رنو ال 90

مدل‌‌های مختلف رنو ال 90 در بازار ایران چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در حال حاضر مدل‌های مختلفی از خودروی رنو ال 90 یا همان تندر 90 در بازار ایران وجود دارد و در این مطلب قصد داریم تفاوت‌های این مدل‌ها با یکدیگر را بررسی کنیم.

هم‌اکنون خودروهای رنو ال 90 معمولی و پلاس با دو نوع گیربکس معمولی و اتوماتیک در ایران خودرو و خودروهای پارس تندر و رنو ساندرو (با دو نوع معمولی و استپ وی) در پارس خودرو همگی از موتورهای یکسان K4M استفاده می‌کنند اما اتاق‌های متفاوتی دارند. این گروه از خودروها در مجموع موفق شده‌اند سلیقه‌های مختلف مشتریان ایرانی را با تفاوت قیمتی حدود 10 میلیون تومانی راضی نگه دارند و به همین دلیل،‌ فروش خوبی را در بازار کشورمان تجربه کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت‌ها و شباهت‌های خانواده رنو ال 90 ایران خودرو و سایپا را با هم بررسی کنیم.

رنو ال 90 یا همان تندر 90 در واقع ساخت داچیای رومانی (یکی از زیرمجموعه‌های رنوی فرانسه) است. شرکت تولیدکننده از این خودرو به عنوان یک محصول اقتصادی یاد کرده و هدف از تولید آن را کم مصرف بودن و قیمت مناسب آن عنوان کرده است. به عقیده کارشناسان و مشتریان،‌ ظاهر نه چندان جذاب،‌ اصلی‌ترین نقطه ضعف و ویژگی منفی این خودرو محسوب می‌شود و ویژگی بارز فنی آن نیز برخورداری از موتور K4M است.

رنو ال 90

تندر 90 ایران خودرو

در حال حاضر رنو ال 90 در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌شود. این دو کارخانه، نسخه‌های دیگری را نیز از این خودرو تولید می‌کنند اما نسخه معمولی دو شرکت که با نام E2 شناخته شده،‌ تفاوت خاصی با هم ندارند. از گروه ال 90 ای 2،‌ دو نوع خودروی دیگر نیز در ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود که عبارتند از ال 90 گیربکس اتوماتیک و همین‌طور تندر 90 پلاس با گیرکس معمولی و اتوماتیک.

تغییرات ظاهری رنو ال 90 معمولی با تندر 90 پلاس

  • طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب در تندر 90 پلاس نسبت به ال 90 معمولی
  • طراحی جدید سپر جلو و عقب و جلوپنجره و هم‌رنگ شدن آن با رنگ بدنه در تندر 90 پلاس
  • آینه‌های جانبی جدید هم‌رنگ بدنه و بزرگ‌تر در تندر 90 پلاس
  • اضافه شدن نوار کرومی به پایین درب صندوق عقب و تغییر قفل صندوق عقب در تندر 90 پلاس
  • چراغ مه شکن جلو و سپر جلوی جدید در تندر 90 پلاس
  • اضافه شدن دو عدد شبرنگ به سپرهای عقب تندر 90 پلاس
  • اضافه شدن 4 سانتی‌متر به طول خودرو در نسخه پلاس نسبت به نسخه معمولی
رنو ال 90

تندر 90 پلاس

در حال حاضر شرکت ایران خودرو،‌ تندر 90 پلاس اتوماتیک را با پیش پرداخت 23 میلیون تومان به فروش می‌رساند و قیمت این خودرو در بازار نیز 51 میلیون تومان است. تندر 90 پلاس دنده دستی نیز با قیمت 40 میلیون و 631 هزار تومان به بازار عرضه می‌شود.

شرکت پارس خودرو نیز مانند ایران خودرو تغییراتی را در رنو ال 90 معمولی ایجاد کرده و نسخه به‌روز شده آن را با نام پارس تندر روانه بازار کرده است. پارس تندر به جز دو مورد،‌ تفاوت عمده دیگری با ال 90 معمولی ندارد. شرکت پارس خودرو، زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا، بر روی نقطه ضعف این خودرو یعنی طراحی قسمت عقب کار کرده و کمی آن را از فرم غیرعادی خود خارج کرده است. در پارس تندرهای مدل 96 نیز نمایشگر دیجیتال مولتی مدیا به آپشن‌های خودرو اضافه شده است. این محصول اکنون با قیمت 39 میلیون و 500 هزار تومان توسط پارس خودرو به فروش می‌رسد و در بازار آزاد نیز با قیمت 43 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

رنو ال 90

پارس تندر

ایمنی رنو ال 90 یکی از ویژگی‌های بارز این سری از خودروها است؛‌ به این صورت که با کسب 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره جزو ایمن‌ترین خودروهای داخلی کشورمان به شمار می‌رود. کارشناسان بر این باورند که قطعات داخلی تندر 90 در هنگام تصادف فشرده می‌شوند و به صورتی طراحی شده‌اند که ضربه را به خود جذب می‌کنند و آسیب کمتری به سرنشینان وارد می‌شود. مخزن سوخت نیز در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته و اگر تصادف از عقب رخ بدهد احتمال سوراخ شدن آن بسیار کم است. ساختار لانه زنبوری داشبورد نیز که از پلی پرولین جذب‌کننده نیرو ساخته شده باعث می‌شود در زمان ضربه از جلو،‌ آسیب کمتری به زانو وارد شود.

طبق آخرین گزارش رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی، تندر 90 و پارس تندر موفق به دریافت 3 ستاره و تندر 90 پلاس اتوماتیک،‌ ساندرو و تندر 90 اتوماتیک نیز 4 ستاره را دریافت کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من خودم مدتی ال 90 داشتم و تعجب میکنم چطور بعضی ها از این خودروی رومانیایی که بعنوان جایگزین پیکان معرفی شده تعریف میکنند. البته باید دید که طرف چی داشته و فروخته این ماشین رو خریده . مسلماً اگر شما از پراید و پیکان به این خودرو رسیده باشید کلی لذت میبرید. اما واقعا اگر کسی ماشین خوب سوار شده باشد اصلا زیر بار سواری این ماشین نمیرود. از نظر طراحی بدنه و آینه بغل و داشبورد و … آدم فکر میکنه که طراح و سازنده قصد توهین به خریدار رو داشته یا هدفش طراحی برای افراد بالای 50 سال بوده ، اما مثلا خودرویی مثل 405 که زمانی خودروی سال اروپا بوده هنوزم طراحی و ظاهرش اسپرت و جوان پسنده و هنوزم از حبوبیتش کم نشده

  2. احمقها آپشنهای ماشینهای خارج از کشورو ببینید و حیا کنید، مردم باید خرید این آشغالهارو تحریم کنن