نمایشگر اولد آیفون ایکس

نمایشگر آیفون ایکس ؛ گاو شیرده‌‌ای که برای سامسونگ نیز سودآوری دارد!

شب گذشته اپل پرچمدار جدید خود موسوم به آیفون ایکس را به جهان معرفی کرد. تلفن همراه هوشمندی که نتنها برای اپل، بلکه به واسطه نمایشگر آیفون ایکس برای سامسونگ نیز سودآوری بالایی دارد!

آیفون ایکس (iPhone X) یا به بیانی دیگر آیفون 10 (X در زبان لاتین معدل عدد 10 است) که به مناسبت دهمین سالگرد تولد گوشی‌های خانواده آیفون با این نام معرفی شد، قوی‌ترین، متفاوت‌ترین و البته گران‌ترین عضو از این خانواده محبوب است. وجه تمایز اصلی این گوشی با نیاکان خود استفاده از یک نمایشگر بسیار باکیفیت از نوع OLED (اولد) ساخت کمپانی‌ سامسونگ است. اپل از این محصول جدید تحت عنوان «آینده گوشی‌های هوشمند» یاد کرده است که البته این موضوع جای بحث دارد.

نمایشگر آیفون ایکس

نمایشگر آیفون ایکس که از سوی اپل با نام تجاری سوپر رتینا (Super Retina) معرفی شده، اولین نمایشگر از این نوع در سری آیفون است. این مانیتور 5.8 اینچی که بدون حاشیه است، رزولوشنی معادل 2436 در 1125 پیکسل و تراکم پیکسلی 458 پیکسل بر اینچ دارد که در مقایسه با نمایشگر سوپرامولد 5.8 اینچی گلکسی اس 8 و نمایشگر اولد پلیمری 6 اینچی ال‌جی وی30، رزولوشن و تراکم پیکسلی پایین‌تری دارد.

اما فروش خوب این محصول در بازار جهانی،‌ غیر از اپل، بیشترین سود را روانه جیب رقیب کره‌ای این کمپانی، یعنی سامسونگ که سازنده این نمایشگر است، می‌کند؛ گرچه اپل در کنفراس خود به سازنده نمایشگر پرچمدار جدید خود هیچ اشاره‌ای نکرد.

نمایشگر آیفون ایکس

در واقع اپل هیچ گزینه‌ی دیگری پیش رو نداشت و ناچار به انتخاب سامسونگ برای تولید نمایشگرهای OLED مورد نیاز خود بود. غول کره‌ای تنها تامین‌کننده‌ای است که می‌تواند نمایشگرهای OLED باکیفیت و درخور نیاز اپل را تولید کند. سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده چنین نمایشگرهایی است و 89 درصد پنل‌های OLDE تولیدی در جهان توسط سامسونگ ساخته می‌شوند. از این رو تنها منبع در دسترس اپل برای پنل‌های OLED مورد نیاز پرچمدار جدیدش، بزرگ‌ترین رقیبش است.

بر اساس گفته‌های مینگ چی-کو، شناخته‌شده‌ترین تحلیلگر محصولات اپل، سامسونگ هر نمایشگر OLED تولیدی خود را احتمالا با قیمتی بین 120 تا 130 دلار به اپل فروخته است که تقریبا 75 دلار گران‌تر از نمایشگرهای 5.5 اینچی از نوع IPS LCD هستند که اپل در مدل‌های آیفون 6 پلاس و آیفون 7 پلاس به کار برده بود.

 

نمایشگر آیفون ایکسبا توجه به شرایط، سامسونگ قدرت لازم برای تعیین قیمت نمایشگرهای تولیدی خود را دارد و اپل نیز ناچار به پذیرفتن آن است. اپل انتظار فروش چند میلیونی از آیفون ایکس را دارد که در نتیجه موجب سودآوری بسیار بالا برای بخش ساخت نمایشگر سامسونگ نیز می‌شود. ناگفته نماند آیفون ایکس با قیمت 999 دلار عرضه خواهد شد و گران‌ترین آیفون ساخته شده تا به امروز است. بدون شک قیمت بالاتر نمایشگر آیفون ایکس در مقایسه با گوشی‌های قبلی اپل روی قیمت نهایی آن بی‌تاثیر نبوده است.

نمایشگر آیفون ایکس

همکاری اپل و سامسونگ در این زمینه ممکن است تا چندسال دیگر به درازا بکشد، زیرا در این بازه زمانی تامین‌کننده دیگری برای براورده کردن نیاز اپل وجود ندارد. ژاپن دیسپلی که یک کمپانی دیگر در زمینه تولید نمایشگر است، بیش از نیمی از نیاز اپل به نمایشگرهای IPS LCD را تامین می‌کرد، اما احتمالا تا سال 2019 قادر به تولید نمایشگرهای OLED مورد نیاز اپل نخواهد بود. دیگر غول کره‌ای دنیای صنعت یعنی ال‌جی نیز وضعی مشابه ژاپن دیپسپلی دارد و تا سال 2019 به توان لازم برای فراهم کردن نیاز اپل به پنل‌‌های OLED می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. فقط یک کمپانی قادر به تولید صفحه نمایش با کیفیت هست و اونم فقط سامسونگه