قابلیت تشخیص چهره

قابلیت تشخیص چهره جایگزین دکمه هوم در آیفون X اپل شد

اهالی کوپرتینو امشب از آیفون X اپل (Apple iPhone X) رونمایی کردند و قابلیت تشخیص چهره آیفون ایکس یکی از نکات ویژه در این رویداد بود که مورد توجه همه قرار داشت.

همچون محصولات پرچمدار دیگر شرکت‌ها، از هفته‌ها قبل شایعات متعددی پیرامون امکانات و مشخصات آیفون X اپل ، آیفون 8 (Apple iPhone 8) و آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus) در فضای مجازی منتشر شدند که تصویری نسبتا واضح از محصول نهایی برایمان ترسیم کرده بودند. همانطور که از این شایعات متوجه شده بودیم، خبری از دکمه هوم در این محصول جدید و خاص کوپرتینو نیست. بدین ترتیب حالا کاربران باید این گوشی را به روش جدیدی آنلاک کنند.

فیل چیلر امروز رسما از گوشی آیفون X اپل رونمایی کرد و شامل اولین آیفونی بودیم که دکمه هوم در آن جایی نداشت و حالا یک سیستم تشخیص چهره سه بعدی جایگزین حسگر تاچ آی دی در آن شده است.

بدین ترتیب حالا فیس آی دی (Face ID) جایگزین تاچ آی دی (Touch ID) شده است؛ همان سنسور محبوبی که از سال 2013 با آیفون 5 اس (Apple iphone 5s) همراه شد و کاربران به کمک دکمه هوم گوشی خود را آنلاک می‌کردند. حالا کاربران می‌توانند با اسلاید از پایین به سمت بالا گوشی خود را آنلاک کنند. همین جسچر در حین روشن بودن گوشی، منوی کنترل را ظاهر می‌کند. آقای چیلر در همین باره گفت:

هیچ چیز تاکنون به این اندازه ساده و طبیعی نبوده است…

با این حال خبری از این تغییر انقلابی در آیفون 8 و آیفون 8 پلاس اپل نیست و کاربران کماکان از دکمه هوم و حسگر اثر انگشت استفاده خواهند کرد. این قابلیت جدید به لطف دوربین و سیستم پردازنده متفاوت آیفون X اپل قابل استفاده است. اپل این ترکیب جدید را دوربین TrueDepth (به معنای عمق واقعی) نامگذاری کرده است که بیش از 30 هزار نقطه اشعه فروسرخ را بر روی صورت کاربر قرار می‌دهد تا آن را شناسایی کند. عمق بالای اطلاعات و پیچیدگی آنها نیز موجب امنیت بالای آن شده است و به راحتی نمی‌توان آن را گول زد، چرا که تصاویر تخت با یک صورت سه بعدی بسیار متفاوت است.

همچنین پردازنده جدید A11 اپل در به کارگیری از این قابلیت تشخیص چهره سه بعدی نقش به سزایی داشته است. چیلر در سخنان خود از این سیستم جدید به عنوان یک ماشین بیانیک نام برد که هر بار صورت کاربر را با دفعه قبل و آنلاک قبلی مقایسه می‌کند. همچون تاچ آی دی، تمامی این پروسه شناسایی در خود گوشی انجام می‌شود و خبری از سرور‌های جانبی نیست. بدین ترتیب شاهد امنیت بالایی در آن خواهیم بود.

به گفته آقای چیلر، امنیت این سیستم به نسبت حسگر شناساگر اثر انگشت بسیار بالاتر است و احتمال خطا در آن یک در میلیون است. تخمین ضریب خطای اپل برای تاچ آی دی، یک در پنجاه هزار بود!

مدتی قبل بود که پس از انتشار چند گزارش متوجه قابلیت تشخیص چهره اپل، شارژ بی سیم و تغییرات در نوار وضعیت iOS 11 شدیم. طبق اطلاعاتی که در گزارشات اخیر منتشر شده بود، کاربران می‌توانند از این سیستم تشخیص چهره در هر بخشی که در گذشته تاچ آی دی آن را پشتیبانی می‌کرد، به کار گرفته شوند؛ از آنلاک گوشی گرفته تا تایید خرید‌های کاربر در آیتونز، فروشگاه اپ استور و اپل پی. در اسکرین شات زیر نمایی از نحوه راه‌اندازی قابلیت تشخیص چهره را مشاهده می‌کنید که توسط یک توسعه دهنده برزیلی منتشر شده بود:

قابلیت تشخیص چهره

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*