مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11 ؛ جدال دو فبلت پرچمدار اندرویدی

گجت‌نیوز در این مطلب به مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11 می‌پردازد و این دو گوشی اندرویدی را از جوانب مختلف زیر ذره‌بین خود قرار می‌دهد.

2017 سال بزرگ و پر هیاهویی برای گوشی‌های هوشمند بود و در این سال شاهد اعمال تغییراتی اساسی در گوشی‌ها بوده‌ایم؛ سازندگان در این سال تصمیم گرفتند بسیاری از ویژگی‌های گوشی‌هایشان را از نو طراحی کنند و با به کار بردن موادی جدید در ساخت آن‌ها، توانستند تجربه کاربری تازه‌ای را برای طرفداران رقم زنند. به جرات می‌توان گفت که در این زمینه، دو کمپانی ال جی و اچ تی سی از همه پرکارتر بوده‌اند و توانسته‌اند با اعمال تغییراتی عمده در پرچمدارهای امسال‌شان، کاربران را برای خرید دو گوشی ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11 ترغیب کنند.

چند ماه پیش کمپانی HTC به صورت رسمی از گوشی یو 11 با بدنه‌‌ای فلزی و جذاب رونمایی کرد. این گوشی اندرویدی در کنار دارا بودن رنگ‌بندی جذاب، از مکانیکی ویژه به اسم Edge Sense هم بهره می‌برد.

ال جی تغییر در ظاهر گوشی‌هایش را با جی 6 آغاز کرد و  نکته جالب این است که گوشی ال جی وی 30 هم‌چون جی 6 از صفحه‌نمایشی بی‌حاشیه به ابعاد 18:9 بهره می‌برد. اما امروز ما قرار نیست در مورد این گوشی صحبت کنیم؛ هدف از این مقاله مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11 و معرفی ویژگی‌های جذاب هر کدام است.

سوال اینجاست که آیا تغییرات اعمال شده در دو گوشی یاد شده می‌تواند به موفقیت تجاری‌شان ختم شود؟ مهم‌تر این‌که شما دوست دارید کدام‌یک را تهیه کنید؟ اگر هنوز نسبت به تهیه یکی از این دو گوشی مردد هستید، ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید.

مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11

طراحی

گرچه استفاده ال جی از نمایشگر فوق‌ عریض در ال جی وی 30 باعث شده تفاوت‌های زیادی بین این گوشی با اچ تی سی یو 11 ایجاد شود، اما با خارج کردن موقتی اندازه صفحه‌نمایش از معیارهای مقایسه، می‌توان دریافت که این دو گوشی شباهت‌های زیادی با هم دارند. در هر دوی این گوشی‌ها شاهد پنل‌های شیشه‌ای در اطراف بدنه فلزی هستیم و گرچه ال جی وی 30 ابعادش اندکی کوچک‌تر از یو 11 اچ تی سی است، اما به طور کلی این دو گوشی اندرویدی هم از نظر اندازه و هم از نظر شکل، بسیار شبیه هم هستند.

از طرفی ال جی و اچ تی سی در بخش‌هایی رویکردهای اختصاصی خودشان را برای طراحی دو فبلت جدید داشته‌اند؛ برای مثال LG در وی 30 حسگر اثر انگشت را در پشت گوشی قرار داده، اما اچ تی سی تصمیم گرفته آن را به زیر صفحه‌نمایش ببرد. با این‌که شیشه پشتی گوشی اچ تی سی یو 11 یک منظره رنگی و زیباست و مسلما یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این گوشی هم به حساب می‌آید، گوشی ال جی وی 30 با رنگ‌بندی‌های اندکش، محدودیت بیشتری برای کاربر قائل شده است.

در مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11 ذکر این نکته ضروری است که شیشه‌های استفاده شده در هر دو قبلت، دارای انحناهای زیبایی در لبه‌ها هستند (گرچه از نظر زیبایی به طراحی‌های منحنی‌شکل گوشی‌های سامسونگ نمی‌رسند). جالب اینجاست که این دو گوشی حتی در این زمینه هم رویکردهای اختصاصی سازنده‌شان را دارند؛ لبه منحنی ال جی وی 30 در پشت گوشی به یک‌باره کاملا صاف می‌شود، اما در مورد اچ تی سی یو 11 این اتفاق به صورت تدریجی رخ می‌دهد و انحنا به مرور، کم می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که به هنگام در دست گرفتن U11 حس کنید که پشت گوشی، شیب‌دار است.

در بین این دو گوشی، در دست گرفتن ال جی وی 30 به طرز محسوسی حس بهتری به شما منتقل می‌کند و دلیل اصلی‌اش هم این است که این گوشی به نسبت از یو 11 کوچک‌تر است؛ وقتی که این دو گوشی را در دو دست خود بگیرید، تفاوت بین اندازه‌شان را به خوبی متوجه می‌شوید.

صفحه‌ نمایش

بزرگ‌ترین تفاوت بین ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11 به صفحه‌نمایش این دو گوشی مربوط می‌شود. منظورمان تنها شکل متفاوت‌شان نیست. یو 11 بیشتر ما را یاد اسمارت‌فون‌های کلاسیک می‌اندازد، اما وی 30 اینطور نیست. ال جی وی 30 دارای صفحه‌نمایشی 6 اینچی است در حالی که یو 11 از صفحه‌نمایش 5.5 اینچی بهره می‌برد.

با این اوصاف هر دوی این گوشی‌ها صفحه‌نمایشی خوب دارند و اندازه‌هایشان نیز با تمرکز بر بهره‌وری کاربران خودشان تعیین شده و نمی‌توان به آن خرده‌ گرفت. اما ما در حال مقایسه این دو هستیم و دیدن صفحه‌نمایش 16:9 از سوی اچ تی سی در روزهایی که همه تقریبا همه سازندگان به 18:9 روی آورده‌اند، اندکی غیر منتظره و عجیب است.

صفحه‌نمایش گوشی ال جی وی 30 قسمت اعظم گوشی را در بر می‌گیرد و به همین دلیل به هنگام کار کردن با آن متوجه کاربردی‌تر بودنش می‌شوید. این‌که سازندگان گوشی نمی‌توانند طراحی‌های قدیمی گوشی‌شان را دوباره استفاده کنند اندکی غم‌انگیز است و در مورد گوشی مثل وی 30 یک قانون نانوشته برای الجی برقرار است؛ یا استراتژ‌ی‌ات را برای ساخت گوشی تغییر بده یا از رقبا عقب بمان! این نکته را هم بد نیست بگوییم که یکی از نکات منفی صفحه‌نمایش بزرگ ال جی وی 30، غیبت صفحه‌نمایش ثانویه است که در دو نسل قبلی این سری گوشی‌ها وجود داشت.

مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11

عملکرد

همانطور که قبلا هم گفتیم، ال جی در گوشی وی 30 یکی از نمادین‌ترین عناصر سری گوشی‌های V را حذف کرده است و گرچه هیچ صفحه‌نمایش ثانویه‌ای در این گوشی تعبیه نشده است، اما شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار خود گوشی به برخی از قابلیت‌های صفحه‌نمایش ثانویه دسترسی داشته باشید.

با این حال اچ تی سی در گوشی یو 11 بیشتر بر روی اضافه کردن ویژگی‌ سخت‌افزاری تاکید داشته است و در این گوشی برای اولین بار از قابلیت Edge Sense بهره برده است. یک سری از سنسورهای حساس به فشار در بدنه یو 11 کارگذاری شده‌اند که وقتی شما گوشی را فشار دهید به کار می‌افتند و شما می‌توانید از قابلیت‌های‌شان بهره ببرید.

کارایی

ال جی جی 6 گوشی بسیار رده‌بالا و خوبی برای اوایل 2017 بود، اما زمان‌بندی عرضه رسمی‌اش توسط ال جی از جوانب زیادی اشتباه بود؛ خصوصا این‌که G6 هنگامی عرضه شد که دیگر پرچم‌دارها روانه بازار شدند و جی 6 نسبت به آن‌ها ضعیف‌تر بود؛ چرا که برخلاف بسیاری از گوشی‌های امروزی که از تراشه اسنپدارگون 835 بهره می‌برند، ال جی در جی 6 از اسنپدراگون 821 استفاده کرده بود.

گوشی وی 30 اما از این قاعده مسثتنی است و همچون اچ تی سی یو 11 از تراشه 835 بهره می‌برد. در ضمن گفتنی است که هر دوی این گوشی‌ها، از یک میزان حافظه رم (4 گیگابایت) و یک میزان فضای داخلی (64 گیگابایت) استفاده می‌کنند.

به منظور پی بردن به کارایی‌های بیشتر گوشی جدید ال جی، باید زمان بیشتری را با آن صرف کرد.

مقایسه ال جی وی 30 و اچ تی سی یو 11

دوربین

تجربه کار کوتاه‌مان با وی 30 نشان داده است که کمپانی ال جی گوشی زیبایی ساخته است و گرچه صفحه‌نمایش ثانویه ندارد، اما همانطور هم که پیش‌تر از گجت‌نیوز به اطلاع‌تان رسانده بودیم، ویژگی‌های صوتی خارق‌العاده‌ای دارد که به جرات می‌گوییم در هیچ گوشی دیگری یافت نمی‌شوند. جدا از این موضوع، گوشی‌های سری وی ال جی از یک لحاظ در عرصه‌های مختلف درخشیده‌اند و آن هم داشتن دوربین با کیفیت است. محصول امسال ال جی دارای دوربینی دوگانه و با کیفیت است و توانایی ثبت تصاویر با جزئیات بالا را دارد.

گرچه استفاده از دوربین دوگانه در سری گوشی‌های V کمپانی ال جی اتفاق جدیدی نیست، اما چیز متفاوتی در مورد وی 30 وجود دارد؛ به‌روز‌رسانی‌هایی که دوربین وی 30 به خود دیده در نوع خود بی‌نظیرند؛ از میان این ویژگی‌های جدید می‌تواند به دیافراگم کم قطر گوشی اشاره کرد.

گرچه اچ تی سی در یو 11 از لنز 12 مگاپیکسلی برای دوربین استفاده کرده است، اما تجربه تصویربرداری با این گوشی به علت سادگی بیش از حد، به اندازه تصویربرداری با ال جی یو 11 جذاب نیست.

فروشگاه اینترنتی جانبی ، فروشگاه تخصصی لوازم جانبی ، حامی گجت نیوز در پوشش ویژه خبری نمایشگاه IFA 2017 . خرید انواع برند های لوازم جانبی موجود در بازار ایران شیائومی ، هارمن کاردن ، وان مور در جانبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یه دفعه میگفتین ال جی خوب است اچ تی سی بد است و خلاص دیگه.
    تو همه چی برتری رو به الجی دادین،عجب مقایسه ای مثلا !
    بد نمیشد از دوربین فوق العاده U11 که بالاترین امتیاز رو در DXO اورده میگفتین یا طراحی عالی پشت گوشی و کیفیت اسپیکراش میگفتین .
    نسبت 16:9 عجیب است ؟چرا؟ چون الجی و سامسونگ استفاده کردن از نظر شما 16:9 برا بقیه عجیب شد؟
    همیشه عادلانه مقایسه کنید،این مقاله به هیچ عنوان مقایسه نبود،طرفداری همه جانبه از V30 بود.
    از همون اولی که نوشتین پس حتما این مقاله را بخوانید معلوم شد جریان چیه.
    نمیدونم مشکل این وبسایتا با htc چیه

  2. کلا الجی و اچ تی سی باهم مقایسه نکنین اچ تی سی چند پله بالاتره…