بیشتر شدن احتمال وجود حیات بر روی مریخ با جدیدترین اکتشافات مریخ ‌نورد کنجکاوی

احتمال وجود حیات بر روی مریخ با بررسی جدیدترین اکتشافات مریخ ‌نورد کنجکاوی قوی‌تر شد

وجود حیات بر روی مریخ سوالی است که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است؛ بررسی جدیدترین اکتشافات مریخ ‌نورد کنجکاوی احتمال وجود حیات بر روی مریخ را قوی‌تر کرده است.

همانطور که می‌دانیم، تاکنون فیلم‌های علمی تخیلی و مستندهای زیادی در مورد حیات بر روی مریخ ساخته ‌شده‌اند که با استفاده از تجربیات و دانش اختر زیست شناسان مشهور و گاهی هم متفکران خیال‌پرداز، حس کنجکاوی جامعه در مورد وجود حیات فرازمینی‌ در سیاره‌ی همسایه را به شدت تحریک کرده‌اند. با وجود اینکه در چند سال گذشته دانشمندان خبر از کشف شواهدی مبنی بر وجود آب مایع بر روی سیاره سرخ، در مدت زمانی خاص، داده‌اند،‌ تا زمان یافتن ارگانیسمی مانند میکروب و شواهدی قوی‌تر، بزرگ‌ترین سوال مربوط به مریخ بی‌پاسخ خواهد ماند.

اما اینطور که به نظر می‌رسد، یافته‌های مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity rover) مدارک قانع‌کننده‌تری را در رابطه با قابلیت ظهور حیات بر روی مریخ ارائه کرده‌اند؛ محققان پس از بررسی داده‌های ارسالی توسط این کاوشگر، به وجود عنصر بور در یکی از معروف‌ترین دهانه‌های موجود در مریخ با نام «گودال گیل» (Gale crater) که قدمتی 3.8 میلیارد ساله دارد، پی‌بردند. اهمیت کشف این عنصر به نقش کاتالیزوری آن در هنگام حل شدن در آب، برای شکل دادن به اسید ریبونوکلئیک یا همان RNA مرتبط است؛ RNA در تمام سلول‌های زنده یافت می‌شود.

بیشتر شدن احتمال وجود حیات بر روی مریخ با جدیدترین اکتشافات مریخ ‌نورد کنجکاوی

سلفی مریخ نورد کنجکاوی با گودال گیل!

مقادیر عنصر بوری که در رگه‌های معدنی کلسیم سولفات در مکان سابق آب‌های زیرزمینیِ باستانی کشف شده‌اند، پژوهشگران تیم تحقیقاتی مربوطه را به این باور رسانده‌اند که در گذشته، مقداری از آب موجود در گودال گیل شرایط لازم برای میزبانی حیات را داشته است. یافته‌های این تیم در ژورنال “Geophysical Research Letters” به چاپ رسیده‌اند.

پاتریک گاسدا (Patrick Gasda)، از محققان آزمایشگاه ملی لس آلاموس (Los Alamos National Laboratory) در ایالت نیومکزیکو آمریکا و پژوهشگر اصلی مقاله‌ی چاپ‌شده در همین رابطه اظهار کرده است که با وجود نقش مهم سدیم متابورات (ترکیبات شیمیایی حاوی اکسید بور) در به وجود آمدن RNA که یکی از اجزای اصلی ارگانسیم موجودات زنده است، یافته‌های جدید کاوشگر کنجکاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد احتمال ظهور حیات بر روی مریخ در بخشی از تاریخ این سیاره را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

بیشتر شدن احتمال وجود حیات بر روی مریخ با جدیدترین اکتشافات مریخ ‌نورد کنجکاوی

مریخ نورد 2020 (2020 Mars Rover)

خوشبختانه با برنامه ریزی‌های ناسا (NASA) برای ارسال مریخ نورد 2020 به سمت سیاره سرخ در سه سال آینده، امکان کسب اطلاعات بیشتری از وجود حیات بر روی مریخ (حیات باستانی و یا غیر باستانی) فراهم خواهد شد. بر طبق اطلاعات منتشرشده توسط مسئولین آزمایشگاه لس آلاموس، این کاوشگر پیشرفته به ابزاری با نام “SuperCam” مجهز خواهد بود که توانایی‌های منحصر به فردی برای یافتن اشکال مختلف حیات بر روی مریخ دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. همیشه برای من این سؤال وجود داشته است که اگر بشر روزی در کرات دیگر همچو مریخ یا حتی در ورای منظومه شمسی یا کهکشان ,, آثار حیات را پیدا کند ,, مثلا در فلان سیاره که با زمین چند سال نوری فاصله دارد , اگر حیات هوشمند بیابد , آیا این اکتشافات منافاتی با ادیان دارد یا خیر ؟ اگر در آسمانها و در کرات دورتر انسان حیات فرا زمینی کشف کند که هوشمند باشد , آیا این اکتشافات بخودی خود از اعتبار کتب آسمانی ما زمینیها میکاهد و یا به اعتبار آن کتب می افزاید ؟؟؟