عکاسی موبایل یا DSLR ؟

عکاسی موبایل یا DSLR ؟ مقایسه عملکرد و تفاوت عکسبرداری با دوربین گوشی و دوربین‌های DSLR

با ورود بیشتر به عرصه عکاسی با دوراهی سختی به نام عکاسی موبایل یا DSLR مواجه می‌شویم. با مطالعه این مقاله می‌توانید پاسخی برای این پرسش پیدا کنید.

هیچ‌کس نمی‌تواند راحتی و دسترس‌پذیری دوربین گوشی‌های هوشمند را رد کند. شاید همین الان که این متن را می‌خوانید در جیب خود یکی از آن‌ها را احساس می‌کنید، هر موقع هوس کنید می‌توانید آن را از جیب خود در آورده و از دوربین آن استفاده کنید.

اما همان‌طور که می‌دانید با یک DSLR امکاناتی به مراتب بیشتر در دست خواهید داشت. اگر می‌خواهید هنر عکاسی خود را به مرحله جدیدتری بکشانید شانس دیگری به جز این دوربین‌ها ندارید.

عکاسی موبایل یا DSLR ؟ زمان مناسب برای این آپگرید چیست؟ برای پاسخ به این سوال‌ها لازم است که برتری دوربین‌های DSLR را بدانید و بتوانید با آن‌ها شرایط خود را بسنجید.

البته برخی می‌توانند تنها با استفاده از دوربین یک گوشی هوشمند گلیم خود را از آب کشیده و کار عکاسی خود را انجام دهند. با این وجود زمانی فرا می‌رسد که محدودیت‌های دوربین موبایل به وضوح خود را نشان می‌دهند؛ جایی که باید بر روی یک DSLR سرمایه‌گذاری کرد.

عکاسی موبایل یا DSLR ؟ مقایسه کیفیت تصویر

برای این سرمایه‌گذاری، قطعا باید دلایل قانع کننده‌ای در برتری یک DSLR داشته باشید. برای علم به این نکته متغییرهای زیادی را باید بررسی کرد اما در این‌جا مقایسه ساده‌ای بین نتیجه عکاسی با iPhone 5 و Canon EOS Rebel T3 خواهیم داشت.

مقایسه گستره رنگی و فوکاس دوربین موبایل و DSLR

رزولوشن عکس ویرایش نشده دوربین DSLR ما 3456*5184 بود، این درحالی است که عکس آیفون رزولوشن 2448*3264 داشت. همان‌طور که می‌بینید تفکیک رنگ تصویر موز در عکس DSLR بیشتر بوده و عکس آیفون شسته‌رفته‌تر به نظر می‌رسد.

با توجه به انواع گوناگون دوربین موبایل شاید فکر کنید که مقایسه جامع در این زمینه مقدور نیست، اما توجه کنید که گجت‌های انتخاب شده این مقایسه دروازه ورودی هنر عکاسی در این دو گروه به حساب می‌آیند و بررسی آن‌ها نتایج قابل اعتنایی به ما خواهد داد.

مقایسه گستره رنگی و فوکاس دوربین موبایل و DSLR

عکس DSLR ما اندکی بدون فوکوس ثبت شده، با این وجود جدایی ناحیه زردرنگ با قسمت آبی تصویر، شارپ به نظر می‌رسد. اما در عکس آیفون لبه جدایی این دو ناحیه، حاشیه‌‌های تیز داشته و نتیجه خوبی به ما نمی‌دهد.

دوربین گوشی‌های هوشمند قدم به قدم با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR همراه بوده، اما همان‌طور که می‌دانید DSLR برای این کار ساخته شده است! حتی با تنظیمات پیش‌فرض، عکس‌های DSLR رنگ بهتر و جزئیات بیشتری از تصویر به شما نشان می‌دهند. با این‌ وجود در رابطه با یک DSLR امتیازات زیادی برای شما وجود دارد تا بتوانید به واسطه آن‌ها به طرح ذهنی خود برسید.

عکاسی موبایل یا DSLR : حافظه 

کنترل شما بر روی حافظه گوشی موبایل خیلی زیاد است، با این وجود این حافظه در این گجت توسط موارد زیادی استفاده می‌شود: برنامه، بازی، پادکست، موسیقی، عکاسی و … ، به همین دلیل اگر قصد عکسبرداری حرفه‌ای و جدی با گوشی خود دارید نمی‌توانید با این مشکل آن کنار بیایید.

در دست دیگر، یک DSLR تنها مسئول عکس و فیلم شما است. نکته دیگر حافظه اس دی است که ارزان و قابل دسترس است. زمانی که صحبت از رزولوشن بالا است شما به حافظه زیادی احتیاج دارید، مخصوصا زمانی که حرف فیلمبرداری به میان آورده می‌شود. اگر از دوربین DSLR استفاده می‌کنید به راحتی با حمل یک کارت اس دی اضافه می‌توانید خیال خود را از این بابت راحت کنید.

عملکرد گسترده دوربین DSLR در رابطه با حافظه

در رابطه با آیفون محدودیت بزرگی وجود دارد و آن هم نبود امتیاز استفاده از کارت اس دی است. با این‌که گوشی‌های اندرویدی به راحتی می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند اما در رابطه با آیفون این مورد صادق نیست (البته گزینه دیگری به نام iCloud Storage برای کاربران آیفون وجود دارد). اگر مدت‌ها است که با یک آیفون عکاسی می‌کنید نعمت داشتن یک DSLR، دردسر زیادی در رابطه با فضای ذخیره‌سازی برای شما کم می‌کند.

عکاسی موبایل یا DSLR : انعطاف‌پذیری

اکثر برنامه‌های عکاسی که برای گوشی‌های هوشمند عرضه می‌شوند، قابلیت‌هایی به گوشی کاربر اضافه می‌کنند که در یک دوربین DSLR به صورت اتوماتیک قرار گرفته است: با اندکی محدودیت در تنظیمات می‌توانید مواقع زیادی با سادگی و راحتی بیشتر به کار عکاسی خود بپردازید. اگر برای شناخت تنظیمات یک DSLR زمان مناسب بگذارید هر ایده‌ای را که در نظر دارید می‌توانید پیاده کنید. علاوه بر آن تصاویری که ثبت آن‌ها با استفاده از یک آیفون کار می‌برد به راحتی با یک DSLR به دست می‌آیند.

DSLR کنترل خیلی بیشتری در تنظیم فوکوس به شما می‌دهد که می‌توان با آن تکنیک‌های خیلی خوبی را پیاده کرد. برای مثال تنظیم عمق تصویر در یک دوربین حرفه‌ای به راحتی انجام می‌شود.

مقایسه فوکاس و عمق تصویر دوربین موبایل و DSLR

با استفاده از یک DSLR می‌توانید خیلی راحت قسمت خاصی از تصویر را با تمرکز بیشتر ثبت کنید. زمانی که بر روی شی مورد نظر خود زوم کرده و بعد از آن فوکاس را انجام می‌دهید، پس‌زمینه شما تار می‌شود تا توجه بیشتری بر شی فوکاس شده جلب شود. استفاده از ویژگی فوکاس در برنامه دوربین یک گوشی هوشمند قطعا این امتیاز را برای شما فراهم نخواهد کرد : پس‌زمینه تصویر تار می‌شود اما نه آنقدر که توجه زیادی به شی اصلی عکس شما جلب کند.

تنها محدودیتی که در رابطه با عکسبرداری با دوربین DSLR دارید قدرت تجسم و محیط اطراف شما است، وقتی هم که لنزهای پیشرفته‌تر برای دوربین خود تهیه کنید دیگر محدودیتی برای شما باقی نخواهد ماند.

همچنین بخوانید :

آموزش عکاسی ( قسمت اول )

عکاسی موبایل یا DSLR : هزینه خرید

خیلی‌ها در این بخش از خرید یک DSLR پا پس می‌کشند. احتمالا همه ما گوشی هوشمند داریم اما برای خرید یک دوربین حرفه‌ای باید هزینه قابل توجه‌‍ای پرداخت کنیم.

اگر بار اولی است که پا به عرصه عکاسی حرفه‌ای می‌گذارید نیازی نیست به سراغ برترین آن‌ها باشید. 400 یا 500 دلار برای خرید یک دوربین سطح اولیه DSLR از برندهای معتبری چون نیکون یا کانن کافی است، شاید بتوانید یک یا حتی دو لنز هم با دوربین خود تهیه کنید. با خرید یک مجموعه ارزشمند عکاسی به یک کیف محافظ هم احتیاج پیدا می‌کنید و البته باید هزینه اضافی هم برای کارت اس دی مناسب در نظر گرفته شود.

در کل 500 تا 600 دلار حداقلی است که به آن نیاز دارید مگر آن‌که به دنبال یک دوربین دست دوم خوب بگردید. ویژگی‌های کلیدی یک دوربین، مثل کیفیت تصویر، هدف اصلی استفاده از آن، انعطاف‌پذیری و … هم در انتخاب شما موثر هستند و با سبک‌سنگین آن‌ها می‌توانید هزینه لازم و دوربین مناسب خود را پیدا کنید.

نیاز به DSLR را احساس می‌کنید ؟

در عکاسی روزانه احساس می‌کنید دوربین گوشی هوشمند برای‌تان کافی نیست؟ تا زمانی که پاسخ این پرسش در ذهن شما روشن شود خود را مجبور به این آپگرید نکنید. دوربین های DSLR سرگرم‌کننده و پرکاربرد هستند، اما تنها راه ورود به عرصه عکاسی حرفه‌ای به شمار نمی‌آیند. جالب است بدانید که عکاس‌های پر استعداد بزرگی می‌توان در میان کسانی که تنها با دوربین آیفون کار می‌کنند پیدا کرد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*