ایستگاه مخابراتی در کره ماه

احداث دو ایستگاه مخابراتی در کره ماه توسط یک استارتاپ آلمانی

رویای تحقق تماس تلفنی از کره زمین به ماه بسیار شگفت‌انگیز است! در همین راستا یک استارتاپ آلمانی از احداث دو ایستگاه مخابراتی در کره ماه خبر داده‌اند.

از آخرین زمانی که بشر توانست بر روی سطح ماه قدم بگذارد، چند دهه می‌گذرد. قمر کره زمین از زمان‌های بسیار دور مورد توجه انسان قرار داشته و حتی تماشای آن نیز برای بسیاری از مردم شگفت‌انگیز است. اخیرا نیز توجه‌ها به کره ماه قوت بیشتری گرفته و حتی دانشمندان معتقدند که برنامه‌های فضایی آینده از جمله پروژه سفر به مریخ، به کمک ایستگاه فضایی جدیدی میسر می‌شود که قرار است به زودی در کره ماه احداث گردد. اکنون یک استارتاپ آلمانی اعلام کرده که قصد دارد ضمن سفر به کره ماه، دو ایستگاه مخابراتی را در سطح این قمر راه‌اندازی کند.

این استارتاپ آلمانی با نام «دانشمندان پاره‌وقت» (PTScientists) در ابتدا به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه «اکس پرایز» (X Prize) کمپانی گوگل تشکیل شد. تقریبا 10 سال از آغاز این مسابقه بزرگ می‌گذرد و کاوشگرهای انتخابی با حضور در سطح کره ماه، می‌توانند به بقایای باقی‌مانده از ماموریت آپولو 17 دسترسی پیدا کنند. حال این شرکت دانش‌بنیان آلمانی با نزدیک شدن به پایان سال 2017، تصمیم گرفت خود را از لیست شرکت‌کنندگان این مسابقه خارج ساخته و پروژه خود را وارد فاز جدیدی کند. در این برنامه فضایی، استارتاپ مذکور در تلاش است که کار احداث دو ایستگاه مخابراتی در کره ماه را عملی سازد.

این کاوشگرها که با همکاری کمپانی آئودی (Audi) توسعه یافته‌اند، دارای 4 چرخ الکتریکی، باتری‌های قابل شارژ، پانل‌های خورشیدی و دوربین‌های HD هستند. علاوه بر این‌ها، کاوشگرهای مذکور دارای قابلیت برقراری ارتباط با زمین بوده و می‌توانند امکان تبادل داده بین دو کره را میسر سازند.

شرکت خصوصی PTScientists قصد دارد به منظور عملی‌سازی ایده مذکور، کار احداث دو ایستگاه مخابراتی در کره ماه را با استفاده از تکنولوژی بی‌سیم LTE آغاز کند. این سیستم ارتباطی، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های برقراری ارتباط است که ما در زمین آن را روزانه مورد استفاده قرار می‌دهیم.

ایستگاه مخابراتی در کره ماه

کاوشگرهای ارسالی به سطح ماه، با استفاده از مودم‌های LTE امکان برقراری ارتباط دوطرفه بین زمین و ماه را میسر ساخته و نسبت به سایر راهکارهای ارتباطی دارای مزیت‌های بسیاری است. تکنولوژی LTE، به مقدار کمتری انرژی نیاز دارد و کاوشگرهای ارسالی به ماه می‌توانند با انرژی باقی‌مانده بیشتری به تحقیق و کاوش در سطح ماه بپردازند.

«کارستن بکر» (Karsten Becker) مسئول توسعه تجهیزات الکترونیکی این استارتاپ گفت:

کاوشگرهای ما در کره ماه به تحقیق و جمع‌آوری داده‌ها می‌پردازند و تکنولوژی پرسرعت LTE ما را قادر خواهد ساخت که فضایپمای آلینا (ALINA) این داده‌ها را به زمین مخابره کند.

این کاوشگرها حدودا 90 وات توان را از طریق پانل‌های خورشیدی دریافت خواهند کرد. نیمی از این انرژی برای کاوش در سطح ماه و باقی‌مانده آن را می‌توان برای برقراری ارتباط با زمین مورد استفاده قرار داد. این در حالی‌ست که اگر ما از راهکارهای رادیویی برای برقراری ارتباط با زمین استفاده کنیم، می‌بایست کل انرژی دریافتی از طریق پانل‌های خورشیدی را به این روش ارتباطی اختصاص دهیم. از این جهت ایده احداث دو ایستگاه مخابراتی در کره ماه توسط این شرکت خصوصی مقرون به صرفه خواهد بود.

این شرکت که اولین شرکت خصوصی خواهد بود که کاوشگرهای رباتیک خود را به ماه می‌فرستد، قراردادی را با اسپیس‌ایکس (SpaceX) امضا کرده است که این کاوشگرها را تا پایان سال 2018 به ماه ارسال کند.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، این استارتاپ آلمانی از مسابقه اکس پرایز کناره‌‌گیری کرده و به نظر می‌رسد با توجه اینکه به پایان سال 2017 نزدیک می‌‌شویم، احتمالا هیچ شرکتی نمی‌تواند با ارسال کاوشگرهای خود به ماه تا پایان مهلت تعیین شده، برنده این مسابقه باشد.

متخصصان شرکت PTScientists معتقند که راه‌اندازی آزمایشی سرویس LTE در کره ماه، مشکلاتی از قبیل شناسایی محل مناسب برای نصب آنتن کاوشگر در ماه را حل کرده و مزایای بسیاری را فراهم می‌کند.

تیم حاضر در مهندسی و ساخت این کاوشگرها بر این باورند که می‌توان رایج‌ترین سیستم ارتباطی گسترده در زمین را در سطح ماه راه‌اندازی کرد و یک ماموریت فضایی را بدین ترتیب با امکانات فراوان از سطح زمین کنترل کرد. همچنین به جای راه‌اندازی تجهیزات پیچیده و بسیار بزرگ در ماه، می‌توان با استفاده از راهکارهایی مقرون به صرفه به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

باید منتظر بود و دید که آیا در سال آینده، این ماموریت شگفت‌انگیز فضایی به چه شکل عمل خواهد کرد و آیا بعد از گذشت چند دهه از پایان ماموریت‌های آپولو، باز هم می‌توان لذت کاوش در ماه را چشید یا خیر؟ به هر صورت گفته می‌شود که چندین شرکت خصوصی دیگر نیز قصد دارند ماموریت‌هایی رباتیک و یا شامل خدمه را به کره ماه آغاز و قمر زمین را باری دیگر به تسخیر انسان درآورند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*