دانشمندان در پي انهدام سيارک هاي تهديد کننده زمين

 محققان ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند با کمک دو فضاپیما، سیستم سیارکی دوتایی را که در سال 2022 بسمت زمین حرکت می‌کنند، از مسیر خود منحرف کنند. برخورد سیارک های عظیم با زمین اگرچه پدیده نادری محسوب می شود، اما زمین در طول حیات خود چندین بار شاهد این برخوردها بوده است؛ حتی برخی دانشمندان بر این باورند که برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین در 65 میلیون سال قبل باعث انقراض نسل دایناسورها شده است.

با پیشرفت فناوری ها در حوزه کاوشگرهای فضایی و تلسکوپ های پر قدرت، امکان رصد سیارک های بالقوه خطرناک (PHA)‌ برای زمین نیز فراهم شده است، اما اصلی ترین چالش در این زمینه مقابله با سیارک‌هایی است که بسمت زمین در حال حرکتند.ناسا با هدف بررسی ماهیت سیارک ها، برنامه ای برای انجام مأموریت سرنشین دار به یک سیارک دور دست تا سال 2025 میلادی در نظر گرفته است.

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز به سرپرستی پروفسور «اندرو چنگ»، طرحی برای مقابله با سیارک های خطرناک ارائه کرده اند که جزئیات آن در نشست هفته گذشته انجمن ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد.

سیستم سیارکی دوتایی Didymos‌ سال 2022 میلادی بسمت زمین حرکت می کند و محققان قصد دارند با کمک دوفضاپیما یکی از سیارک ها را از مسیر خود منحرف کنند. پهنای سیارک 150 متر است و فضاپیما می تواند براحتی در مدار آن حرکت کرده و میزان جابه جایی سیارک از مسیر حرکت بسمت زمین را بطور دقیق محاسبه کند.

بر این اساس، دو فضاپیما بسمت سیارک دوتایی Didymos حرکت کرده و یک فضاپیما با برخورد به سیارک کوچک تر، آن را از مسیر حرکت بسوی زمین منحرف و فضاپیمای دوم نیز این رویداد را رصد می کند.فضاپیمای نخست با وزن 300 کیلوگرم طراحی می شود و ناسا موافقت خود را برای تأمین بودجه این طرح اعلام کرده است و فضاپیمای دوم نیز توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) طراحی می شود که در مرحله تعیین بودجه قرار دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*