نمایشگر قدیمی لپ تاپ

چگونه نمایشگر قدیمی لپ تاپ را به یک آینه جادویی تبدیل کنیم؟

در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توان نمایشگر قدیمی لپ تاپ را به یک آینده جادویی تبدیل کرده و از آن در موارد مختلفی استفاده کرد! در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید.

لپ تاپ‌ها برای همیشه سالم نمی‌مانند، اما نمایشگر به کار رفته در آن‌ها معمولا از این قاعده مستثنی هستند. حتی اگر بدنه اصلی هم شکسته شود، می‌توانید نمایشگر قدیمی لپ تاپ را استخراج کرده و مجددا از آن استفاده کنید. در مقاله پیش‌رو، قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توان با استفاده از یک نمایشگر قدیمی لپ تاپ و یک رزبری پای (Raspberry Pi) یک آینه جادویی خلق کرد.

به چه چیزهایی نیاز داریم؟

  • یک لپ تاپ شکسته؛ لطفا برای انجام این کار یک لپ تاپ سالم را قطعه قطعه نکنید! با یک لپ تاپ که بدنه‌اش سالم است می‌توان کارهای بسیاری انجام داد.
  • رزبری پای 2 یا 3 (پیشنهاد ما استفاده از رزبری پای 3) با قیمت 30 دلار
  • چوب ضخیم و یک کرگ جیگ برای ساخت قاب جدید
  • یک ورق آکرلیکِ آینه‌ای یک طرفه با قیمت 20 دلار
  • منبع تغذیه مناسب به همراه یک بورد کنترل‌کننده نمایشگر با قیمت 30 الی 40 دلار

هزینه کلی برای ساخت آینه جادویی از نمایشگر قدیمی لپ تاپ (به صورت حدودی): 100 دلار

فرایند استخراج و تعمیر نمایشگر قدیمی لپ تاپ

قبل از این‌که کار را شروع کنید، باید این موضوع را متذکر شویم که گاهی اوقات استفاده مجدد از نمایشگر قدیمی لپ تاپ شکسته مقرون به صرفه به شمار نمی‌رود؛ چرا که پیدا کردن منبع تغذیه مناسب و یک بورد کنترل‌کننده کار راحتی نیست. برخلاف یک نمایشگر تازه و بی‌مشکل که برای نمایش تصویر فقط لازم است به پورت HDMI وصل شود، پنل‌های LCD و LED داخل لپ تاپ‌ها در زمانی که سالم بوده و در داخل لپ تاپ قرار داشته‌اند، سیگنال مخصوصی را به طور مستقیم از مادربورد دریافت می‌کرده‌اند.

برای استفاده از نمایشگر قدیمی لپ تاپ به یک بورد کنترل‌کننده که توسط یک کمپانی شخص ثالث ساخته شده باشد نیاز دارید که بتواند سیگنال استاندارد HDMI را به سیگنالی مناسب برای آن نمایشگر تبدیل کند. متاسفانه یک موضوعی هست که اندکی کار را سخت می‌کند؛ بورد کنترل‌کننده باید دقیقا با نمایشگر قدیمی لپ تاپ شما سازگار باشد تا بتواند فرایند تبدیل سیگنال را به خوبی و بدون مشکل انجام دهد. پس پیشنهاد ما به شما این است که به جای هزینه کردن برای خریدن قطعات به صورت جدا، یک مانتیور قدیمی را با تجهیزاتش بخرید تا هزینه کمتری متحمل شوید. با نگاهی مختصر به محصولات فروشگاه eBay می‌توان مانیتورهایی که قبلا در دفاتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند را با 15 دلار کمتر از کل هزینه‌های بالا تهیه کنید.

خب این همه را گفتیم، پس کجای کار لذت‌بخش است؟ بخشی از انگیزه شخصی من برای انجام این کار، این است که می‌توان از چیزی که شاید الان جایگاهش باید در سطل زباله باشد، استفاده مفیدی کرد؛ البته صرف نظر از هزینه‌ای که روی دست آدم می‌گذارد!

اگر با همه این تفاسیر همچنان بر تصمیم‌تان برای تبدیل نمایشگر قدیمی لپ تاپ به آینه جادویی مصمم هستید، همین الان یک پیچ گوشتی یا چاقو (!) را بردارید و حاشیه‌های نمایشگر را جدا کنید. در آن‌جا می‌توانید پیچ‌های مخصوصی که برای محافظت از نمایشگر لپ تاپ استفاده شده‌اند را ببینید. با دقت کار خود را انجام دهید و حواس‌تان به کابل‌های اضافی به کار رفته شده باشد؛ چرا که ممکن است بعدها به آن‌ها نیاز پیدا کنید.

پس از این‌کار، پنل استخراج‌شده را برگردانید و برچسب مدل آن را در پشت پیدا کنید؛ تمامی پنل‌ها در قسمت پشتی خود چنین برچسبی دارند. این برچسب به خوبی جزئیات مربوط به این پنل را توضیح می‌دهد و بر اساس آن توضیحات شما می‌توانید بورد راه‌انداز مناسب را تهیه نمایید. برای پیدا کردن بورد مناسب در eBay، مدل نامبر نمایشگر را به همراه واژه Controller تایپ کنید (مثال: B126XW02 Controller).

با نگاه کردن به کدهای مربوط به پنل می‌توانید جزئیات بیشتری را به شرح زیر در مورد آن‌ها بفهمید: (مثال‌های زیر برای مدل نامبر B126XW02 آورده شده‌اند)

  • حرف B، سازنده پنل را نشان می‌دهد (سازنده پنل ما کمپانی AU Optronics است) که شما با مراجعه به اینجا می‌توانید کدهای مخصوصی که به نام سازندگان پنل‌ها اشاره می‌کنند را مشاهده نمایید
  • عدد 156 در حقیقت سایز نمایشگر است (15.6 اینچ)
  • واژه XW به معنی رزولوشن XWGA است (1366×768)
  • واژه O2 به معنی «پنل نسخه 2» است

 

برای تهیه یک بورد راه‌انداز مناسب برای نمایشگرتان باید حدود 20 تا 30 دلار هزینه کنید که بیشترین هزینه مربوط به نمایشگرهای HDMI می‌شود و کمترین هزینه نیز مربوط به نمایشگرهای VGA. اگر هنوز نمی‌دانید که چه راه‌اندازی تهیه کنید، عکسی از مشخصات نمایشگر گرفته و به سازنده ایمیل کنید و منتظر جواب باشید. برای این نمایشگر به یک منبع تغذیه مناسب هم احتیاج پیدا خواهید کرد که پیشنهاد ما به شما منبع‌های 12V 4A است که دست کم برای‌تان 10 دلار هزینه‌بر خواهد بود. در ادامه می‌توانید تصویری از بورد کنترل‌کننده اصلی را ببینید:

بوردی که ما استفاده می‌کنیم مربوط به یک پنل LED است و به همین دلیل نیازی به تهیه اینورتر جداگانه برای آن نداریم. پورت‌های بورد‌تان باید بی‌مشکل باشد. در تصویری که از بورد ما می‌بینید، می‌توانید بفهمید که در اینجا فقط یک کابل متصل‌کننده جداگانه وجود دارد. شما همچنین به چند کابل با برچسب LVDS احتیاج خواهید داشت: اینجا همان جایی است که کابل مسطح و ظریف ما به نمایشگر LCD متصل می‌شود.

در این بورد ممکن است یک رابط برای کلیدهای کنترل‌کننده و همچنین دریافت‌کننده مادون قرمز پیدا را پیدا کنید. در بورد ما، این کابل سفید تنها (که در تصویر بالا دیده می‌شود) به هر دوی این‌ها متصل می‌شود. در این مرحله آن‌ها را به بورد کنترل‌کننده اصلی متصل کنید. وقتی که مطمئن شدید همه‌چیز به خوبی کار می‌کند و مشکلی وجود ندارد، کابل LVDS و منبع تغذیه را متصل کرده و سپس فورا بیرون بکشید و تا مرحله آخر منتظر بمانید؛ چرا که این دو بسیار ظریف‌اند و استعداد بالایی در خراب شدن دارند.

ساخت یک قاب جدید

ما برای ساخت قابی جدید برای نمایشگر، از چندین چوب مربعی 1.5 اینچی صاف استفاده کردیم تا بتوانیم تا حد زیادی آن را زیبا در بیاوریم، در نهایت هم تکه‌چوب‌ها را به هم وصل کردیم. فرایند ساخت قاب جدید واقعا طاقت‌فرسا و پر اشتباه بود.

برای متصل کردن لبه‌های این قاب به هم، از کرگ جیگ استفاده کردیم؛ این ابزار بسیار کاربردی است و به شما پینشهاد می‌کنیم هنگام کار با چوب از آن استفاده کنید؛ چون هم کار با آن ساده است و هم بدون هیچ مشکلی کارتان را راه می‌اندازد. اگر این ابزار را در اختیار ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یکی را خریداری کنید؛ چون این ابزار فقط 40 دلار قیمت دارد و می‌تواند کارهای بسیار زیادی انجام دهد.

جا اندازی نمایشگر و آینه

مرحله اخر این کار، جا اندازی آینه و در پشت آن نمایشگر قدیمی لپ تاپ است. چون قاب را خودمان ساخته بودیم، اندازه‌ها به خوبی اعمال شده بودند و هیچ‌گونه مشکلی پیش نیامد. پیشنهاد ما این است که برای محافظت از رزبری پای و دیگر قطعات، دور تا دور قاب را با نوار چسب بپوشانید.

نمایشگری که ما از آن استفاده کردیم در بخش‌هایی شکستگی داشت. برای حل کردن این مشکل،‌ یک ورقه سیاه‌رنگ را در داخل قاب (بین آینه و نمایشگر) قرار دادیم و موفق شدیم ترک‌خوردگی را به طور کامل بپوشانیم!

نصب نرم‌افزار MagicMirror2

برای هرچه آسان‌تر کردن کارها، ما از اپلیکیشن اوپن سورس MagicMirror2 ساخته MichMich استفاده کردیم که از بیشتر پلاگین‌ها پشتیبانی می‌کند. البته می‌شد که یک اپلیکیشن مخصوص هم برای خود کدنویسی کنیم، اما این کار روند تکمیل این پروژه را بسیار طولانی‌تر می‌کرد.

اگر قبلا از یک رزبری پای استفاده نکرده‌اید اصلا نگران نباشید؛ چرا که با مراجعه به این مطلب می‌توانید اطلاعات جامعی در موردش کسب کنید. نحوه راه‌اندازی نرم‌افزار بر روی این آینه اصلا کار سختی نیست. برای شروع کافی است در قسمت دستور، کد زیر را یادداشت کنید:

bash -c "$(curl -sL https://raw.githubusercontent.com/MichMich/MagicMirror/master/installers/raspberry.sh)"

آن‌موقع شاهد راه‌اندازی آینه خواهید بود. در صورتی که فرایند راه‌اندازی با شکست مواجه شد، به احتمال قوی رزبری پای شما نسخه 2 یا 3 نیست. پس بهتر است از رزبری پای مناسب استفاده کنید.

در ادامه فرایند ممکن است از شما درخواست شود که گزینه شروع خودکار را فعال کنید. پس از این‌که همه چیز درست شد،‌ در آن نمایشگر شاهد آینه‌ای جادویی خواهید بود.

پس از تکمیل این کار، از یک دستگاه ریموت که از SSH بهره می‌برد استفاده کرده و فایل‌های کانفیگ را ویرایش کنید:

cd MagicMirror/config/
nano config.js

در ابتدا کارتان با چندین ماژول پیش‌فرض و بسیار سطحی شروع می‌شود و تنظیمات مربوط به هر یک نیز قابل‌دسترسی خواهند بود. به خاطر داشته باشید که کانفیگ هر ماژول توسط یک آکولاد {} احاطه شده است و همچنین مهم است بدانید که درست بعد از این آکولاد باید یک ویرگول قرار داده شود، در غیر اینصورت ممکن است با خطا مواجه شوید (شکل درست: ,{}).

اولین کاری که بهتر است انجام دهید، استفاده از ماژول آب‌و‌هوا برای آینه جادویی‌تان است. برای استفاده از دیتای OpenWeatherMap باید در وب‌سایت این اپلیکیشن ثبت‌نام کنید (به صورت رایگان).

اگر می‌خواهید صفحه نمایشگر را 90 درجه دوران دهید، کد زیر را در ادامه کد رو به رو قرار دهید: /boot/config.txt

display_rotate=1

در نهایت برای خاموش کردن یا اعمال اسکرین سیور به این لینک رجوع کرده و جزئیات مرتبط را بخوانید. همچنین برای فعال کردن شروع خودکار می‌توانید به این مطلب مراجعه نمایید؛ چون موضوعات ذکر شده در این دو مطلب کوتاه و ساده هستند، از توضیح دادن در مورد آن‌ها خودداری می‌کنیم.

به شما تبریک می‌گوییم! آینه جادویی‌تان آماده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*