جنگنده نسل 6

جنگنده نسل 6 نیروی هوایی آمریکا در حال متولد شدن است!

نیروی هوایی آمریکا به دنبال ساخت جنگنده نسل 6 است تا جایگزینی برای جنگنده برتری هوایی پنهانکار و رادارگریز نسل پنج F-22 رپتور (Raptor) باشد. با گجت نیوز همراه باشید.

جنگنده نسل بعد

جنگنده F-22 رپتور متعلق به نیروی هوایی آمریکا

نیروی هوایی آمریکا همواره سعی در حفظ برتری خود تسبت به رقیبان داشته و برای تحقق این امر، ضمن داشتن بهترین و سنگین‌ترین آموزش‌ها برای خلبانانش، برترین جنگنده‌هایی که آسمان به خود دیده را ساخته است. در حال حاضر پادشاه راستین آسمان‌ها جنگنده F-22 رپتور است که از سال 2005 وارد خدمت در نیروی هوایی آمریکا شد. رپتور اولین جنگنده نسل 5 عملیاتی و تنها جنگنده از نسل خود است که به توان عملیاتی کامل خود رسیده است. با وجود اینکه رپتور نسبت به جنگنده‌های فعلی و آنها که تا چند سال دیگر توسط کشورهای رقیب عملیاتی خواهند شد، برتری دارد، اما آمریکا تصمیم به ساخت جایگزینی برای آن دارد.

جنگنده نسل بعد

جنگنده رهگیر F-14 تامکت

ایالات متحده آمریکا همواره سعی داشته تا پاسخ جنگنده‌های رقیب‌ خود را با جنگنده‌هایی یک نسل جلوتر بدهد. برای نمونه، هنگامی که شوروی جنگنده رهگیر نسل 3 میگ-25 (نام‌گذاری ناتو: فاکسبت) را در اختیار داشت، آمریکا جنگنده‌های نسل 4 را وارد خدمت کرد و هنگامی که شوروی تلاش در ساخت جنگنده‌های نسل 4 داشت، آمریکا دست به کار طراحی جنگنده‌های نسل 5 شد. در حال حاضر که رقیبان یعنی چین و روسیه مشغول تکمیل طرح جنگنده‌های نسل 5 خود و نزدیک به زمان عملیاتی کردن آن هستند، نیروی هوایی آمریکا نیز در پایان مرحله بررسی نیازمندی‌های فناوری برای ساخت جنگنده نسل 6 است.

جنگنده نسل 6 به صورت تحت الفظی با نام «نفوذی ضد هوا» یا “PCA” شناخته می‌شود که منظور این عبارت جنگنده‌ای با قابلیت نفوذ به حریم هوایی دشمن و شکار جنگنده‌های دشمن است؛ با توجه به این نام، جنگنده نسل 6 نیروی هوایی آمریکا می‌بایست جنگنده‌ی برتری هوایی باشد.

جنگنده نسل بعد

دو جنگنده برتری هوایی از دو نسل: رپتور از نسل 5 و F-15C ایگل (Eagle) از نسل 4/4.5

برتری هوایی به جنگنده‌هایی گفته می‌شود که وظیفه آنان به دست گرفتن حریم هوایی دشمن و ایجاد سلطه هوایی بر آن آسمان است. جنگنده‌های برتری هوایی به صورت تخصصی برای مبارزه با جنگنده‌های دشمن طراحی شده‌اند و طبیعتا بهترین شکارچیان جنگنده‌ها هستند. درحال حاضر ایالات متحده آمریکا تنها سازنده و از معدود دارندگان جنگنده‌های برتری هوایی است. ناگفته نماند جنگنده‌های برتری هوایی توان حمله هوا به زمین نیز دارند، اما در مقایسه با جنگنده‌های تهاجمی و چندمنظوره در این زمینه محدودتر هستند.

F-35

جنگنده رهگیر میگ-31 متعلق به نیروی هوایی روسیه

جنگنده‌های برتری هوایی در خط مقدم حمله هستند و باید با خط اول دفاع هواپایه مدافع، یعنی جنگنده‌های رهگیر، روبرو شوند. البته امروزه رهگیرها تقریبا به تاریخ پیوسته‌اند،‌ زیرا هواپیماهایی غالبا تک نقش بوده و از این رو هزینه‌ زیادی برای دارنده داشتند. امروزه جنگنده‌های چندمنظوره جایگزین رهگیرها شده‌اند. درحال حاضر شمار کشورهای کاربر رهگیرها از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر است.

جنگنده نسل بعد

سوخوی Su-57

جنگنده نسل 6 نیروی هوایی آمریکا قرار است بین سال‌های 2025 تا 2035 وارد خدمت شود. این هواگردهای مدرن دارای قابلیت‌ها و فناوری‌های نوینی خواهند بود که درحال حاضر تنها روی کاغذ پیاده شده‌اند. این جنگنده پاسخی به جنگنده چندمنظوره پنهانکار نسل 5 روسی سوخوی Su-57 (که پیشتر با نام پک فا شناخته می‌شد) و سیستم‌های پدافندهوایی مدرن روسی شامل S-400 و در آینده S-500 است.

جنگنده نسل بعد

F-35

درحال حاضر رپتور و جنگنده چندمنظوره پنهانکار و رادارگریز نسل 5 آمریکایی F-35 لایتنینگ 2 (Lightning II) توان پاسخ‌گویی به تهدیدهای فعلی و حتی آینده را دارند. همچنین این قابلیت را دارند تا مورد به‌سازی،‌ به‌روزرسانی و ارتقا قرار گیرند، اما این امکان همیشگی نیست و در نهایت امکان توسعه بیشتر بسترهای قدیمی دیگر وجود نخواهد داشت. به همین دلیل طراحی و ساخت جنگنده نسل 6 امری ضروری است.

جنگنده نسل بعد

طرح گرافیکی از بمب افکن راهبردی پنهانکار B-21 ریدر

نزدیک به 20 سال است که آمریکا جنگنده جدیدی طراحی نکرده است. ریشه طرح F-22 و F-35 هردو به دهه 1990 میلادی باز می‌گردد و جنگنده نسل 6 PCA به منظور مقابله با تهدیدهای آینده، دارای طراحی متفاوتی از رپتور و لایتنینگ 2 است. نفوذی ضد هوا قرار است برد عملیاتی بالایی داشته باشد تا بتواند بمب افکن‌های راهبردی پنهانکار B-2 اسپریت (Spirit) و در آینده B-21 رِیدر (Raider) متعلق به نیروی هوایی آمریکا را در ماموریت‌هایشان بر فراز روسیه و چین همراهی و پشتیبانی کند.

راهکار نیروی هوایی برای دست‌یابی به برد بالا و در عین حال کوچک نگه داشتن بدنه جنگنده نسل 6 خود، استفاده از موتورهایی با مصرف سوخت بسیار بهینه است،‌ موتورهایی که ضمن مصرف سوخت کم، بسیار قدرتمند باشند و در نبرد هوا به هوا یک برگ برنده نسبت به رقیب بشمار روند. این موتورها «پیشران سه جریانی» نام دارند و از جریان سوم هوا برای افزایش بهره‌وری موتور یا به عبارتی تولید رانش بیشتر استفاده می‌کنند.

جنگنده نسل بعد

بمب افکن راهبردی پنهانکار B-2 اسپیریت

جنگنده نسل 6 بسیار پنهانکارتر و رادارگریزتر از جنگنده‌های فعلی خواهد بود. درحالی که تمامی جنگنده‌ها از زمان جنگ جهانی اول تا به امروز دارای پایدار کننده عمودی دمی (یا همان دم عمودی) بودند، طرح PCA جنگنده‌ای فاقد دم عمودی خواهد بود؛ زیرا در این صورت در مقابل رادارهای مختلف با طول موج کاری گوناگون، اعم از رادارهای پیش اخطار با طول موج‌های موج تا رادارهای کنترل آتش با طول موج کوتاه، رادارگریزی بیشتری دارد. نمونه آن بمب افکن B-2 است که فاقد دم عمودی بوده و به طرح آن در اصطلاح «بال پرنده» می‌گویند. این طرح خود دارای پنهانکاری ذاتی است و در کنار استفاده از مواد جذب کننده امواج رادار، سبب شده B-2 رادارگریزی بسیار بالایی داشته باشد. در حقیقت بعید است آمریکا دیگر قصد ساخت جنگنده‌ای با دم عمودی داشته باشد، مگراینکه فناوری پنهانکاری و رادارگریزی دیگر منسوخ شود که این امر نیز بعید است.

جنگنده نسل بعد

طرح مفهومی جنگنده نسل 6 کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی نورثراپ گرومان مسلح به توپ لیزری

از دیگر ویژگی‌هایی که برای نسل 6 های امریکایی عنوان شده می‌توان به مسلح شدن به توپ‌های لیزری، هوش مصنوعی، قابلیت جنگ الکترونیک بالاتر و توان حمله سایبری، توان کنترل هواگردهای بدون سرنشین، سرعت هایپرسونیک، چالاکی و توان مانور بیشتر، توان ابرپیمایشی (یا همان سوپر کروز: پرواز با سرعت فراصوت بدون نیاز به پس‌سوز)، پوسته و بدنه هوشمند و یکپارچه‌سازی آنتن‌ها و سنورها با بدنه، بدنه خود ترمیم، قابلیت انتخاب کارکرد هواپیما در دو حالت با سرنشین و بدون سرنشین، پنهانکاری در برابر همه امواج الکترومغناطیسی و پنهان‌ماندن از دید تمام رادارها، ارتباط در لحظه و انی با ماهوره‌ها و از سوی دیگر کاهش وابستگی هواپیما به ماهواره‌های ارتباطی و ناوبری (زیرا برخی کشورها همچون چین توان هدف قرار دادن ماهواره‌ها را دارند)، افزایش توان نبرد شبکه محور، توان پویش محیطی و کشف بالاتر، افزایش آگاهی محیطی، بقاپذیری بالاتر و… اشاره کرد.

جنگنده نسل بعد

موشک AIM-120

ناگفته نماند نیروی هوایی آمریکا همچنین به دنبال یک موشک هوا به هوای جدید است که احتمالا جایگزین موشک هوا به هوای فرای میدان دید آمریکایی AIM-120 آمرام (AMRAAM) خواهد شد. طراحی آمرام به 30 سال پیش باز می‌گردد و نسبت به موشک‌هایی همچون میتیئر (Meteor: به معنی شهاب سنگ) اروپایی و AAM-4B ژاپنی کاستی‌هایی دارد.

آمرام موشک دارای هدایت راداری فعال است و در گام پایانی حمله به کمک راداری که در دماغه خود دارد روی هدف قفل کرده و به سمت آن می‌رود. در جدیدترین مدل آمرام به نام AIM-120D که در سال 2014 وارد خدمت شد، برد موشک به بیش از 180 کیلومتر افزایش یافته است. موشک AIM-120D علاوه بر سیستم پیوند داده (دیتا لینک) که در مدل‌های پیشین نیز وجود داشت، به هدایت ماهواره‌ای GPS نیز مجهز شده است.

جنگنده نسل بعد

دو جنگنده نسل پنج F-22 و F-35 در کنار یکدیگر که یکی می‌تواند موشک را شلیک و دیگری آن را هدایت کند.

بدین ترتیب موشک پس از شلیک با کمک سیستم هدایت داخلی به سمت محل تقریبی هدف پرواز کرده و در صورت بروز خطا در هنگام ناوبری، GPS اقدام به تصحیح آن می‌کند. در گام پایانی حمله نیز هدایت بر عهده رادار موشک است. در این بین هنگام پرواز به لطف سیستم پیوند داده دو طرفه، می‌توان موشک را بدون هدف گیری شلیک و پس از شلیک، دیگر نیروهای خودی همچون جنگنده‌های دیگر و یا آواکس‌ها اطلاعات محل هدف را به موشک داده و آن را هدایت کنند. پیوند داده همچنین امکان تغییر هدف، لغو ماموریت موشک، تغییر مسیر آن و… را نیز فراهم می‌کند.

نیروی هوایی آمریکا برای ادامه مطالعه و پژوهش بیشتر درباره جنگنده نسل 6 PCA و مشخص کردن ویژگی‌های نهایی جنگنده مورد نظر خود درخواست 294.7 میلیون دلار بودجه برای سال مالی 2018 کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

40 دیدگاه

  1. سلام هم وطنان گرامی. میخوام واقع بینانه صحبت کنم:دردوران جنگ جهانی اول ودوم آلمان درصدرابرقدرتهای نظامی دنیابود،دیدیم که آمریکاازهمه جلوزدوالانم که آمریکادرصدرتکنولژیه به این معنی نیست که ایران نمیتونه جلوبیفته. ایران ازسال2007به تکنولژی ساخت یوفووفیزیک پلاسمارسیده که بااین تکنولژی میتوان به سرعت نزدیک نور، نورومافوق نوررسیدبدون مصرف سوخت. اخیرابه تکنولژی ساخت سلاح لیزری رسیده که متناسب بابردلیزرپهبادهاوموشکهای کروزکامپوزیتیومیتونه منهدم کنه،اینهاتنهاگوشه ای ازپیشرفتهای نظامی ایرانه پس خواهشاخودکم بین نباشین، یادتون نره زمانی که کورش یکی ازبزرگ ترین امپراتوریهای باستان راتاسیس کردآمریکاوانگلیس وروسیه وآلمانی وجودنداشت دنیاواسه همه افت وخیزداره پس ایران میتونه همونی شه که بوده.

  2. همه شما بازیچه شدین، مطالب این سبکی جای توهین به یکدیگر نیست. گاهی وقت ها فقط بایید گوش کرد.
    امیدوارم همه تون شاد و سربلند باشید.

  3. متاسفانه امروزه همه شدن متخصص امور نظامی و درهر بحثی به خودشون اجازه دخالت میدن بدون داشتن حتی یک جو اطلاعات…کاملا دارید درست می‌فرمایید البته لازم به ذکره موشکه سجیل رو هم داریم که سرعتش هنگام برخورد به زمین تا۱۴ماخ میرسه که این برای هر پدافند و سامانه ای یک کابوسه

    • برادر جان موشک باید رو هدف قفل بشه که بتونه مابقی ماموریتش رو انجام بده ، شما که ادعای علم نظانی داری به نظرت با افتابه و لگن میشه بجای پژو 206 سواری گرفت !? اینها اوج تکنولوژی نه فقط نظامی بلکه تراشه های الکترونیکی فوق پبیشرفته هستن ، کاری هم نداریم با این موشک شما منهدم میشن یا نمیشن

  4. سلام،دوستان عزیز وگرامی اونچه که واقعیت داره قدرت بلا منافع آمریکا تو نیروی هوایی ودریایی، روسیه هم ازنظر توان موشکی ونیروی زمینی بهتراز آمریکاست،واگر جنگی بین این دورشون بدون استفاده از سلاح اتمی دربگیره مطمئن باشین آمریکا دست بادارو داره،ایران هم یک قدرت منطقه ای هست،خواهشن قدرت ایران رو با ابرقدرتها مقایسه نکنید،بله ایران هم قابلیت ضربه زدن به آمریکا رو داره اما باید به اینم فکر کرد پاسخ آمریکا به این ضربه چیه؟؟؟

  5. هنوزم که هنوزه هیچ کشوری نتونسته بمب افکنی مثل B-2 اسپریت که ساختش مال 30 یا 40 سال پیش آمریکاست بسازه

  6. .آمریکا رو به تسلیحات لیزی آورده همون که از رو ناو با لیزر هواپیما رو پودر کرد.امریکا خیلی بیشتر از اونچیزیکه فکرشو بکنیم نه تنها از روسیه بلکه از همه جلوتردلیلشم احترام گذاشتن و حمایت از انسانهای دانا و فرزانگان تمامی علوم و نخبگان کشورها وپذیرفتنشان با آغوش باز.حداقل درضمینه تکنولوژی عرض میکنم.

  7. از عزیزانی که چیزی نمی‌دونن یا یه‌کم می‌دونند حرف بیخودی نزنند، احمقها ایران موشکی داره که سرعت اون در موقع بر خورد 5تا6 ماخ هست، موشکی زیر سطحی داریم که تکنولوژی اون رو‌فقط ایران و روسیه‌ آرد، تمام موشک‌ها واژدرهای زیر سطحی که در دنیا وجود داره سیستم پیش ران اونها جوری عمل می کنه که سیستم‌های رادار(سونار) و… می‌تونند اون رو رد‌یابی کنند. اما موشک زیر سطحی که ما داریم سیستم پیشران اون هم با سرعت قیر قابل، هم بدون صدا یهو هدف خودش رو قافلگیر‌می‌کنه. نمی‌دونید حرف نزنید؟ چیزی که دیدید و می دونید رو بگویید تا فکر مردم رو با نوشته هاتون خراب کنید. ننویسید.

    • هر وقت به سطحی از سواد رسیدی که بدونی اون غیر قابله نه قیر قابل اون وقت از موشک حرف بزن

    • حتمی تهش صدا خفه کن داره 🙂

    • پس به همون موشکهای سطحی و زیر سطحی با پیشران و بدون پسران بناز,به وقتش توی 24 ساعت اول که تمام این اسباب بازیهایی رو که گفتی از کار انداخت اونوقت با پیف پاف اتک باید باهاشون بجنگی

    • سلام راستش من یه چی بگم برم ایران در برابر امریکاه در اصل هیچ پشه هم به حساب نماید نخواهد اومد اگه امریکاه فقط یک ناو خودشوو بیار تمام ایران را باخاک یکسان خواهد کرد اگه جنگ هسته ای یا الترمقنسی باشه افتاد

    • توان امریکا ی بمب اتم هس بندازه تهران نابود بشیم تمام ایران پیش امریکا عددی نیس با سواد

    • متاسفانه امروزه همه شدن متخصص امور نظامی و درهر بحثی به خودشون اجازه دخالت میدن بدون داشتن حتی یک جو اطلاعات…کاملا دارید درست می‌فرمایید البته لازم به ذکره موشکه سجیل رو هم داریم که سرعتش هنگام برخورد به زمین تا۱۴ماخ میرسه که این برای هر پدافند و سامانه ای یک کابوسه

    • احمق تویی که داری افتابه رو با bmw x5 مقایسه میکنی خخخخخخخخخخ

  8. اگه آمریکا f22 رو بیست سال پیش ساخته
    مطمئن باشین
    که
    بیست سال بیکار ننشسته
    100% جنگنده نسل 6 که بماند 7 و8 رو هم ساخته

  9. خیلی احمقی وطن فروش !!!!! در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق چند تا از ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران رفتند به کشور کره شمالی که بهترین موشک و راکت و اسلحه و تانک و جنگنده و نفربر و هلیکوپتر رو بخرن که در برابر ارتش خبیث بعثی ها و متحدانش رو ناکام بگذاره الان ایران در برجام هست ارتش ایران به طور مخفیانه و پنهانی چند تا از تسلیحات روسی و چینی و کره ای پیشرفته میخره تا سال 2020 بتونه تسلیحاتی که پنهانی گرفته رو به عموم مردم ایران به نمایش بگذاره برای چی آمریکا و اسرائیل و عربستان نمیتونن به کشور ما حمله کنند ؟! اگه ما تسلیحات پیشرفته نداشتیم می تونست همین الان جنگ بشه وقتی چیزی که نمیدونی حرف نزن.

    • احمق جان ما از امریکا اخرین تکنولوژی هواپیمای نسل 4خریدیم اونوقت بریم تانک از کره شمالی که با شمشیر میجنگند بخریم برو تحقیق کن احمق.کره شمالی هنوز تجهیزات جنگیشا از روسیه با خاری میخره چنتا کلاهک هسته ای و موشک دوربرد داره دلیل نمیشه تکنولژی داشته باشه.حالم از امثال تو که هیچی نمیخونید و نظر میدید بهم میخوره

      • از عزیزانی که چیزی نمی‌دونن یا یه‌کم می‌دونند حرف بیخودی نزنند، احمقها ایران موشکی داره که سرعت اون در موقع بر خورد 5تا6 ماخ هست، موشکی زیر سطحی داریم که تکنولوژی اون رو‌فقط ایران و روسیه‌ آرد، تمام موشک‌ها واژدرهای زیر سطحی که در دنیا وجود داره سیستم پیش ران اونها جوری عمل می کنه که سیستم‌های رادار(سونار) و… می‌تونند اون رو رد‌یابی کنند. اما موشک زیر سطحی که ما داریم سیستم پیشران اون هم با سرعت قیر قابل، هم بدون صدا یهو هدف خودش رو قافلگیر‌می‌کنه. نمی‌دونید حرف نزنید؟ چیزی که دیدید و می دونید رو بگویید تا فکر مردم رو با نوشته هاتون خراب کنید. ننویسید.

      • دوست عزیز کاربری که نامش علی است در مورد خرید های نظامی از کره شمالی درست گفته ولی اصلاعات کاملی ارائه نداده است.در زمانی که ایران درگیر جنگ با عراق بود و به خاطر حمله به سفارت آمریکا و گروگان گرفتن کارمندان آمریکایی توسط تعدادی دانشجوی خشک مغز حزب اللهی،ایران تحریم تسلیحاتی بود و به صورت قانونی نمی توانست سلاح از کشورهای دیگر خریداری کند.پس برای تامین نیاز ارتش و سپاه اکثرا از بازار سیاه و دلالان اسلحه اسرائیلی و چند ملیتی سلاح خریداری میکرد.خرید از بازار سیاه بسیار گرانتر از قیمت واقعی هر سلاح بود.نیروهای نظامی ایران در اواسط جنگ عملا نیروی زرهی عملیاتی موثری در اختیار نداشتند و بیشتر یگانهای زرهی در نبردها از بین رفته بودند و یا قابل استفاده نبودند.از طرفی شهرهای ایران توسط عراق موشک باران میشد و پس از لیبی ایران موشک اسکاد را از کره شمالی خریداری کرد.در آن سالها کره شمالی یکی از بزرگترین فروشندگان سلاح به ایران بود.این خریدها شامل خرید تعدادی تانک ساخت کره شمالی بود که کپی تانک تی-55 روسی بود ولی به گفته کاربر این تانکها که اکثرا در اختیار سپاه قرار گرفت این تانکها بسیار بی کیفیت بوده اند.ایران تعدادی توپ خود کششی،تعدادی نفر بر بی ام پی که کپی بی ام پی روسی است،تعداد زیادی خمپاره به همراه گلوله و تعداد زیادی آر پی جی 7 هم خریداری کرده است.همچنین ایران تعداد زیادی موشک اسکاد بی به همراه چند سکوی پرتاب ساخت کره شمالی از این کشور خریداری کرد.همچنین تعدادی قایق تندرو موشک انداز هم در لیست این خریدها می باشد.با یک جستجوی ساده میتوانیم لیست خریدهای نظامی ایران از کره شمالی را پیدا کنیم.خرید اسلحه از کره شمالی توسط ایران فقط مختص زمان جنگ بوده است و در حال حاضر اطلاعاتی در این مورد در اختیار ندارم.کره شمالی انواع تجهیزات نظامی مورد استفاده خودش را میسازد.ولی تسلیحات ساخت کره شمالی بسیار بی کیفیت و نامرغوب هستند و اکثرا کپی سلاحهای شرقی هستند

      • دوست عزیز کاربری که نامش علی است در مورد خرید های نظامی از کره شمالی درست گفته ولی اصلاعات کاملی ارائه نداده است.در زمانی که ایران درگیر جنگ با عراق بود و به خاطر حمله به سفارت آمریکا و گروگان گرفتن کارمندان آمریکایی توسط تعدادی دانشجوی خشک مغز حزب اللهی،ایران تحریم تسلیحاتی بود و به صورت قانونی نمی توانست سلاح از کشورهای دیگر خریداری کند.پس برای تامین نیاز ارتش و سپاه اکثرا از بازار سیاه و دلالان اسلحه اسرائیلی و چند ملیتی سلاح خریداری میکرد.خرید از بازار سیاه بسیار گرانتر از قیمت واقعی هر سلاح بود.نیروهای نظامی ایران در اواسط جنگ عملا نیروی زرهی عملیاتی موثری در اختیار نداشتند و بیشتر یگانهای زرهی در نبردها از بین رفته بودند و یا قابل استفاده نبودند.از طرفی شهرهای ایران توسط عراق موشک باران میشد و پس از لیبی ایران موشک اسکاد را از کره شمالی خریداری کرد.در آن سالها کره شمالی یکی از بزرگترین فروشندگان سلاح به ایران بود.این خریدها شامل خرید تعدادی تانک ساخت کره شمالی بود که کپی تانک تی-55 روسی بود ولی به گفته کاربر این تانکها که اکثرا در اختیار سپاه قرار گرفت این تانکها بسیار بی کیفیت بوده اند.ایران تعدادی توپ خود کششی،تعدادی نفر بر بی ام پی که کپی بی ام پی روسی است،تعداد زیادی خمپاره به همراه گلوله و تعداد زیادی آر پی جی 7 هم خریداری کرده است.همچنین ایران تعداد زیادی موشک اسکاد بی به همراه چند سکوی پرتاب ساخت کره شمالی از این کشور خریداری کرد.همچنین تعدادی قایق تندرو موشک انداز هم در لیست این خریدها می باشد.با یک جستجوی ساده میتوانیم لیست خریدهای نظامی ایران از کره شمالی را پیدا کنیم.خرید اسلحه از کره شمالی توسط ایران فقط مختص زمان جنگ بوده است و در حال حاضر اطلاعاتی در این مورد در اختیار ندارم.کره شمالی انواع تجهیزات نظامی مورد استفاده خودش را میسازد.ولی تسلیحات ساخت کره شمالی بسیار بی کیفیت و نامرغوب هستند و اکثرا کپی سلاحهای شرقی هستند.ممنون

      • ببینین آمریکا با اون همه سلاح جنگی ۳۰ سال با ویتنام جنگید و با بدبختی و واسه غرور لهه شدشون مجبور بودن ادامه بدن که آبروشون نره و خلاصه جنگ و تموم کردن ، جنگ به سلاح و نفرات و خیلی چیزا بستگی داره ، همون سال ۵۹ ناو هواپیما بر آمریکای و شوری با اون همه عظمت که سه تا ناو قدیم میگفتن یه کشور می ارزه در مقابل شهید مهدوی با قایق تند رو ماهیگیری و نصب کاتویشا و ار پی چی به غلط کردن افتادن و زمان اسکورت کشتی نفتی امارات ناو شوروی با کمال خجالت گفت ما کاری به نیروهای ایرانی نداریم اونا هم با ما کار نداشته باشن ، بهتره بگم الان ایران به نقل.از سایت معتبر سازمان امنیتی امریکا مجهز به سلاح لیزر جامد هست که هر هدفی منجمله موشکهای با کلاهک اتمی رو در خارج از جو بزنه ، بعد جنگ با ایران شوخی نیست دنیا به هم میریزه پس کم واسه چند تا هواپیمای زیبای خوش قیافه خودتونو خیس کنین و هی دعوا سر اطلاعات عمومی بیشتر و بهتر ، امریکا که هیچ کل دنیا نمیتونه چون خدا بالاترین قدرت ها رو داره

    • اگرمخفیانه و پنهانی رفتند بخرن پس تو از کجا بلدی؟ اگه بلدی چرا اسرار هویدا میکنی؟ کاش یه روزی بیاد که بشر به اسلحه نیاز نداشته‌باشه

  10. به نظرم بیشتر شبیه پروپاگانداست تا واقعیت ، آمریکا اول باید فکر امنیت ماهواره ها و هواپیماهای هشدار زودهنگام و فرماندهی باشه چون بدون اینا عملاً توان آفندی تو بخش هواپایه بی معنیه ، الانم که روسیه و چین دارن رو پدافند فضایی کار و موشک های کروز hypersonic کار میکنن

  11. چجوریه که شما میگی رهگیرا بخاطرتک منظوره بودن به تاریخ پیوستن ولی برتری هوایی هم که تک منظورست به تاریخ نپیوسته

  12. گیج شدم..اف22 بیست سال پیش درس شد هنوزم بهترین جنگندست …این لامصبا چقد علم دارن
    دلیل این همه پیشرفت امریکا دزدیدن دانشمندای کشورای دیگست….تو جنگ جهانی دوم وقتی المان رو گرفتن امریکا فقط دنبال دانشمندای هسته ای المان بوود

    • ربطی به دزدیدن نداره!!!آمریکا قبل از پایان جنگ جهانی دوم پ قبل از این که دلار،ارز کشوریش بشه ارز مرجع دنیا بیشترین تولید ناخالض داخلی رو داشت و ده ها سال قبلش هم دانشمندانش که متولد همون آمریکا بودن بیشتر اختراعات مهم دنیا رو انجام داده بودن،این قدرت آمریکاست نه دزدیدن!دانشمندهایی که مهاجرت میکنن اون جا هم شیفته ی این قدرت و احترامی که بهشون گذاشته میشه میشن،جذب بهترین ها هم خودش هنره که واسه این کار اول باید خودت بهترین باشی که بقیه از جاهای دیگه مهاجرت کنن سمتت

  13. وای سرم درد گرفت بخدا . اگرچه این جنگنده ها در جنگ بسیار تاثیر گذاره ولی زیاد نمیتونه رو سرنوشت کلی در جمگ تاثیر بزاره به گمانم

  14. چیزایی میسازه این لامصب که آدم لال میشه.من موندم این نسل6 آمریکایی که بیاد ببینم روسیه میخواد چه جوابی بهش بده…خخخخخ
    ینی روسیه تا 50سال دیگه خواب این تکنولوژی رو نمیبینه.اینا پکفا رو هم تا 20سال دیگه عملیاتی نمیکنن

    • اخه دوست عزیز برو ببین روسیه چه جوابی برای امریکا داره. روسیه وایران هردو برای زدن اف 22 و اف35 سلاح بسیار ارزونی تولید کردن. اما اینو بگم اف 22 نزدیک به12 تا سرنگونی داشته پنتاگون کلی هزینه کرد رسانه ای نشه اما شد امریکا قدرت تبلیغات داره جهان رو با تبلیغاتش میترسونه. اما روسیه نه الان سوخو 35 رو با اف 22 مقایسه کن بماند که روسیه دوسه تا جنگنده دیگه هم داره که بالاتراز سوخو 35 هست. روسیه ازلحاظ موشکی بالاتر ازامریکاست ازلحاظ تخریب هسته ایی و تعداد موشک هم بالاترهست اما همه دنیا فکرمیکنن امریکا بیشترین بمب رو داره و قدرت تخریبی وسنگینی سرجنگی بیشتری داره. اما واقعیت چیز دیگست. روسیه و ایران پهبادی تولید کردن که مخصوص زدن جنگنده هاست سرعت بالا و انتحاری که رونمایی نشده فقط گفتن چنین چیزی هست توی گوگل سرچ کنید میبینید

      • حوصله ندارم کامل جوابتو بدم ولی بالاتر از سوخو 35 چه هواپیماهایی تو ارتش روسیه عملیاتی هستند؟

      • دوست عزیز شما جوگیری و سایت هایی مثل فارس و تسنیم و… رو خیلی میبینی فکر کنم،بهترین جنگنده ی روسیه در تاریخ همین پک فاست و بالاتر از اون هیچی ندارن که فرسنگ ها عقب تر از F-22 هه و همونشم هنوز باید سال ها بگذره تا بیاد کامل!!!پهباد سر هم کرده ایران و روسیه که جنگنده ای که ۲-۳ ماخ سرعتشه رو بزنه؟!اطلاعات نداری خب چیزی نگو عزیزم،همه ی چیزهایی که میگی از پهباد تا… همه رو آمریکا استارتش رو زده تو ساخت و… تنها چیزی که روسیه توش جلوتر یه ذره تو تعداد کلاهک اتمیه که مهم نیست چون کسی ازش استفاده نمیکنه چون استفاده کنه خودش نابود میشه در جواب،تنها چیزی که یه کم جلوتره سیستم دفاع موشکیه که اونم باید بیشتر بهش فکر کنه چون هزاران هزاران کیلومتر مرز داره با کلی کشور روسیه و باید به فکر باشه!آمریکا که دو ورش اقیانوسه و تا چند هزار کیلومتر دور و ورش چیزی نیست!آمریکا بر شرایط جغرافیاییش روی نیروی زمینیش به اندازه ی هوایی و دریایی کار نکرده که منطقیه،روسیه حداقل ۳۰ سال از آمریکا توی تکنولوژی های نظامی عقبه

      • سلام چرا از روی علایقت حرف میزنی قدرت مند ترین ارتش جهان در حال حاضر در دست آمریکا است و هیچ حرفی هم نیست .
        اما یک نکته رو فراموش نکنین که در زمان جنگ ایران و عراق روی کاغذ ایران کوچک ترین شانسی نداشت ولی در آخر این قدرت ملی جمهوری اسلامی بود که بر استبداد جهانی غلبه کرد و تک تک معادلات رو به هم ریخت

        • سلام کی گفته زمان شروع جنگ ایران روی کاغذ از عراق عقب تر بود دوست من ایران فقط کمی بی نظم بود فرماندهان ایران مشخص نبودند ولی از نظر تکنولوژی و فن جنگی ما خیلی عالی و اماده بودیم نیروی دریایی دارای 7رزم ناو جنگی با اخرین تکنولوژی روز بود و دو عدد ناو جنگی خریده بودیم که قرار به تحویل بود نیروی هوایی دارای 250فانتوم اف 4 و 70فروند تامکت اف14 مجهز به موشک فونیکس بود عراق به نظرت چی داشت نیروی زمینی چهار لشکر زرهی داشت ایران با این تجهیزات عراق برتر بود چهار هواپیمای اواکس داشتیم قویترین سلاح جنگ انفرادی ژ3 را داشتیم توپ 125 با خودکشی و …. عراق تا اخر جنگ نتونست ی هواپیمای مناسب برای جنگ با ایران خرید کنه.عراق روز اول جنگ چنتا هواپیما پرواز داد برای ضربه زدن به ایران و ایران در جواب بزرگترین عملیات هوایی اسیا را اجرا کرد با حدود 200پرواز همزامان جمهوری اسلامی هم از این قدرت عملیاتی خودش وحشت کرد وتا اخر جنگ ازش استفاده نکرد چرا

      • ببینین آمریکا با اون همه سلاح جنگی ۳۰ سال با ویتنام جنگید و با بدبختی و واسه غرور لهه شدشون مجبور بودن ادامه بدن که آبروشون نره و خلاصه جنگ و تموم کردن ، جنگ به سلاح و نفرات و خیلی چیزا بستگی داره ، همون سال ۵۹ ناو هواپیما بر آمریکای و شوری با اون همه عظمت که سه تا ناو قدیم میگفتن یه کشور می ارزه در مقابل شهید مهدوی با قایق تند رو ماهیگیری و نصب کاتویشا و ار پی چی به غلط کردن افتادن و زمان اسکورت کشتی نفتی امارات ناو شوروی با کمال خجالت گفت ما کاری به نیروهای ایرانی نداریم اونا هم با ما کار نداشته باشن ، بهتره بگم الان ایران به نقل.از سایت معتبر سازمان امنیتی امریکا مجهز به سلاح لیزر جامد هست که هر هدفی منجمله موشکهای با کلاهک اتمی رو در خارج از جو بزنه ، بعد جنگ با ایران شوخی نیست دنیا به هم میریزه پس کم واسه چند تا هواپیمای زیبای خوش قیافه خودتونو خیس کنین و هی دعوا سر اطلاعات عمومی بیشتر و بهتر ، امریکا که هیچ کل دنیا نمیتونه چون خدا بالاترین قدرت ها رو داره

  15. خوب بود درود بر دانش امریکا

    • یه نظر دادم و نت نیست .شهید مهدوی با ار پی. چی و کاتویشا نصب شده رو قایق ماهیگیری نفس ناو هواپیما بر امریک که میگن سه تاش یه کشورو بهم میریره ایستاد .بزرگ بشین. بزرگ حوصله ندارم وگرنه مینویسم و میگم که شماها هنوز بچه این رشته من طراحیه مکانیک اینا همه باشه وقتی بزدل باشی وقتی جونت برات عزیز باشه بمب اتم هم تو دستت باشه بهترین هواپیما دستت باشه از دستت می افته و بمومب خودت میمیری خخخخ امریکا نیروهاش سوسولن اونم ۵۰ ۶۰ سال پیش جنگ جهانی دوم همه دنیا وحشی بودن الان خایه دار کم پیدا میشه همین و بس که حضور آمریکا در خاورمیانه و حمله به عراق و افغانستان بخاطر ایران بود که باز هیچ غلطی نکرد وسلام نامه. تمام. .ما لرا با سنگ هم جنگ میکنیم

  16. زمین به هیچ جایی نمیرسه ، تا وقتی که صلح نباشه

    • سلام باید بگم که من هیچی از جنگ نمیدونم ولی خوب میدونم ایرانی جماعت ریشه پر قدرتی داره و اینگه هر چی بخواد میتونه بسازه.از یه سرهنگ کلاه سبز سوالی کردم گفتم امریکا قویتر یا ما.جواب داد نیاز نیست با امریکا بجنگیم نقطه ضعفش اسرائیل اونو بزنیم حساب کارش دستش میاد.