هيچ هواپيمايي قادر به گریز از ديد رادار کوانتومي نیست!

 محققان دانشگاه روچستر از ویژگی‌های کوانتومی فوتونها برای ساخت یک سیگنال رادار غیرقابل انسداد استفاده کرده‌اند که می‌تواند تمام هواپیماهای رادارگریز را بی‌استفاده کند.رادارهای رایج در برابر طیفی از فناوری‌ها مانند حذف پوسته برای ایجاد بازتابهای کاذب یا ترکیب فرکانس رادار با صدا آسیب‌پذیر هستند.

 رادارهای پیچیده‌تر می‌توانند با چنین موانعی کنار بیایند؛ اما مسدودکننده‌های رادار پیچیده‌تر می‌توانند از علائم جلوگیری کرده و اطلاعات اشتباه را برگردانند.

محققان در پژوهش جدید خود نشان داده‌اند که چگونه ویژگی‌های کوانتومی فوتونها برای هوشمندتر کردن این فناوری پیشرفته رادارگریز قابل استفاده است.این مفهوم جدید رادار بر این حقیقت تکیه داشته که هر گونه تلاش برای اندازه‌گیری یک فوتون همیشه ویژگی‌های کوانتومی آن را از بین می‌برد.برای بهره‌برداری از این ویژگی نادر، محققان نشان داده‌اند که می‌توان از فوتونهای قطبی شده در شناسایی و تصویربرداری از اجسام استفاده کرد.

اگر یک هواپیمای رادارگریز تلاش کند که این فوتونها را رهگیری کرده و آنها را طوری که موقعیت آنرا پنهان کند، به منبع برگرداند، ناگزیر ویژگیهای کوانتومی فوتونها را تغییر داده و هرگونه دخالت را افشا می‌کند.

به گفته این محققان که پژوهش آن در مجله Applied Physics Letters منتشر شده، برای مسدود کردن سیستمهای تصویربردار، یک جسم باید حالت ظریف کوانتومی فوتونهای تصویربردار را مختل کرده و بدین‌گونه خطاهای آماری آشکارساز فعالیت خود را نشان دهد.

این فناوری به شیوه مشابه توزیع کلیدی کوانتومی برای رمزنگاری کار می‌کند که در آن هر استراق‌سمع‌کننده، ویژگیهای کوانتومی کلید را با گوش دادن دقیق تغییر داده و حضور خود را آشکار می‌کند.این مفهوم با برگشت دادن فوتونها از یک هدف شبیه به بمب‌افکن رادارگریز و اندازه‌گیری نرخ اشتباه قطبش سیگنال برگشتی به آزمایش گذاشته شد.

این سیستم به آسانی توانست از هواپیمای جنگی بدون استراق سمع تصویربرداری کند اما هنگامی که دشمن این سیگنال را رهگیری کرده و آنرا برای ارسال برگشتی تصویر یک پرنده به جای هدف اصلی تغییر داد، این رادار توانست به راحتی این حقه را شناسایی کند.

با این حال دانشمندان اذعان کرده‌اند که این رادار هنوز تکمیل نشده و از محدودیتهای مشابه سیستمهای رمزگذاری کوانتومی ابتدایی رنج می‌برد.رادار کوانتومی فوتونها را در پالسهایی ارسال می‌کند که حاوی چند ذره کوانتومی هستند که یک یا چند ذره براحتی قابل عبور و تکرار برای تنظیم سیگنال برگشتی به حالت اولیه ارسال هستند.همچنین یک مسدودکننده پیچیده ممکن است از انتقال اطلاعات کوانتومی برای انتقال از راه دور حالت قطبش این فوتونهای جستجوگر به فوتونهای حامل موقعیت اشتباه یا اطلاعات زمانی غلط استفاده کند.با اینحال اگرچه تجهیزات لازم برای ارائه چنین مسدودکننده های پیچیده‌ای در حال حاضر در آزمایشگاههای سراسر جهان در دسترس بوده اما هنوز توسط نیروهای نظامی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*