تفاوت های آیفون 10

تفاوت های آیفون 10 (آیفون ایکس)، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس اپل در چیست؟

تفاوت های آیفون 10 (iPhone X / آیفون ایکس)، آیفون 8 (iPhone 8) و آیفون 8 پلاس (iPhone 8 Plus) اپل در چه مواردی است و این گوشی‌ها چه ویژگی‌ متمایزی دارند؟

حال که اپل گوشی‌های جدید خودش در سال 2017 را رسما معرفی کرده، بهترین موقع است که تفاوت های آیفون 10 با دو گوشی دیگر را ذکر کنیم و ویژگی‌های هر یک را زیر ذره‌بین ببریم. درست است که هنوز برخی از مشخصات این گوشی‌ها به طور دقیق اعلام نشده‌اند، اما اپل تاکنون مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها را مشخص کرده و از روی آن‌ها می‌توان به خوبی به مقایسه این سه گوشی پرداخت.

در بررسی تفاوت های آیفون 10 با دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس ویژگی‌های هر یک را به دقت زیر ذره‌بین می‌بریم و همین موضوع می‌تواند بهترین راهنما برای شما به منظور خرید یا عدم خرید این سه گوشی باشد. پس اگر هنوز بین خرید یکی از سه گوشی یاد شده شک دارید، حتما گجت‌نیوز را با این مقاله همراهی کنید.

بگذارید قبل ار هر چیز، نکته مهمی را ذکر کنیم. چنین بررسی‌های عمیقی نیازمند کار طولانی با هر یک از این سه گوشی است و چون هنوز هیچ‌کدام از آن‌ها روانه بازار نشده‌اند و بهشان دسترسی نداریم تصمیم گرفتیم از دیده‌ها و شنیده‌ها بهره گیریم. از طرفی معرفی تمامی ویژگی‌های این سه گوشی در کنفرانسی یکی، دو ساعته برای اپل ممکن نیست و به همین دلیل مقاله پیش رو یکی از بهترین مراجع برای دستیابی به اطلاعات جامع گوشی‌های یاد شده به حساب می‌آید.

به طور خلاصه، دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس بیشتر مدل آپگریده شده آیفون قبلی به شمار می‌آیند، اما آیفون 10 تفاوت‌های بارزی با دیگر گوشی‌های Apple دارد و قدم بزرگی رو به جلو برداشته است، به خصوص در زمینه نمایشگر.

مشخصات مشترک آیفون 10، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس

با این‌که سه گوشی امسال اپل، از لحاظ قیمت تفاوت فاحشی با هم دارند، اما شباهت‌های بین آن‌ها بسیار بیشتر از آن‌چه است که فکرش را بکنید. در زیر بدنه زیبای هر سه گوشی، تراشه A11 Bionic اپل به عنوان قلب تپنده فعال است. این تراشه جدید، شش هسته پردازشی دارد و به گفته اپل سرعتش 25 الی 70 درصد -بسته به نوع کاری که با آن می‌کنید- سریع‌تر از تراشه نسل قبل اپل (A10) است. اپل طبق سنت همه‌ساله‌اش، جزئیات رسمی را در مورد میزان حافظه رم این سه گوشی به اشتراک نگذاشته است؛ با این حال اخیرا به صورت غیر رسمی اعلام شده که آیفون 8 با 2 گیگابایت و 8 پلاس با 3 گیگابایت رم عرضه خواهند شد.

هر سه گوشی از قابلیت شارژ سریع با استاندارد Qi پشتیبانی می‌کنند و در دو مدل جداگانه (یکی 64 و دیگری 256 گیگابایتی) عرضه می‌شوند. دیگر نکته مهم قابل‌ذکر، این است که آیفون 10، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس هر سه هم ضد ضربه‌ هستند، هم ضد گرد و غبار و هم ضد آب (با گواهینامه IP67). سه گوشی یاد شده هم می‌توانند در مقابل باران دوام بیاورند و هم در مقابل افتادن در آب کم عمق (به مدت‌ کوتاه)، اما نکته مهم این است که افتادن آن‌ها در یک استخر برای مدت‌زمانی طولانی، صدمات جبران‌ناپذیری بهشان وارد می‌کند.

آیفون 10 اپل، ده سال پس از عرضه اولین آیفون آمده تا با ویژگی‌های انقلابی‌اش چشم‌ها را به خود خیره کند و تاریخ را از نو بنویسد

تفاوت های آیفون 10 با آیفون 8 و 8 پلاس در زمینه نمایشگر به خوبی دیده می‌شود. البته شباهت‌هایی نیز در این بین وجود دارد؛ هر سه نمایشگر از قابلیت لمس سه بعدی بهره می‌برند، حداکثر روشنایی و گستره رنگی آن‌ها به یک اندازه است (625cd/m2) و از فناوری True Tone اپل پشتیبانی می‌کنند. فناوری True Tone بر اساس شرایط محیط، دما و شدت رنگ‌های به نمایش درآمده در صفحه‌نمایش گوشی را تنظیم می‌کند.

علاوه بر این‌ها، هر سه این گوشی‌ها با پشتیبانی از آی او اس 11 (iOS 11) عرضه خواهند شد؛ آی او اس 11 که به عنوان جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اپل شناخته می‌شود، پیشرفت‌های بسیاری به خود دیده که از میان آن‌ها می‌توان به هوشمندتر شدن دستیار صوتی سیری (Siri)، برخی ویژگی‌های مربوط به واقعیت افزوده (AR)، کنترل سنترِ بازطراحی شده و اضافه شدن فیلترها و گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتر برای تصاویر اشاره کرد.

تفاوت های آیفون 10 با 8 و 8 پلاس در زمینه دوربین

هر سه آیفون جدید از حسگر 12 مگاپیکسلی برای دوربین‌هایشان استفاده می‌کنند، با این حال تفاوت‌هایی بین آن‌ها دیده می‌شود. بر روی کاغذ، دوربین این سه گوشی تفاوت چندانی با آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، پرچمدارهای سال گذشته اپل، ندارد. این در حالی است که اپل می‌گوید حسگرهای جدیدی که در دوربین آیفون‌های جدید به کار رفته‌اند، هم تصاویر باکیفیت‌تری ثبت می‌کنند و هم در نور کم به خوبی کار می‌کنند و همچنین می‌توانند رنگ‌های محیط را به خوبی ثبت کنند.

دوربین آیفون 8 لنزی 12 مگاپیکسلی دارد، قطر دیافراگمش f/1.8 بوده و یک حسگر تثبیت‌کننده نوری هم دارد. با این حال آیفون 8 پلاس -برخلاف آیفون 8- از دوریینی دوگانه بهره می‌برد که یکی از آن‌ها زاویه‌باز است و دیافراگمی با قطر f/1.8 دارد و دوربین دیگر دیافراگمش f/2.8 است؛ دو دوربین آیفون 8 پلاس -که حسگری 12 مگاپیکسلی دارند- به صورت افقی در پشت گوشی دیده می‌شوند. حضور یک دوربین اضافه در آیفون 8 پلاس، این امکان را به گوشی داده است که زوم اپتیکالش دو برابر بیشتر از آیفون 8 باشد و قابلیت Portrait Mode به زیبایی هرچه تمام‌تر کار کند. چیز جدیدی که در آیفون 8 پلاس دیده می‌شود، یک ویژگی جذاب به نام Portrait Lighting است که شما می‌توانید با استفاده از آن، سبک روشنایی تصویر را تغییر دهید.

آیفون 10 همچون آیفون 8 پلاس از دوربینی دوگانه استفاده می‌کند (که البته بر خلاف آیفون 8) به صورت عمودی در پشت گوشی دیده می‌شود. دو دوربین آیفون X دیافراگمی به قطر f/1.8 و f/2.4 دارند. بیشتر بودن قطر دیافراگم آیفون 10 نسبت به 8 پلاس باعث می‌شود که بتواند تصاویر باکیفیت‌تری ثبت کند. با تهیه آیفون 10 به تمامی ویژگی‌های یاد شده برای دوربین آیفون 8 پلاس -از جمله زوم اپتیکال دو برابر، قابلیت Portrait Mode، قابلیت Portrait Lighting و همچنین ویژگی مخصوصی که اپل آن را «تثبیت‌کننده دوگانه تصویر» نامیده- دسترسی پیدا می‌کنید.

تفاوت های آیفون 10 با آیفون 8 و 8 پلاس در زمینه دوربین چندان زیاد نیست. هر سه‌ی این گوشی‌ها توانایی ضبط ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه با کیفیت 4K را دارند و از قابلیتی به نام ARKit -که مربوط به واقعیت افزوده است- پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت های آیفون 10 با 8 و 8 پلاس در زمینه طراحی و نمایشگر

احتمالا با مشاهده اسکرین‌شات‌های رسمی مربوط به این گوشی‌ها متوجه شده‌اید که طراحی دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس تا حد زیادی وفادار به دو گوشی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس است (البته سطح پشتی 8 و 8 پلاس برای فعال‌سازی شارژ بی‌سیم، کاملا شیشه‌ای است). این در حالی است که آیفون 10 بسیاری از سنت‌های اپل را زیر پا گذاشته و از یک طراحی بدون حاشیه استفاده می‌کند و از این حیث، شباهت زیادی با دیگر پرچمدارهای امسال دارد. البته همانطور که قبلا گفتیم، آیفون ایکس نمایشگر بی‌حاشیه حقیقی دارد!

نمایشگر آیفون 10 اندازه‌ای 5.8 اینچی دارد و رزولوشن 2436×1125 با تراکم پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد؛ این نمایشگر از قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند. تفاوت های آیفون 10 با 8 و 8 پلاس به فناوری به کار رفته در نمایشگر گوشی هم مربوط می‌شود؛ به این صورت که آیفون 10 از فناوری اولد و آیفون 8 و 8 پلاس از IPS LCD استفاده می‌کنند؛ چنین تفاوتی باعث می‌شود که نمایشگر آیفون X روشنایی و وضوح بیشتری داشته باشد. در نهایت این را باید گفت که نمایشگر آیفون 10 از کنتراست 1,000,000:1 استفاده می‌کند.

نمایشگر آیفون ایکس در مقایسه با نمایشگر 5.5 اینچی 1920×1080 آیفون 8 پلاس (که تراکم پیکسلی 401 پیکسل در هر اینچ را دارد) قدرتمندتر به نظر می‌رسد؛ در ضمن جالب است بدانید که کنتراست نمایشگر 8 پلاس 1300:1 بهره می‌برد. در نهایت باید گفت که گوشی آیفون 8 نمایشگری 4.7 اینچی با رزولوشن 1334×750 و تراکم پیکسلی 256 پیکسل در اینچ را دارد. اعداد مربوط به نمایشگر آیفون 8 و 8 پلاس شباهت بسیار زیادی با آیفون 7 و 7 پلاس دارند و گفته اولیه ما را به خوبی ثابت می‌کنند.

مقایسه نمایشگر سه گوشی به طور خلاصه

گوشی اپل آیفون 10گوشی اپل آیفون 8 پلاسگوشی اپل آیفون 8
اندازه 5.8 اینچ5.5 اینچ4.7 اینچ
تراکم پیکسلی 458 پیکسل در هر اینچ401 پیکسل در هر اینچ256 پیکسل در هر اینچ
رزولوشن 2436×11251920×10801334×750
فناوری به کار رفته اولد (OLED)آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی (IPS LCD)آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی (IPS LCD)
کنتراست1,000,000:11300:11400:1
ویژگی‌های اضافه HDR

گرچه تفاوت های آیفون 10 با 8 و 8 پلاس در زمینه نمایشگر نسبتا زیاد است، اما هنوز موارد دیگری هستند که باید بدانید. آیفون 10 نمایشگر برزرگ‌تری دارد، اما از بین بردن حاشیه‌های اطراف باعث شده که اندازه کلی آیفون ایکس از آیفون 8 پلاس کوچک‌تر باشد؛ ابعاد آیفون 10 به صورت 143.6 در 70.9 در 7.7 میلی‌متر بوده و از آن طرف، ابعاد آیفون 8 پلاس به صورت 158.4 در 78.1 در 7.5 میلی‌متر است. در نهایت ابعاد آیفون 8 به صورت 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی‌متر است و این اعداد نشان می‌دهند که این اسمارت فون، کوچک‌ترین گوشی این لیست به حساب می‌آید. در زمینه وزن -همچون ابعاد- آیفون 10 در بین آیفون 8 پلاس و آیفون 8 قرار می‌گیرد.

استفاده از نمایشگر تمام‌صفحه، حذف دکمه فیزیکی هوم و البته قابلیت تاچ آی‌دی را نیز در پی داشته است. البته اپل توانسته به خوبی جای آن را با قابلیت فیس آی‌دی پر کند و نقص‌های بوجود آمده را برطرف نماید. شایعات می‌گویند که اپل‌پارکی‌ها در ابتدا قصد داشته‌اند تاچ آی دی را در آیفون 10 قرار دهند، اما توانایی آن را نداشته‌اند و پس از بارها آزمون و خطا، تصمیم گرفته‌اند به کلی آن را حذف کنند. پس از این به بعد تنها کاری که باید برای باز شدن آیفون خود انجام دهید، نگاه کردن به آن است. اپل مدعی است که فیس آی دی امنیت بسیاری بیشتری از تاج آی دی دارد.

از آن طرف دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس به سنت‌ها وفادار مانده‌اند و ضمن داشتن دکمه فیزیکی هوم، از قابلیت تاچ آی دی نیز برخودارند. این دو گوشی قابلیت تشخیص جهره را ندارند و حتی از ویژگی جذاب و هیجان‌انگیز انیموجی نیز پشتیبانی نمی‌کنند.

نبود دکمه فیزیکی هوم باعث بوجود آمدن تغییراتی دیگر نیز در آیفون 10 شده است؛ حال دیگر کنترل سنتر با سوایپ کردن به بالا، ظاهر نمی‌شود و مکان آن کاملا برعکس شده و به قسمت بالایی رفته است. در آیفون ایکس با سوایپ کردن از سمت بالا (قسمت راست) نمایشگر به سمت پایین، کنترل سنتر به نمایش درخواهد آمد.

جمع‌بندی

اگر تا پیش از خواندن این مقاله، انتخاب خود را از میان این سه گوشی کرده بودید، تفاوت‌های یاد شده به سختی می‌تواند تصمیم شما را از خرید برگرداند. قطعات داخلی هر سه گوشی بسیار شبیه به هم هستند، اما در میان آن‌ها، آیفون ایکس طراحی جذاب‌تری داشته و نمایشگری رده‌بالاتری دارد. اگر موضوع یاد شده برای شما اهمیت دارد، تهیه آیفون ایکس و پرداخت هزینه بیشتر قطعا ارزشش را خواهد داشت؛ در غیر این‌صورت به نظر ما لازم نیست پول بیشتری برای تهیه این گوشی پرداخت کنید.

شکی نیست که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر فرد برای تهیه یکی از این سه آیفون، قیمت آن‌هاست و آیفون 10 در این زمینه شانس کمتری برای خریده شدن دارد. برای تهیه مدل 64 یا 256 گیگابایتی آیفون 8 باید به ترتیب 699 و 849 دلار پول پرداخت کنید؛ از طرفی خرید مدل 64 و 256 گیگابایتی آیفون 8 پلاس به ترتیب 799 و 949 دلار هزینه‌بر است و نهایتا برای خرید مدل 64 و 256 گیگابایتی آیفون 10 موظف به پرداخت 999 دلار و 1149 دلار (به ترتیب) هستید.

نظر شما در مورد آیفون‌های جدید معرفی شده توسط اپل جیست؟ دیدگاه‌های خود را با گجت‌نیوز و دیگر کاربران در میان بگذارید.