بارش برف در سیاره مریخ

ثبت نمایی حیرت انگیز از بارش برف در سیاره مریخ

زمستان مریخی فرا رسید! به تازگی مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) نمایی زیبا از بارش برف در سیاره مریخ را به ثبت رسانده است.

همزمان با اینکه زمستان مریخی جای خود را به بهار می‌دهد، پوشش‌های سفید رنگ و حیرت‌انگیز برف در تپه‌های مریخی جلوه‌های بی‌نظیری را خلق می‌کنند. با افزایش دما در فصل بهار مریخی، نور خورشید منجر به تغییر در شکل ظاهری این برف‌ها شده و الگوهای جالب توجهی را در سطح سیاره سرخ پدیده آورده است که دانشمندان ناسا به توضیح آن پرداخته‌اند.

چنین پدیده‌ای همانند تغییرات فصلی در کره زمین است، اما شرایط اندکی تفاوت دارد. در قسمت نیم‌کره شمالی سیاره مریخ، ذرات یخ و برف، حاصل فرآیند‌های آبی نیستند و در عوض این عمل به کمک کربن دی‌اکسید انجام می‌گیرد. با قرارگیری یخ خشک در معرض آفتاب، الگوهای شگفت‌انگیزی در تپه‌های مریخ شکل می‌گیرد که نمونه آن را در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید.

این تصویر که توسط مدارگرد شناسایی مریخ به ثبت رسید، نمای نزدیکی را از ویژگی‌های بارش برف در سیاره مریخ به نمایش گذاشت که از جمله آنان می‌توان به ترکیب یخ، شن و واکنش‌های گازی برای تولید چنین الگوهای جذابی اشاره کرد.

تصویر مذکور در تاریخ 21 می و توسط دوربین هی‌رایز مدارگرد شناسایی مریخ به ثبت رسید که همزمان با آغاز فصل بهار در نیم‌کره شمالی این سیاره بود. ناسا در این باره می‌گوید:

در طول زمستان مریخی، ذرات یخ و برف تپه‌های مریخ را می‌پوشانند. اما برخلاف زمین، این ذرات از کربن دی‌اکسید تشکیل شده‌اند که اصطلاحا «یخ خشک» نام دارد.

هنگامی که نور خورشید در فصل بهار شروع به تابش کند، یخ در سطوح نرم تپه‌ها شروع ترک می‌خورد و گازهای تیره رنگی از درون تپه‌ها را به بیرون منقل می‌کند که مقدمات شکل‌گیری این الگوها را رقم می‌زد.

در سال‌های اخیر چشم‌اندازهای زیبا و جالب توجهی از قسمت‌های مختلف سیاره مریخ به ثبت رسیده است. برای مثال در تابستان سال جاری، مدارگرد شناسایی مریخ تصویری از یک شکاف در مریخ را به ثبت رساند که شکل و شمایل آن مشابه با جانوری بود که در زمین آن را با عنوان «کرم» می‌شناسیم!

بارش برف در سیاره مریخ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*