سونی اکسپریا ایکس زد 1

سونی اکسپریا ایکس زد 1 معرفی شد؛ ترکیبی از ظاهر قدیمی و قابلیت‌های تازه

شرکت سونی سرانجام از پرچمدار جدید خود، گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 1 (Sony Xperia XZ1) رونمایی کرد. در ادامه بیشتر با این گوشی آشنا خواهیم شد.

کمپانی سونی با حضور در نمایشگاه IFA 2017 از گوشی‌های جدید خود رونمایی کرد. غول ژاپنی هر ساله پرچمداران خود را نیز در ایفا برلین معرفی می‌کند و امسال نیز شاهد ادامه همین روند از سوی آن‌ها هستیم. گوشی‌های جدید این شرکت شامل پرچمدار سونی اکسپریا ایکس زد 1 ، مدل کوچکتر سونی اکسپریا ایکس زد 1 کامپکت و یک مدل میان رده به نام سونی اکسپریا ایکس ای 1 اولترا هستند.

سونی اکسپریا ایکس زد 1 مشتقی از نام و طراحی نسل‌های قبلی

اما از بین این سه، به طبع مدل پرچمدار برای ما جذاب‌تر است و بر همین اساس قصد داریم در ادامه به معرفی کاملی از آن بپردازیم. XZ1 مشتقی از نام و طراحی یک شکل گوشی‌های چند سال اخیر شرکت سونی است که به همین خاطر مورد انتقاد بسیاری قرار می‌گیرد. اما تصورات هیچ‌گاه نمی‌توانند داستان کاملی را در ذهن ما تداعی کنند و به همین خاطر است است که ما گل سرسبد جدید سونی را با قابلیت‌های جدیدی که به آن اضافه شده است دوست داریم. بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و با بخش‌های مختلف این گوشی آشنا خواهیم کرد.

خلاصه مشخصات

  • نمایشگر 5.2 اینچی فول اچ دی
  • پشتیبانی از HDR10
  • چیپست اسنپدراگون 835 کوالکام
  • دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی مجهز به EIS
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی
  • باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی + شارژ سریع
  • رم 4 گیگابایت
  • اندروید 8 اوریو
  • رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، صورتی و آبی

طراحی و نمایشگر

در نخستین نگاه، شاید شما متوجه نشوید که XZ1 یک گوشی جدید از سوی شرکت سونی است. زمانی که آن را با مدل XZ‌ سال گذشته مقایسه می‌کنیم، تفاوت‌های بین آن‌ها بسیار کم است. سنسور کمی تغییر کرده است و کلیدها نیز همین وضعیت را دنبال می‌کنند. در طراحی کلی این گوشی نمی‌توان چیز جدید زیادی را مشاهده کرد.

سونی اکسپریا ایکس زد 1

اما اگر بخواهیم ما شباهت ظاهری با نسل‌های پیشین را نادیده بگیریم، چیز‌های زیادی برای جذب شدن کاربران در سونی اکسپریا ایکس زد 1 وجود دارد. با این حال در سالی که اکثر گوشی‌ها به سمت عرضه محصولی با حاشیه‌های حداقلی نمایشگر حرکت می‌کنند، سونی نه تنها این کار را ریسک نمی‌داند، بلکه با اعتماد به نفس کامل به آن لبخند می‌زند.

در قسمت جلویی XZ1 ما یک نمایشگر 5.2 اینچی با وضوح Full HD درست همانند مدل XZ را می‌بینیم که قابلیت پشتیبانی از استاندارد HDR را نیز از مدل XZ Premium‌ به ارث برده است. در زیر این نمایشگر یک جفت اسپیکر استریو نیز تعبیه شده است که به گفته‌ی سونی 50 درصد صدای بیشتری را نسبت به نسل پیشین این گوشی ارائه می‌کنند. بر خلاف گوشی‌های پیشین سونی، پنل پشتی و کناری دیگر قطعاتی جدا از یکدیگر نیستند و در عوض از یک تکه‌ی آلومینیومی ساخته شده‌اند. دوربین مطابق دو گوشی XZs و XZ Premium در سمت چپ بالای پنل پشتی جای گرفته است، در حالی که قسمت میانی آن میزبان سنسورهای مربوط به دوربین، فلاش LED و کیت NFC است.

سونی اکسپریا ایکس زد 1

جدای این‌ها، یک تغییر دوست داشتنی بر روی بدنه‌ی سونی اکسپریا ایکس زد 1 دیده می‌شود: خطوط آنتن مستطیلی شکل. سمت راست میزبان کلیدهای کنترل ولوم صدا، کلید دو مرحله‌ای شاتر دوربین و کلید پاور میزبان اسکنر اثر انگشت معروف گوشی‌های سونی است. البته اگر در ایالات متحده زندگی می‌کنید، نسخه‌ی قابل خریداری شما فاقد اسکنر اثر انگشت خواهد بود.

یکی از نکات مثبت پرچمدار جدید سونی، حضور یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون بر روی قسمت بالایی قاب گوشی است. در وسط قسمت زیرین نیز شاهد حضور یک کانکتور USB نوع C‌ هستیم. و در نهایت سونی کاملا مفتخر است که گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 1 باریک‌تر و سبک‌تر از نسل پیشین این گوشی است. هرچند این قضیه برای سونی هزینه بردار بوده است و برای کاهش ضخامت آن‌ها مجبور شده‌اند ظرفیت باتری را به 2700 میلی‌آمپر ساعت کاهش دهند. این گوشی همچنین موفق به دریافت تاییدیه IP68 برای مقاومت در برابر آب، گرد و غبار شده است.

دوربین اسلوموشن و اسکن سه بعدی اجسام

اگر از دوربین‌های MotionEye‌ به کار رفته در گوشی‌های اکسپریا XZs‌ و XZ Premium استفاده کرده باشید، خبر خوب این است که برادر تازه متولد شده آن‌ها یعنی XZ1 نیز از دوربینی مشابه برخوردا است. پرچمدار جدید سونی از یک سنسور 19 مگاپیسکلی برخوردار است که قادر به ضبط ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 960fps است. سونی همچنین به جای یک تثبیت کننده اپتیکال، از تکنولوژی نرم افزاری SteadyShot خود در این دوربین استفاده کرده است.

سونی اکسپریا ایکس زد 1

اما در حالی که سخت افزار دوربین بدون تغییر باقی مانده است، سونی نرم افزار آن را دست‌خوش تغییراتی کرده و یک قابلیت جدید و جذاب به نام اسکن سه بعدی یا “3D Scanning” را به آن افزوده است. این ویژگی شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از گوشی هوشمند خود در کمتر از 60 ثانیه با ضبط کردن اطراف یک شی، در حالی که دوربین بر روی آن متمرکز است به دور آن بچرخید. این اسکن می‌تواند در چهار حالت “Face Scan”، “Head Scan”،‌ “Food Scan”‌و “Free Form” انجام گیرد.

سخت افزار بالارده

اسنپدراگون 835 در سونی اکسپریا ایکس زد 1

شاید اسنپدراگون 835 خبر قدیمی برای الان باشد، اما همچنان قدرتمندترین چیپست ساخت کمپانی کوالکام است؛ بنابراین این می‌تواند برای سونی اکسپریا ایکس زد 1 خوب باشد. علاوه بر این شما می‌توانید یک رم 4 گیگابایتی،‌ حافظه 64 گیگابایتی و همچنین یک باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی را در اختیار داشته باشید. شاید بر روی کاغذ این باتری نسبت به باتری 2900 میلی‌آمپر ساعتی مدل XZ از ظرفیت کمتری برخوردار باشد، اما در تئوری اسنپدراگون 835 از انرژی کمتری مصرف می‌کند تا تفاوتی بین این دو احساس نکنید و این به سونی اجازه می‌دهد تا از بدنه‌ی باریک‌تری در گوشی خود استفاده کند.

اندروید 8 اوریو در راس کار

سونی اکسپریا ایکس زد 1

این خبر بسیار عالی برای طرفداران سونی خواهد بود: گوشی سونی اکسپریا اکیس زد 1 به صورت پیش‌فرض همراه با اندروید 8 اوریو روانه بازار خواهد شد. ما انتظار داریم سونی از اپلیکیشن‌های پیش نصب شده کمی نیز بر روی رابط کاربری اختصاصی مبتنی بر اندروید 8 خود استفاده کند تا کاربران این گوشی لذتی نزدیک به اندروید خام را با آن تجربه کنند.

قیمت و زمان عرضه

سونی اکسپریا ایکس زد 1

سونی هیچگاه در زمینه‌ی عرضه گوشی‌های جدیدش سریع عمل نکرده است. به طور مثال ایکس زد پریمیوم در ماه فوریه رونمایی شد و در ماه ژوئن روانه بازار شد. حال باید دید آیا آن‌ها باز هم اشتباهشان را تکرار می‌کنند یا تغییر رویه خواهند داد؟ تاریخ امروز، 19 سپتامبر زمان معرفی از این گوشی را یادداشت کنید.

اکسپریا XZ1 در 4 رنگ مختلف به فروش خواهد رسید. این رنگ‌ها شامل نقره‌ای (Warm Silver)،‌ آبی (Moonlit Blue)، صورتی (Venus Pink)‌ و مشکی (Black)‌ می‌شوند. گفتنیست قیمت این محصول نیز 699 دلار خواهد بود که کاملا با استانداردهای شرکت سونی همخوانی دارد.

فروشگاه اینترنتی جانبی ، فروشگاه تخصصی لوازم جانبی ، حامی گجت نیوز در پوشش ویژه خبری نمایشگاه IFA 2017 . خرید انواع برند های لوازم جانبی موجود در بازار ایران هولدر موبایل ، لوازم جانبی ps4 ، ساعت هوشمند سامسونگ در janebi.com