آیفون 8

آیفون 8 شفاف ترین صفحه نمایش را نسبت به سایر آیفون‌ها خواهد داشت

پیش از این در ماه فوریه، اطلاعات زیادی در مورد آیفون 8 (iPhone 8) لو رفت. مینگ چی کوو (Ming Chi-Kuo)، تحلیلگر تحقیقاتی KGI که به خاطر ارتباطش با زنجیره تامین آسیا شناخته می‌شود، گزارشی منتشر کرد که از قیمتی ببش‌تر از 1000 دلار و نخستین تصویر این دستگاه جدید خبر می‌داد.

اما اخیرا اپل به صورت اتفاقی نسخه اولیه هوم پاد (Home Pod) مخصوص iOS را منتشر کرد که جزئیات زیادی از آیفون 8 را به همراه داشت. در وهله‌ی اول کد رمز این گوشی D22 خواهد بود و همینطور نام‌های D21 و D20 به ترتیب برای جانشینان آیفون 7 پلاس و 7 در انتخاب شده بودند؛ اما جدیدا چیز جدیدی در مورد نمایشگر آیفون 8 درز کرده که رزولوشن احتمالی آن را اعلام می‌کند. سیستم‌عامل جدید آیفون توانایی پشتیبانی از حداکثر رزولوشن 1125 در 2436 خواهد داشت در حالی که پیش‌تر مینگ چی کوو اعلام کرده بود که رزولوشن صفحه‌نمایش ایفون 8،  1242 در 2208 خواهد بود. با این حال، به نظر شما کدام یک از این دو درست است؟

جان گروبر (John Gruber)، تمامی اطلاعات موجود را در جدول زیر مورد تحلیل و بررسی قرار داده است:

آیفون 8همانطور که می‌توانید ببینید تا کنون اپل هیچ اشاره‌‌ای به رزولوشن اعلام شده توسط مینگ نداشته و تنها رزولوشن 1125 در 2436 در مدارک قید شده است. البته هنوز چند نکته‌ی مهم در مورد این نظریه‌ها وجود دارد، اما ابتدا نگاهی به طرز رفتار اپل با رزولوشن‌های مختلف داشته باشیم.

آیفون 8اپل نه فقط با پیکسل‌ها، بلکه با نقاط نیز در کد نویسی صفحه‌نمایش کار می‌کند. این بدان معناست که فرضا عناصری نظیر نویگیشن بار و یا سایز آیکون و دیگر موارد که همواره اندازه یکسانی داشته‌اند، در اولین نسخه یعنی 2 جی تا آخرین نسخه یعنی آیفون 7 به یک اندازه بوده‌اند. البته این‌ها فقط برای مدل‌های آیفون صدق می‌کند و قضیه برای پلاس‌ها متفاوت است. چرا که این گوشی‌ها در تمامی موارد اندکی بزرگ‌تر هستند و همه‌ی این سایز‌ها توسط نقطه تعیین‌شده و به پیکسل‌های مربوط نمی‌شود.

برای درک بهتر تفاوت میان نقطه و پیکسل، باید نگاهی به تاریخچه آیفون‌ها داشته باشیم. آیفون‌های 2 جی و 3 جی و 3 جی اس هر سه دارای تراکم پیکسلی ۱۶۳ ppi پیکسل بودند. سپس با معرفی آیفون 4، اپل صفحه‌نمایش رتینای خود را به ۳۲۶ ppi ارتقا داد و رزولوشن گوشی‌های آیفون از 480 در 320 به 640 در 960 رسید؛ اما با این وجود سایز تمامی عناصر سیستم‌عامل iOS در اندازه قبلی خود باقی ماند و اپل با این کار نقطه ها را معرفی کرد. توجه کنید که رزولوشن آیفون 4 دقیقا دو برابر شده بود و به منظور آنکه همه چیز به یک اندازه بمانند باید دو برابر اندازه اولیه خود می‌شدند. به همین دلیل است که می‌گوییم همه چیز در آیفون دو برابر افزایش داشته است؛ یعنی اینکه از نظر فیزیکی همه چیز در یک اندازه باقی مانده و تعداد نقاط بر اینچ یکسان است.

نکته‌ی جالب این است که در آیفون‌های سری پلاس کمی تغییر به وجود آمد و همه چیز با سایز یکسان وجود نداشتند و اپل با وجود صفحه‌نمایش بزرگ این گوشی‌ها، آیکون‌ها را نیز بزرگ‌تر کرد تا راحت‌تر خوانده و لمس شوند. اپل در اندازه پلاس از چگالی نقطه بر اینچ 154 استفاده کرد که کمی کم‌تر از مدل‌های عادی بود و همه چیز در آن بزرگ‌تر به نظر می‌رسیدند. البته شایان به ذکر است که در آیفون‌های پلاس، همه چیز به اندازه 3 برابر شده و تصاویر همراه با جزئیات بیشتری به نمایش در می‌آیند.

نکته جالب این است که آیفون‌های پلاس در حال حاضر با رزولوشن مجازی 1242 در 2208 پیکسل طراحی‌شده‌اند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از تصاویری که دقیقا سه برابر شده‌اند استفاده کنند. البته این رزولوشن کمی بزرگ‌تر از رزولوشن فیزیکی خود گوشی‌ها (1080 در 1920) است که اپل را مجبور می‌کند تغییرات کوچکی را اعمال کند.

آیفون 8با شرایط فعلی، دور از ذهن نیست که اپل ترفند مشابهی را نیز روی آیفون 8 پیاده کند. برای اپل دو راه وجود دارد، استفاده از 163 نقطه بر اینچ همانند آیفون‌های ساده و یا 154 نقطه بر اینچ مانند آیفون‌های پلاس. هر چند که تا کنون تمامی خبر‌های منتشرشده، استفاده از 154 نقطه را تایید کرده‌اند که در این صورت اپل با ارتقا سه برابری، تراکم پیکسلی این گوشی را به 462 می‌رساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*