گوام یک جزیره کوچک از مجموعه جزیره‌های ماریانا و واقع در غرب اقیانوس آرام است. این جزیره 544 کیلومتر مربع مساحت داشته که تقریبا 9 برابر منطقه منهتن در نیویورک و 5 برابر شهر سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا است. جمعیت این جزیره 162 هزار نفر است که به دلیل مالکیت آمریکا بر این جزیره، بیشتر جمعیت آن از شهروندان آمریکایی بشمار می‌روند. فاصله یاین جزیره از سان فرانسیسکو 9418 کیلومتر است،‌ درحالی که فاصله‌اش تا پایتخت کره شمالی 3430 کیلومتر است.

یکی دیگر از دلایلی که کره شمالی تا این حد به گوام علاقه‌مند است،‌ در تیررس بودن آن است. درحالی که دیگر بخش‌های خاک آمریکا خارج از برد موشک‌های کره شمالی قرار دارد، جزیره گوام به راحتی در تیررس و برد موشک‌های بالستیک دوربرد این کشور قرار گرفته است. ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد ساده‌تر از طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) است،‌ گرچه نسبت به قاره پیماها برد کمتری دارند.

درحال حاضر حمله به گوام برای کره شمالی ممکن‌تر است،‌ اما به محض اینکه موشک‌های بالستیک قاره پیمای این کشور نیز عملیاتی شوند، مابقی خاک آمریکا نیز در برد موشک‌های کره شمالی قرار می‌گیرد و این دیکتاتوری کوچک مسلما به طور پیوسته زبان به تهدید خاک اصلی ایالات متحده آمریکا نیز خواهد گشود.

حمله به گوام

پایگاه هوایی اندرسون

گوام پذیرای چند پایگاه نظامی بسیار بزرگ و به شدت قدرتمند متعلق به ارتش آمریکا است که در بین پایگاه‌های نظامی مستقر در خارج از خاک اصلی ایالات متحده،‌ از قوی‌ترین‌ها بشمار میروند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد،‌ یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا برای حمله به کره شمالی است. پایگاه هوایی اندرسون (Andersen) یکی از این مراکز نظامی نظامی بسیار مهم است. اندرسون یک پایگاه هوایی در غرب هاوایی و تنها پایگاه مستقر در غرب اقیانوس آرام است که می‌تواند پایگاه دائمی بمب افکن‌های راهبردی سنگین نیروی هوایی آمریکا شامل بمب افکن B-52 استراتوفروترس (Stratofortress)، بمب افکن پنهانکار و رادارگریز B-2 اسپیریت(Spirit) و بمب افکن فراصوت B-1B لنسر (Lancer) است.

حمله به گوام

از نزدیک به دور: B-1B ،‌ B-52 و B-2

این بمب افکن‌ها که کره شمالی تحت عنوان دزدان هوایی گوام از آن‌ها نام می‌برد، به صورت چرخشی در این پایگاه مستقر شده و همواره هنگام آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی، بر فراز شبه جزیره کره به پرواز در می‌آیند. این بمب افکن‌ها (بجز لسنر) توان حمل مهمات اتمی را خود دارند و پروازشان بر فراز شبه جزیره کره به منظور ترساندن این کشور و انتقال این پیام به رهبر کره شمالی است که ارتش آمریکا می‌تواند پیش از آنکه کیم جون اون (پیشوای کره شمالی) دستور حمله اتمی را بدهد، وی را بکشد.

پایگاه هوایی اندرسون همچنین پذیرای جنگنده‌ها و هواپیماهای سوخت رسان است که به لطف آن‌ها،‌ حمله هوایی دوربرد به کره شمالی ممکن می‌شود. در زمان جنگ، پایگاه اندرسون یکی از توقف‌گاه‌های هواپیمای جنگی و ترابری برای حرکت به سمت غرب و ازعام به شبه جزیره کره محسوب می‌شود.

حمله به گوام

پایگاه دریایی آمریکا در گوام

البته پایگاه اندرسون تنها پایگاه نظامی مهم ارتش آمریکا در جزیره گوام نیست. بلکه پایگاه دریایی آمریکا در بندر عمیق آپرا (Apra) نیز یکی از مراکز مهم نظامی و پذیرای زیردریایی‌های نیروی دریایی آمریکا است. 4 فروند زیردریایی اتمی از نیروی دریایی آمریکا به نام‌های یواس‌اس توپکا (USS Topeka) با شناسه SSN-754، یواس‌اس شیکاگو (USS Chicago) با شناسه SSN-721، یواس‌اس اوکلاهما سیتی (USS Oklahoma City) با شناسه SSN-723 و یواس‌اس کی وست (USS Key West) با شناسه SSN-722 در این جزیره مستقرند که هریک حامل موشک‌های کروز دوربرد تاماهاوک (Tomahawk) هستند، در این جزیره مستقرند. این زیردریایی‌ها همگی تهاجمی (اصطلاحا تهاجم سریع) و از کلاس لس آنجلس (Los Angeles) هستند. این زیردریایی‌های می‌توانند اقدام به حمله موشکی دقیق به کره شمالی کرده و مراکز نظامی، اقتصادی، سیاسی و دیگر زیرساخت‌ها و اهداف با ارزش کره شمالی کرده و حتی پیش از وقوع جنگ، با نابودی این مراکز آن‌ها را از کار انداخته و غیرعملیاتی کنند.

پرش نیروهای ویژه سیلز از هواپیما بر فراز گوام

نیروهای ویژه نیروی دریایی آمریکا موسوم به سیلز (SEALs) و دیگر یگان‌های عملیات ویژه نیروی دریایی نیز در این جزیره مستقر هستند. کشتی‌های و زیردریایی‌های آمریکایی که پایگاهشان در ساحل غربی از خاک اصلی آمریکا قرار دارد نیز پیوسته در بین اعزام‌های عملیاتی خود به غرب اقیانوس آرام که معمولا برای قدرت‌نمایی به چین و کره شمالی و همچنین اعلام اتحاد با کشورهای همپانیش در منطقه صورت می‌گیرد،‌ وارد پایگاه دریایی جزیره گوام می‌شوند.

این نکته را بیافزایم که گوام با این ارزش بالایی که دارد، بی دفاع نیست. به لطف فاصله بسیار زیاد این جزیره با خاک کره شمالی و البته به دلیل عقب ماندگی نیروی هوایی کره شمالی،‌ امکان حمله هوایی به این جزیره وجود ندارد؛ ضمن آنکه نیروی هوایی و پدافند دریاپایه و زمین پایه آمریکا به طور دقیق پیوسته از حریم هوایی گوام محافظت کرده و منطقه‌ای غیرقابل نفوذ پدید آورده‌اند. تهاجم دریایی نیز وضعیتی مشابه تهاجم هوایی دارد و نزدیک شدن به گوام چه به صورت سطحی و چه به صورت زیر سطحی ممکن نیست. تنها راه ممکن برای کره شمالی به منظور حمله به گوام، موشک‌های بالستیک دوربرد این کشور هستند که البته این موشک‌های از درجه اعتمادپذیری و دقت بسیار پایینی برخوردار هستند.

حمله به گوام

در سال 2013 و در پی تهدید جزیره گوام از سوی کره شمالی،‌ ارتش آمریکا برای مقابله با موشک‌های بالستیک، یک آتشبار شامل 6 سامانه پدافند پاد بالستیک (ضد بالستیک) تاد (THAAD) را با بیش از 48 موشک رهگیر و رادار AN/TPY-2 به این جزیره اعزام کرد که همچنان در آن‌جا مستقر هستند. AN/TPY-2 یک پویش الکترونیکی فعال یا همان آرایه فازی فعال (AESA)است که در باند X کار کرده و دقت و وضوح بسیار بالایی دارد. AN/TPY-2 قوی‌ترین و بزرگ‌ترین رادار زمین پایه‌ی متحرک است و می‌‌تواند از فاصله بیش از 1000 کیلومتر اقدام به کشف و تعقیب موشک‌های بالستیک کند. ناگفته نماند تاد سامانه‌ای پدافندی برای مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه برد تا دوربرد است. این سامانه تاکنون در تمامی آزمایش‌های خود کاملا موفق بوده و چندی پیش نیز در یک آزمایش موفق به رهگیری و سرنگونی موشک بالستیک دوربرد شد.

حمله به گوام

شلیک استاندارد 3 از ناوشکن یواس‌اس فیتزجرالد مجهز به سیستم رزمی ایجیس

درکنار تاد، ناوشکن‌ها و رزم‌ناوهای نیروی دریایی آمریکا که به سامانه رزمی ایجیس (Aegis) هستند نیز می‌توانند به دفاع پاد بالستیک از جزیره پرداخته و لایه اول دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک را تشکیل دهند. این شناورها به قوی‌ترین رادارهای کشتی‌یاپایه عملیاتی مجهز و به موشک‌های پاد بالستیک RIM-161 Standard Missile 3 (SM-3) معروف به استاندارد 3 مسلح هستند که وظیفه آن سرنگونی موشک‌های بالستیک کوتاه برد تا دوربرد است. در نمونه جدید استاندارد 3 موسوم به SM-3 بلاک IIA،‌ به لطف برد زیاد و سرعت بسیار بالای موشک حتی امکان رهگیری و سرنگونی موشک‌های بالستیک قاره پیما نیز وجود دارد.

حمله به گوام

موشک HS-12

تاد و استاندارد 3 هر دو قادر به رهگیری و سرنگونی موشک بالستیک دوربرد HS-12 هستند. HS-12 اولین بار در ماه آوریل 2017 در یک رژه که به مناسبت سالگرد پایه‌گذاری حکومت فعلی کره شمالی برپا شد به نمایش درآمد. این موشک از 4 آزمایشی که تاکنون داشته است تنها در یک مورد موفق بوده است. به گفته کارشناسان این موشک دایره خطای احتمالی در حدود 10 کیلومتر دارد و حتی کوچک‌ترین اشتباه در فرایند آماده سازی و شلیک آن منجر به خطار رفتن موشک می‌شود. پرواز این موشک از بالای منطقه‌های مسکونی ژاپن می‌تواند جمعیت ساکن در آن منطقه و حتی هواپیماها را مورد تهدید قرار دهد؛ چراکه به دلیل اعتمادپذیری پایین آن امکان سقوط این موشک وجود دارد.

آمریکا به منظور افزایش احتمال رهگیری، به ازای هر موشک بالستیک مهاجم، دو موشک پاد بالستیک به سمت آن شلیک می‌کند که شانس شکار را افزایش می‌هد. به گفته کارشناسان شانس آمریکایی‌ها برای سرنگونی هریک از موشک‌های بالستیک کره شمالی 96 درصد است. این موشک‌‌های به محض شلیک توسط رادارها و ماهواره‌های نظارتی کشف و در تمام مسیر تا زمان برخورد توسط این سیستم ها تعقیب میشوند. از این رو سپر موشکی ایالات متحده آمریکا که وظیفه دفاع از گوام را بر عهده دارد، زمان کافی برای مقابله با این موشک‌ها را خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

18 دیدگاه

  1. ببخشید حرفام زیاده دوتاش کردم.خود امریکا میاد 10دلار میخره اونم تو بازارسیاه همون اتفاقی که برا ما افتادوداره میفته نمیدونم درجریان هستین یانه اقای بابک زنجانی یکی ازهمین دلالان بازارسیاه سوری بود که با ثبت یه شرکت سوری به عنوان دلال نفت رو میخرید به قیمت ادامس خروس یه چیزی روش میخورد به امریکامجانی میفروخت اصلأ فکرشوکنید مگه الکیه مگه مملکت بی دروپیکره که یه ادم کم سن وسال بتونه روزی چن میلیون بشکه نفت یک کشور نفت خیز روبفروشه تاحالافکرکردین چطوری اینکاروکرده به کی فروخته چطورفروخته این همون تحریمه و بازارسیاه ایران مجبوربود تولید و بفروش برسونه امریکا هم مفت میخرید ومیخره اینم یه درامد هنگفت بی دردسر یکیش تحریم نیروی نظامی هست وقتی تحریم میشه نمیتونن معامله کنن پس باز میان تو بازارسیاه چیزایی که برای ساخت عدوات نظامی لازم دارن یا سلاح یاهرچی توبازارسیاه خودامریکا میاد چیزی که1دلارقیمت واقعیشه 10دلارازطریق دلالان میفروشه اینم یه درامد از یک طرف هرچی عنوال هست مصادره میکنه مثل همین اشیاءباستانی مون که چن صدمیلیارددلاربود اینم یه درامد افراد وشرکتهای بین المللی رو تحریم میکنه به محض تحریم همه دارایی هاشون مصادره میشه این یه درامد حالا خیلی زیاده الان همش یادم نیست حالا با این توضیحات خودتون فهمیدین چرا حمله نمیکنه فهمیدین بحث وجود داشتن یاترسیدن نیست انقدر درامدکلان بدونه هزینه بدست میاره پس خر نیستن چندصدمیلیارد دلار هزینه الکی براجنگ کنن.حالا یه بحث پیش میاد چرا با عراق افغانستان و سوریه و چن تا کشور عقب افتاده جنگ میکنه کلی نیرو اعزام میکنه اونم بخاطر چندتا موضوع هست که باز پول زیادی میره توجیب شون اولأ که تو همه جا پایگاه و نیرو داشته باشن که تو مواقع اضطراری واکنش سریع انجام بدن دومأ اسلحه بفروشن ببینین هر کشوری که مثل عراق افغانستان سوریه و….امریکا داره میجنگه همشون یه حذب مخالف دولت دارن یا گروهک دارن مثل عراق که کردستانش داره با دولت برا همه پرسی میجنگه یاافغانستان که طالبان داره میجنگه امریکا توافغانستان به اسم جنگ با طالبان اومد درسته ولی تجارت داره میکنه مطمعن باشید یه تیر یا خمپاره میزنه به طالبان هزارتا جعبه خمپاره به خودشون میفروشه طالبانو تقویت میکنه دولت برای اینکه جلوشونوبگیره مجبوره مهمات بخره باز به دولتم میفروشه تو عراق هم به داعش هم به کردستان عراق هم به دولتش میفروشه توسوریه به داعش مخالفان دولت وخود دولت میفروشه جالبه همشونم تحریم نظامی کرده که راحت تو بازارسیاه سلاح بهشون بفروشه خودتونم فکرکنید میفهمید که تو هر کشوری که مخالفی هست یا گروهکی نیرواعزام کرده میجنگه یک باره مخالفارو با بمب افکن میزنه یک بار ارتش اون کشورو.دوستان سیاست اینه وپیچیده هیچوقت امریکا ن به ایران ن کره شمالی حمله نخواهدکرد پس حرفایه واقعی بزنین.به امید اینکه هرکشوری که باعث بدبختی مردم کشور دیگه میشه و انسانهاروبه خاک وخون میکشه نابودبشه و جهانی بدونه تانک وموشک و حتی ارتش داشته باشیم

  2. باسلام به همه من نه طرفدار امریکاهستم نه از ایران بدم میادپس حرفام همش منطقی هست واز دانشی که دارم و تحقیقاتی که کردم حرف میزنم واقعأ سیاست بی پدرمادره وانقدر پیچیدس که هرکسی ازش سر درنمیاره همیشه تو اینجور موارد نظرات خنده دار خوندم حتی یک نفر نظر درست نداد ببین دوستی که گفتی امریکا وجود نداره ایرانو بزنه یا کره شمالی روبزنه واقعیت امر این نیست به راحتی میزنه حالا چرا نمیزنشم میگم.دوست عزیز بودجه سالانه پنتاگون600میلیارد دلاربود که الان فکرکنم نزدیک672میلیارد یا692میلیارد رأی دادن و تصویب هم شد وقتی600میلیارد بود بودجه پنتاگون از تمام بودجه نظامی دنیاهم بیشتربود حالاکه کلی هم زیادشده بماند ایران بودجه نظامیش فقط6میلیارده حساب کنین فرقشو بچه ها امریکایی که میاد برنامه ریزی100سال بعدرومیکنه که حتی بابرنامه های بلندمدت الان به قدرت جهانی رسیدن پس انقدراحمق وخر نیست که هرسال به این گزافی هزینه کنن پس انقدرخرج میکنن مطمعنأقدرت هم دارن پس واقع بینانه نگاه کنیدحالا چرانمیزنه دلیلش خیلی سادس چرا اصلأبایدبزنه؟ببینین اگر بخواد بزنه باید هزینه سنگینی کنه و درمقابلش پول بیشتر دربیاره اگربزنه باید منابع ماروببره نفت و گازو…که این اتفاق نمیفته یعنی حمله کنه مشکلی نیست ولی نفت وگازو بخوادببره شورای امنیت این اجازه روبهش نمیده پس چون چیزی بدست نمیاره حمله هم نمیکنه از اینطرف داره ازبغل کشورهایی مثل ایران وکره شمالی میلیاردهادلار پول درمیاره پس احمق نیستن که باجنگ کلی ضررکنن هر جنگ انده هرکشتی هرزیردریایی کلی پول میخواد برای به حرکت دراوردنشون هر موشک هرراکت هر بمب هر فشنگ براساختنش کلی پول میخواد پس هیچوقت جنگی در کارنخواهدبود چون هزینش سنگینه بدون جنگ وقتی میشه کشوری رو فلج کرد وازبغلش کلی درامد داشت چرا خرج اضافه حالا بگم چطوری پول درمیارن میان بانک هاروتحریم میکنن تمام پول هایی که تو دنیا سرمایه گذاری شده رو بلوکه میکنن و برمیدارن کسی بخواد معامله کنه جریمه سنگین میشه پولش میره جیب امریکا نفت وگاز تحریم میکنن دیگه معامله ای انجام نمیشه کشورها هم باید تولید داشته باشن چون اینجور کشورها وابسطه به نفت وگازشون هستن واگر تولید وفروش نباشه نابودمیشن پس مجبورن تولیدکنن از اینطرفم حق فروش ندارن خود امریکامیاد نفت مثلأ بشکه ای 50دلارو 10دلار میخره

  3. دوست عزیزم آقاى حسن درود بر شما
    به حرفهاى من یک لحظه گوش کنید….ازتون خواهش میکنم به طور منصفانه و بیطرف قضاوت کنید
    دلایل بسیار زیادی وجود دارد که بمب اتم دروغی بیش نیست و هیروشیما نیز هولوکاست دوم است
    من یکی از دلایل را میاورم

    عکس زیر مربوط به بمباران شهر توکیو در ژاپن است….منبع ویکی پدیا

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Bomb_damage_in_Tokyo.jpg

    عکس زیر هم مربوط به شهر شیزوکا در ژاپن بعد از بمباران هست

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Shizuoka_following_United_States_air_raids.jpg

    همانطور که میبینید تمام خانه ها نابود شده دقیقا مانند هیروشیما و ناکازاکی

    لطفا به من نگویید که در این شهرها هم بمب اتم زده شده….چون طبق گفته غربیها بمب اتم فقط به هیروشیما و ناکازاکی خورده……نه به شیزوکا و توکیو

    دو شهر شیزوکا و توکیو تنها شهرهایی نیستند که در طول جنگ جهانی به این روز افتاده اند بیش از ۶٠ شهر به این روز افتاده اند
    آیا میدانید دلیل اصلی این همه ویرانی چیست؟
    بمب ناپالم…..بمبی از جنس بنزین و صابون…..
    هیروشیما ناکازاکی هم دقیقا توسط همین بمب یعنی ناپالم ویران شده اند نه بمب اتم جعلی
    طبق تحقیقات که توسط روییترز منتشر شد بمب اتم هیچ تاثیری در رشد سرطان در ژاپن نداشته
    دوست خوبم آقای حسن این تنها یکی از دلایل دروغ بودن بمب اتم بود ..دلایل بسیار زیادی در وبسایت ها و فروم های انگلیسی زبان منتشر شده که بمب اتم دروغ است و من وقت و مجال گفتن آن را در اینجا ندارم…….در سایت های ایرانی چنین مطالبی وجود ندارد…..خواهش میکنم در سایت های انگلیسی زبان تحقیق کنید تا باورتان شود
    در آخر این دو لینک پایین منبع عکس ها ی توکیو و شیزوکا بعد از بمباران ناپالم هستند
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_raids_on_Japan
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Firebombing

  4. واقعا واسه بعضی نظرات متاسفم
    مطمئن باشید اگر امریکا میتونست به کره شمالی یا ایران حمله کنه تا حالا هزار بار حمله کرده بود
    مطمئن باشید اگر امریکا میتونست موشکهای بالستیک ایران و کره شمالی رو رهگیری و نابود کنه به هیچ وجه انقدر تحریم نمیکرد….و با یک حمله کار را تمام میکرد

    مطمئن باشید بمب اتم وجود خارجی ندارد…..هیروشیما ناکازاکی دروغی بزرگ بود……باور نمیکنید؟؟؟ اگر بر زبان انگلیسی مسلط هستید یکسری به سایتهای خارجی بزنید تحقیق کنید تا دلایل تعجب برانگیز را ببینید

  5. بعضی از ایرانی ها کشته مرده امریکا هستن هر کاری امریکا میکنه رو درست میدونن دوستان امریکا بلوف زیاد میزنه در جریان همین کره شمالی وقتی با رفتار محکم کره شمالی رو برو شد از موضع قبلیش عقب کشید حالا هی بیاین منفی بدین

    • کدوم موضع محکم کره شمالی؟!کره شمالی گفت به جزیره آمریکا حمله موشکی می کنم آمریکا هم گفت اگر حمله کرده منم به کشورتو حمله اتمی می کنم و کشورت را نابود می کنم که کره شمالی جرئت این کار را نداشت و آمریکا هم کاری نکرد از طرفی بعضی از کشورها و برخی مقامات آمریکا گفتند حل مشکلات با استفاده از گفت و گو بهتر است چیزی آمریکا قبل آن هم می گفت زیرا اینطوری هم انسانها کشته نمی شوند و هم از لحاظ اقتصادی و… بهتر است و همین طور مقامات آمریکایی تاکید کردند که ما مذاکره می کنیم ولی برای جنگ هم آماده ایم و برنامه داریم…..همیشه گزینه آخر جنگ است…

  6. گفته کارشناسان شانس آمریکایی‌ها برای سرنگونی هریک از موشک‌های بالستیک کره شمالی 96 درصد است. اعتماد به سقف به این می گن

  7. امیدوارم همه مردم دنیا از دست دیکتاتور ها خلاص بشن..تاکید می کنم همه دیکتاتورها

  8. در کنار ایران هم جزیره مشابهی به نام دیگوگارسیا در اقیانوس هند وجود دارد در مورد آن هم بنویسید ایران برای زدن آن به موشکی با چه میزان برد نیاز دارد ؟

  9. آدم خندش میگیره که با وجود گستردگی بی نهایت دنیا این نادونا دارن سر یه قدرت تو یه ذره کوچیک دعوا میکنن
    حالا جدا از این موضوع این جزیره تو مپ بتل فیلد و کال اف دیوتی هم بوده.

  10. چقدر آمریکایی تو این سایت هست.خیالتون راحت یه روز ما رو هم میزنه.اونوقت بازم ببینم بهش افتخار میکنید یا نه!!

  11. انشاالله آمریکا با خاک یکسان بشه که هر چی میکشه این دنیا از این کشور مضخرفه…شاید از دست محصول مضخرف اپل هم با نابودی آمریکا راحت شدیم

  12. فقط داره با دم شیر بازی کنه! این تا کره شمالی رو خاکستر نکنه دست بردار نیست!، این فک کرده با چند تا موشک بالستیک میتونه آمریکا رو تهدید کنه ؟ بالفرض حالا یکی از موشک اصابت کنه، آمریکا با بمب های هیدروژنی و اتمی جوابشو میده ، هرچند که استفاده جنگی این صلاح خلاف حقوق بین الملله ولی از این ترامپ بعید نیست !

    • چنتا موشک بالستیک ؟ همین موشکای بالستیک همشون مجهز به اتم هستن ، یه دوتا بزنه تو واشنگنتن و نیویورک برا امریکا کافیه هر چند به نابودیه کره شمالی تموم بشه
      اونا کار خودشونو انجام میدن

  13. آمریکا در زیر اقیانوس ها و دریاها ۱۴ زیردریایی اتمی که هر کدام دارای ۲۴ موشک بالستیک اتمی قاره پیما با برد ۱۱۲۰۰ کیلومتر است که هر کدام توانایی حمل ۱۲ کلاهک اتمی هستند در مجموع ۳۳۶ موشک اتمی آماده باش در خدمت آمریکاست(البته آمریکا دارای بمب اتمی و موشک های اتمی سیلو پرتاب و احتمالا موشک های کروز اتمی نیز است) و اگر کره شمالی دست به اقدامی اشتباه بزند بمب ها و موشک های اتمی و گرما هسته ای و جاذبه ای به سراغ عمو کیم و مردم می آیند و آنها را بخار می کنند و از صفحه روزگار آنها را محو می کنند پس بهتر است که اقدام اشتباهی نکنند…