در چند روز آینده سیارک Florence ، بزرگترین سیارک نزدیک شده به زمین از کنار ما می‌گذرد!

در چند روز آینده سیارک Florence ، بزرگترین سیارک نزدیک شده به زمین از کنار ما می‌گذرد!

سیارک Florence بزرگترین سیارک نزدیک شده به زمین در طول تاریخ است که بر اساس اطلاعات منتشرشده از ناسا (NASA)،‌ به زودی از کنار زمین عبور می‌کند.

به طور معمول سیارک‌های زیادی به زمین نزدیک می‌شوند، ولی خوشبختانه ابعاد اکثر آن‌ها از چند متر بیشتر نیست؛ با این حال، دانشمندان خبر داده‌اند که در ماه آینده میلادی سیارک غول‌آسایی با عرض 4.4 کیلومتر به زمین نزدیک می‌شود. ناسا که ‌از بیست سال پیش تاکنون عبور تعداد بیشماری جسم نزدیک به زمین (Near Earth Objects یا NEO) را زیر نظر داشته است،‌ مدعی شده که این جرم آسمانی بزرگترین سیارک از نوع خود است.

ناسا و آژانس‌های مشابه دیگر از سال 1377 شروع به رصد اجسامی کردند که پتانسیل تهدید حیاتِ روی زمین را دارند. از آن زمان تاکنون بیش از 16 هزار NEO شناسایی شده و با وجود اینکه هیچ یک از این موارد در مسیر برخورد با زمین نبوده‌اند، زیر نظر داشتن این خطر احتمالی متوقف نشده است. از طرف دیگر، همانطور که سقوط شهاب‌سنگ بیست متری چلیابینسک (Chelyabinsk) در سال 1392، در روسیه نشان داد، برخوردهای کوچک هم می‌توانند باعث ایجاد خرابی بزرگی شوند.

در چند روز آینده سیارک Florence ، بزرگترین سیارک نزدیک شده به زمین از کنار ما می‌گذرد!

تصویری از مسیر حرکت سیارک Florence و نزدیکی آن به زمین

اما نگرانی اصلی سیارک‌های بزرگ هستند؛ هر جرم آسمانی که عرضی بیشتر از یک کیلومتر داشته باشد، توانایی تهدید حیات را در مقیاس سیاره‌ای دارد و از طرف دیگر،‌ جدیدترین آمار ناسا نشان می‌دهند که بیش از 880 جسم غول‌پیکر در نزدیک زمین حرکت می‌کنند. سیارک موضوع صحبت ما هم که نام “Florence” برای آن انتخاب شده و با عرض بیش از 4 کیلومتر یک جرم آسمانی غول‌پیکر به حساب می‌آید، در صورت برخورد با زمین نسل بشر را نابود خواهد کرد.

خوشبختانه با اینکه عبور سیارکی به این بزرگی و از فاصله‌ای به این نزدیکی از کنار زمین خود یک رکورد به حساب می‌آید، Florence این بار با سیاره ما برخورد نمی‌کند و بر اساس صحبت‌های دانشمندان ناسا، تا 500 سال آینده هم احتمال هیچ برخوردی میان این دو جرم آسمانی وجود ندارد. سیارک Florence در اول سپتامبر (10 ام شهریورماه) به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود از زمین می‌رسد و از 7 میلیون کیلومتری ما عبور می‌کند. این فاصله تقریبا 18 برابر مسافت میان زمین و ماه است.

در چند روز آینده سیارک Florence ، بزرگترین سیارک نزدیک شده به زمین از کنار ما می‌گذرد!

پاول کوداس (Paul Chodas)، مدیر مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین (CNEOS) ناسا ادعا می‌کند که با وجود عبور اجرام آسمانی مختلف در فاصله‌های نزدیک‌تری نسبت اتفاقی که در 10 ام شهریورماه رخ خواهد داد، هیچ‌کدام از این سنگ‌ها به بزرگی سیارک Florence نبوده‌اند و از زمان شروع پروژه‌ی نظارت بر مسیر حرکت اجسام نزدیک به زمین، ‌چنین اتفاقی بی‌سابقه بوده است.

در چند روز آینده سیارک Florence ، بزرگترین سیارک نزدیک شده به زمین از کنار ما می‌گذرد!

مرکز شبکه فضای دوردست گلداستون (GDSCC)

علاقه‌مندان می‌توانند عبور این سیارک را در چند شبِ قبل و بعد از تاریخ نزدیک شدن آن، با استفاده از تلسکوپ‌های کوچک، رصد کنند. ستاره شناسان هم از این فرصت استفاده کرده‌اند تا نگاه دقیق‌تری به سیارک Florence بیاندازند؛ رادارهای مرکز شبکه فضای دوردست گلداستون (GDSCC) در کالیفرنیا آمریکا و رصدخانه آرسیبو (Arecibo Observatory) در پورتوریکو برای تهیه تصاویر راداری از این جسم غول‌پیکر مورد استفاده قرار می‌گیرند و ابعاد و جزئیات سطحی آن را تا مقیاس 10 متری به طور دقیق، تعیین خواهند کرد.

یک ماه پس از عبور Florence هم سیارک 2012TC4 از فاصله‌ی 50 هزار کیلومتری سیاره ما عبور خواهد کرد. شاید کمی نگران‌کننده باشد، اما لازم است که بدانید این سیارک فقط 15 متر عرض دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یه جوری زدین از نزدیک زمین رد میشه گفتم از رو سرمون رد میشه چندتا ساختمونو خراب میکنه بعدش با تغییر دادن زاویه برمیگرده این که 18 برابر ماه دور تره واسه ما از این به بعد تیتر خبرا رو با در نظر گرفتن مقیاس کیلومتر بزنین نه میلیون کیلومتری که دلهره بگیریم

    • وقت بخیر،
      برداشت شما از تیتر لزوما با برداشت تمام کاربران مشترک نیست و از طرف دیگه فاصله ی عبوری این سیارک به نسبت شرایط مشابه در طول تاریخ، بسیار نزدیک به حساب میاد.
      مهم ترین مشخصه تیتر خبر هم اختصار و کوتاه بودنه،‌ به همین دلیل نمیشه تمام جزئیات و مقیاس ها رو با دقت داخل تیتر نوشت…
      با تشکر از توجه شما