تصاویری از نقاط مرموز گوگل ارث که در نقشه ها سانسور شده‌اند

تصاویری از نقاط مرموز گوگل ارث که در نقشه ها سانسور شده‌اند

از زمان پیدایش گوگل ارث، افراد کنجکاو بسیاری در سراسر جهان به کشف اسرار تصاویر و نقشه های گوگل ارث پرداخته‌اند. در این مطلب تصاویری از نقاط مرموز گوگل ارث که در نقشه ها سانسور شده‌اند را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

ظهور تصاویر ماهواره‌ای و سهولت دسترسی به آن‌ها توسط سرویس‌های گوگل مپز (Google Maps) و گوگل ارث (Google Earth)، بسیاری از افراد و نهادها را تحت فشار قرار داد. قوانین محلی می‌توانند از نمایش عمومی، عکاسی هوایی و یا تصاویر ماهواره‌ای از مناطق حساس جلوگیری کنند. زمانی که این نماها توسط ماهواره‌های گوگل تهیه می‌شوند، تصاویر آنان در سرویس‌های مربوطه با سانسور و محدودیت‌هایی مواجه است که با استناد بر وبلاگ گوگل ارث (Google Earth Blog)، این محدودیت‌ها از سمت کمپانی گوگل نیستند.

با گذشت زمان این قوانین دستخوش تغییراتی شده و رفته رفته سانسور اعمال شده بر روی نقاط مرموز گوگل ارث رفع شده‌اند. در اینجا شما را به تماشای مجموعه‌ای از تصاویر مربوط به این مناطق و ساختمان‌ها دعوت می‌کنیم.

تصاویری سانسور شده از نقاط مرموز گوگل ارث

1- کاخ سفید

نقاط مرموز گوگل ارث

اولین مورد از نقاط مرموز گوگل ارث، به کاخ سفید اختصاص دارد. زمانی که گوگل مپز و گوگل ارث برای اولین بار شروع به کار کردند، خیابان 1600 پنسیلوانیا در واشنگتن دست‌خوش این سانسورها شد. این یک تلاش کوتاه مدت برای حفاظت از امنیت ملی بود. نظرات موجود یکی از مطالب گوگل در سال 2005 نشان می‌دهد که محدودیت مذکور تا اوایل سال 2006 لغو شده است.

سانسور کردن یا نکردن فرقی نمی‌کند؛ چرا که کاخ سفید با چندین پروتکل امنیتی مختلف محافظت می‌شود. بنای کاخ سفید دارای پنجره‌های ضدگلوله، سیستم‌های هشدار دهنده و سنسورهای مادون قرمز در امتداد حصارهای امنیتی است. علاوه بر این، تیم‌های امنیتی مسلح در زمین و گروه‌های تک‌تیرانداز بر روی سقف این بنا قادرند هرگونه تهدید امنیتی را شناسایی و خنثی سازند.

با این حال، مردم بسیاری تاکنون سعی داشته‌اند که از حصار امنیتی کاخ سفید عبور کنند. در اکثر مواقع نیروهای امنیتی سریعا آنان را دستگیر کرده است. اما یکی از موارد جالب توجه، رویدادی بود که در مارس 2017 رخ داد. در طی این رخداد، مردی از ایالت کالیفرنیا توانست از این حصار عبور کرده و 17 دقیقه را بر روی زمین همراه با کوله‌پشتی حاوی اسپری فلفل خود بگذراند.

2- دایره رصدخانه شماره یک

نقاط مرموز گوگل ارث

همانطور که گفته شد، امکان مشاهده کاخ سفید در اوایل سال 2006 توسط سرویس‌های گوگل فراهم آمد. اما این مسئله در مورد محل اقامت معاون مقام ریاست جمهوری وقت یعنی «دیک چینی» (Dick Cheney) صدق نمی‌کرد و این محل را به یکی از نقاط مرموز گوگل ارث تبدیل می‌کرد. محل اقامت معاون رئیس جمهور و همسر ایشان در ایالات متحده، دایره رصدخانه شماره یک (Number One Observatory Circle) نامیده می‌شود. این ناحیه از نقشه‌های گوگل ارث تا 18 ژانویه 2009 به صورت سانسور شده باقی ماند. در حال حاضر نیز کاربران می‌توانند ساختار این بنا و محیط اطراف آن را بدون هیچ محدودیتی مشاهده کنند.

همانند کاخ سفید، دایره رصدخانه شماره یک نیز شامل ملاحظات امنیتی بسیار زیادی است. جو بایدن (Joe Biden) به عنوان معاون اسبق رئیس جمهوری ایالات متحده، برخی از این موارد امنیتی را لغو کند. جو بایدن در مقطعی گفته بود که در زیر این محل، یک پناهگاه زیرزمینی امن وجود دارد. اما کارکنان او، بعدها بیانیه‌ای منتشر کردند مبنی بر اینکه اشاره معاون رئیس جمهور به محل یک پناهگاه محرمانه نبوده است و در واقع ایشان به وجود یک محل کار امن در طقه بالا اشاره داشته‌اند.

3- کاخ کنگره آمریکا

نقاط مرموز گوگل ارث

کاخ کنگره ایالات متحده آمریکا یکی دیگر از نقاط مرموز گوگل ارث بود که در سال 2001 و همزمان با آغاز به کار این سرویس، دست‌خوش سانسورهای امنیتی شد. بر اساس مقاله‌ای که در سال 2007 در واشنگتن پست منتشر شد، گوگل اولین نمای واشنگن را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سازمان زمین‌شناسی آمریکا به نمایش گذاشت که در آنان نواحی مربوط به کاخ سفید و کاخ کنگره آمریکا ساسنور شده بودند. در ژوئن 2007، گوگل تصمیم گرفت که تصاویر را با نمونه‌ای سانسور نشده از آنان جایگزین کند. اینجا شرایط بدتر از قبل شد؛ چرا که برای این کار، گوگل از نسخه‌هایی قدیمی‌تر از این نقشه‌ها استفاده کرد. با آنکه در زمانی امکان مشاهده این مکان‌ها وجود نداشت، امروزه کاربران می‌توانند تصویری واضح از آنان را در سرویس‌های گوگل مشاهده کنند.

4- هارپ

نقاط مرموز گوگل ارث

و باز هم هارپ (HAARP)؛ یک برنامه تحقیقاتی که شایعات بسیاری پیرامون آن وجود دارد. برنامه پژوهشی یونسفر فعال با فرکانس بالا (High Frequency Active Auroral Research Program) که مختصرا هارپ نامیده می‌شود، یک پروژه مطالعاتی است که در سال 1993 برای بررسی و پژوهش درباره لایه یونسفر با استفاده از امواج رادیویی فرکانس بالا تاسیس شد.

این سیستم در حال حاضر از یک مجموعه آنتن مخصوص با ارتفاع 50 متری تشکیل شده که بر روی زمین پهناوری در آلاسکا نصب شده است. این آنتن‌ها قادرند امواج مذکور را به یونسفر زمین ارسال و امکان مطالعه در ناشناخته‌ترین بخش جو زمین را فراهم سازند. بر اساس اظهارات طرفداران نظریه توطئه، هارپ قادر است وضعیت آب‌وهوا و حتی اذهان مردم را کنترل کند!

پست‌های موجود در وبلاگ‌ها و رسانه‌های خبری نشان می‌دهند که در یک مقطع، مرکز هارپ در آلاسکا توسط گوگل ارث سانسور شده و این محل را به یکی از نقاط مرموز گوگل ارث تبدیل کرده است. البته گفته می‌شود که اختلالات موجود در ماهواره‌ها، منجر به این ضعف شده و سانسورهای مذکور به صورت عمدی اعمال نشده‌اند. این مشکل تا سال 2013 ادامه داشت و بعد از آن مشکلات مذکور برطرف شدند.

5- جزایر فارو

نقاط مرموز گوگل ارث

جزایر فارو (The Faroe Islands) در بین نروژ و ایسلند واقع شده و در یک مقطع زمانی سانسور عجیبی بر روی آنان توسط گوگل ارث اعمال شد. در حال حاضر تماشای این جزایر از سرویس‌های گوگل در نهایت سهولت امکان‌پذیر است. اما این مسئله در مورد دو جزیره کوچک‌تر آن با نام‌های فوگلوی (Fugloy) و اسوینوی (Svínoy) صدق نمی‌کند. در آن زمان منابع خبری استرالیایی معتقد بودند که احتمالا این سانسور به علت قوانین ماهیگیری اعمال شده است. البته این احتمال نیز وجود دارد که این سانسور نیز عمدی نبوده و به علت مشکلات فنی در تصویربرداری از قسمت‌های مختلف این سیاره رخ داده باشد.

بر اساس بیانیه رسمی گوگل، مشکلات مشاهده شده در تصاویر که شامل شطرنجی بودن و یا تار شدن آنان است، هیچ ارتباطی به سانسور عمدی نداشته و غالبا به علت مشکلات فنی در تهیه تصاویر هوایی رخ می‌دهد. گوگل وجود چنین مشکلاتی را رسما تایید کرده و می‌گوید که بسیاری از این نقاط با بروزرسانی‌های بعدی برطرف خواهند شد. اما تا آن زمان، این منطقه نیز به عنوان یکی از نقاط مرموز گوگل ارث شناخته می‌شود.

6- پایگاه هوایی فولکل

نقاط مرموز گوگل ارث

سانسور پایگاه هوایی فولکل (Volkel Air Base) در هلند مطمئنا تصادفی نبود و این محل را به یکی از پررنگ‌ترین نقاط مرموز گوگل ارث تبدیل می‌کرد. این پایگاه هوایی که محلی برای نگهداری سلاح‌های اتمی ایالات متحده آمریکا است، در مقطعی با سانسور شطرنجی رنگ‌های سبز و سفید نمایش داده شد. وجود این پایگاه اتمی در سال 2010 و همزمان با انتشار کابل سیاسی محرمانه توسط ویکی لیکس در جهان سر و صدای بسیاری را به پا کرد. نخست وزیر سابق هلند در سال 2013 وجود این پایگاه را تایید کرد.

وجود این سلاح‌های اتمی، علت سانسور چشم‌گیر پایگاه هوایی فولکل را توضیح می‌داد. سرانجام گوگل در 14 سپتامبر 2016 این سانسور را لغو کرد.

7- کاخ نوردیند

نقاط مرموز گوگل ارث

هلندی‌ها چندان علاقه‌ای به حضور در نقشه‌های گوگل نداشتند. این موضوع را در ساسنسورهای پی در پی آنان در تصاویر ماهواره‌ای گوگل می‌توان مشاهده کرد. در گوگل ارث، پایگاه‌های نظامی و ساختمان‌های دولتی و نواحی دیگری از این کشور سانسور شده بودند. بر اساس گزارشات سی‌ان‌ان (CNN)، قوانین هلند در سال 2013 تغییر کرد و این سانسورها برداشته شدند. از آن زمان به بعد بسیاری از این مناطق به خوبی قابل مشاهده هستند.

سانسورهای اعمال شده بر روی بخش‌های وسیعی از کشور هلند همانند سانسور فعلی در قسمتی از منطقه نوردویک تحت عنوان (Noordwijk aan Zee) است که تا همین حالا نیز محدودیت‌های آن پابرجاست. اما موضوع در مورد کاخ نوردیند (Noordeinde Palace) با نمونه‌های قبل فرق می‌کرد؛ چرا که سانسورهای اعمال شده بر روی این ساختمان با پیکسل‌هایی درهم غیرقابل مشاهده بود. تا سال 2013 نمای مربوط به این کاخ در نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل ارث، شکل و شمایلی همچون بازی‌های قدیمی آتاری داشت!

8- زندان المایرا

نقاط مرموز گوگل ارث

زندان المایرا (Elmira Prison) واقع در شهر المایرای نیویورک، یک زندان فوق امنیتی است که تاریچه‌ای بسیار وحشیانه را در کارنامه خود دارد و در نقشه‌های گوگل نیز به عنوان یکی از نقاط مرموز گوگل ارث شناخته می‌شود. در سال 2003 دو زندان با نام‌های تیموتی مورگان (Timothy Morgan) و تیموتی وایل (Timothy Vail)، مدل‌هایی کاغذی را با استفاده از موهای خود ایجاد کردند و با قرار دادن آنان در تخت‌خواب‌های خویش، نقشه فرار خود را عملی ساختند. این دو زندانی با استفاده از حفره‌ای که در سقف ایجاد رده بودند، توانستند از این زندان فرار کنند. فرار آن‌ها تنها 2 روز دوام داشت؛ چرا که بعد از این مدت مجددا دستگیر شدند. اخیرا در تابستان سال 2017، مسئولان این زندان با شورش‌ها و نزاع‌هایی شامل سلاح‌های دست‌ساز درگیر بوده‌اند.

در سال 2006، تصاویر زندان المایرا در گوگل ارث رزولوشن بسیار پایینی داشت و گفته می‌شد که این سانسور به علت جلوگیری از امکان شناسایی بنای این زندان جهت فرار به کمک هلیکوپتر اعمال شده بود. البته این احتمال نیز وجود دارد که این سانسور به صورت تصادفی رخ داده باشد؛ چرا که نواحی اطراف این زندان نیز دارای تصاویر با کیفیت پایین هستند. با این وجود تاریخ ثابت کرده که فرار به کمک هلیکوپتر نیز امکان‌پذیر است. اولین فرار هلیکوپتری که به کمک فیلم «فرار» (Breakout) شهرت پیدا کرد. اصل این واقعه در زندان سانتا مارتا آکاتیتلا (Santa Martha Acatitla) کشور مکزیک به وقوع پیوست. یک تاجر جوان نیویورکی که به علت قتل شریک تجاری خود در زندان به سر می‌برد، توانست با استفاده از یک هلیکوپتر از زندان فرار کند. او به کالیفرنیا برگشت و هیچ‌گاه مجددا دستگیر نشد. جالب است بدانید که این فرار تاریخی بدون نیاز به هیچگونه تصاویر ماهواره‌ای انجام گرفت! بر اساس نوشته‌های مجله تایم (Time)، گفته می‌شود که همسر این مرد فراری، یک روز پیش از فرار به ملاقات یکی از افراد بانفوذ در این زندان آمده بود.

سانسور سقف این زندان در آپدیت سال 2013 گوگل ارث برداشته شد و اکنون کاربران می‌توانند نمای واضحی از آن را مشاهده کنند.

9- مرکز تحقیقات اتمی بهابها

نقاط مرموز گوگل ارث

مرکز تحقیقات اتمی بهابها (Bhabha Atomic Research Center) در هند، خانه تحقیقات هسته‌ای هند در بمبئی (Mumbai) و یکی دیگر از نقاط مرموز گوگل ارث است. نمایش این مرکز در سرویس گوگل ارث یک معضل اساسی برای مقامات هند به شمار می‌رفت. در سال 2005 و همزمان با وضع قوانین جدید توسط رئیس جمهور وقت یعنی ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام (A.P.J. Abdul Kalam)، سازمان‌های دفاعی و آژانس‌های علمی سانسورهای گسترده‌ای را بر مناطق حساس اعمال کردند.

در سال 2011 موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (Institute for Science and International Security) با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای گوگل ارث مدعی شد که کشور هند در شرف تاسیس یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم جدید است. از آن زمان به بعد، کلیه زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم در این کشور به کمک تصاویر ماهواره‌ای تحت کنترل هستند.

10- فرودگاه اینگول اشتات منچینگ

نقاط مرموز گوگل ارث

گاهی اوقات، مشاهده یک نقطه امنیتی بر روی تصاویر ماهواره‌ای بسیار واضح است و سبب می‌شود که کاربران آن را به عنوان یکی دیگر از نقاط مرموز گوگل ارث نام‌گذاری کنند! این موضوع در مورد فرودگاه اینگول اشتات منچینگ کشور آلمان صدق می‌کرد. این مرکز که در واقع یک پایگاه هوایی نظامی است، در برخی موارد پروازهای خصوصی و چارتر را نیز ارائه می‌کند. بر روی نقشه‌های مایکروسافت، این فرودگاه به کلی محو و سانسور شده و این در حالی‌ست که نمای آن در نقشه‌های گوگل ارث به خوبی قابل مشاهده است. با این حال، ممکن است منبع نقشه‌های مایکروسافت در این مورد قدیمی‌تر از منابع مستقل گوگل باشد.

11- مربع عجیب در ال اجیدو

نقاط مرموز گوگل ارث

یکی از عجیب‌ترین سانسورهای گوگل ارث ، مربعی تار شده در شهر ال اجیدو (El Ejido) در کشور اسپانیا بوده که مختصات -2.718279, 36.747447 واقع شده است. این مرکز تا سال 2007 قابل مشاهده بود تا اینکه یک مربع تار بر روی آن قرار گرفت. شایعاتی وجود دارند که این مرکز را به مکانی برای فرود آمدن هلیکوپترها معرفی می‌کنند. از سال 2013 این مربع در گوگل ارث قابل مشاهده شد و زمینی خشک و حاوی تعداد انگشت‌شماری از درختان و ساختمان‌ها در آن دیده می‌شد.

گفته می‌شود که منطقه ال اجیدو یک مکان مخصوص برای کشاورزی است که سقف گلخانه‌های اطراف بر واقعیت این امر گواهی می‌دهند. در سرویس گوگل مپز، نمای خیابان در جاده خاکی منتهی به این منطقه مربعی خاتمه پیدا می‌کند.

12- فرودگاه مالاگا

نقاط مرموز گوگل ارث

یکی دیگر از نقاط سانسور شده در بینگ (Bing) و قابل مشاهده در گوگل ارث، فرودگاه مالاگا (Malaga Airport) در اسپانیا است. یکی از جفت باندهای این فرودگاه در نقشه‌های بینگ سانسور شده و دیگری در سرویس‌های گوگل و بینگ به طور کامل واضح است. برخی از افراد گزارش داده‌اند که این منطقه در سال 2012 توسط یک باکس مشکی رنگ در تصاویر گوگل ارث سانسور شده بود.

مالاگا چهارمین فرودگاه بزرگ کل اسپانیا را دارد و سالانه به بیش از 16 میلیون مسافر خدمت‌رسانی می‌کند. نکته عجیب اینکه تاکنون هیچ‌ سانسوری بر روی فرودگاه مادرید (Madrid Airport) اعمال نشده است.

13- ترمینال بوفالو

نقاط مرموز گوگل ارث

مرکز ترمینال بوفالو (Buffalo Terminal Site) متعلق به شرکت اکسون موبیل (ExxonMobil) واقع در بوفالوی ایالت کالیفرنیا، یک مرتبه دست‌خوش سانسورها قرار گرفت. اما امروزه این مرکز دیگر متعلق به اکسون موبیل نبوده و سانسورهای گفته شده از آن حذف شده‌اند. اکسون موبیل در دهه 90 میلادی شروع به فروش قسمت‌هایی از این مرکز کرد. امروزه دیگر خبری از پالایشگاه قدیمی نفت در این محل نیست و تنها کسب و کار باقی مانده، پمپ گازوئیل و بنزین متعلق به یک شرکت خطوط لوله است. این مرکز را می‌توانید در گوگل ارث و در مختصات 42°51’50.92 شمالی و 78°49’45.62 غربی مشاهده کنید.

هنوز مشخص نیست که درخواست این سانسور از سوی شرکت اکسون موبیل مطرح شده باشد و یا اینکه این خطاها در نسخه نقشه‌های گوگل رخ داده‌اند. در نسخه‌های 2006 و 2009 گوگل ارث، ساختمان مرکزی این محل به شکل ناواضحی به نمایش درآمده که ممکن است به علت وجود سایه‌ها و زوایای تابش نور رخ داده باشد. با این حال، در آن زمان این محل به عنوان یکی دیگر از نقاط مرموز گوگل ارث شناخته می‌شد.

وجود این ترمینال و پالایشگاه نفت در ترمینال بوفالو، موجب نفوذ منابع نفتی در درون خاک شد و نگرانی‌ها از بابت آلودگی رودخانه بوفالو را در پی داشت. اداره محیط زیست منطقه سخت در تلاش است که برنامه‌هایی جدی را برای جلوگیری از ورود این خاک‌ها به منابع آبی اجرا کند که از جمله آنان می‌توان به حفاری مناطق مختلف و تخلیه خاک آلوده در محل‌های دیگر اشاره کرد.

14- پایگاه نظامی فورت درام

نقاط مرموز گوگل ارث

فورت درام (Fort Drum) یک پایگاه نظامی به مساحت 167 کیلومتر مربع در ایالت نیویورک است. تصاویر این پایگاه نظامی در گوگل ارث به اندازه‌ای واضح است که حتی می‌توان اتومبیل‌های پارک شده در حوالی آن و افراد در حال قدم زدن را نیز مشاهده کرد!

سایت‌های مختلف گزارش کرده‌اند که در برخی مقاطع، این مرکز نظامی در تصاویر گوگل ارث سانسور شده است. اما جستجو در میان تاریخچه نقشه‌های گوگل ارث چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. هرچند باید توجه داشت که کیفیت و رزولوشن تصاویر گوگل در نسخه‌های گوناگون با همدیگر تفاوت دارند.

پایگاه نظامی فورت درام در زمان تاسیس در سال 1943، محلی برای آموزش و تمرین برای جنگ‌های کوهستانی بود. امروزه این نوع تمرین‌ها در این پایگاه انجام نمی‌شود و کارآموزان مهارت‌های نظامی را در زمین‌هایی دشوار از قبیل استان‌های ناهموار افغانستان فرا می‌گیرند.

15- ایستگاه هوایی روساس

نقاط مرموز گوگل ارث

تمهیدات امنیتی همچنان بر ایستگاه هوایی روساس (Rosas Air Station) واقع در نزدیکی یک تپه در جیرونای اسپانیا حکمفرما هستند. این ایستگاه، مرکزی برای یک رادار نظامی است که فضای هوایی اسپانیا را تحت نظارت خود دارد، در نقشه‌های مایکروسافت به شکلی سانسور شده به نمایش درآمده است. در مقابل، نقشه‌های گوگل نمای واضحی از این ایستگاه را به نمایش می‌گذارند که در آن می‌توان تپه‌ها، مسیرهای عبور وسایل نقلیه و تعداد کمی از ساختمان‌های اطراف را نیز مشاهده کرد. با بررسی تاریخچه نقشه‌های گوگل ارث می‌خوانیم که این مرکز تا بروزرسانی سال 2015 با یک کاور سبز رنگ سانسور شده و به عنوان یکی دیگر از نقاط مرموز گوگل ارث لقب گرفته بود.

16- مرکز هسته‌ای مارکول

نقاط مرموز گوگل ارث

در حالی که بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای در گوگل و بینگ به خوبی قابل مشاهده هستند، مرکز هسته‌ای مارکول (Marcoule Nuclear Site) در فرانسه به طور عمد سانسور شده است. جالب است بدانید که این مرکز همیشه در لیست بخش‌های سانسور شده نبوده و تاریخچه نقشه‌های قبل، نمای آن را در طول سال‌های قبل نشان می‌دهد. این منطقه تا مارس 2016 قابل مشاهده بود، اما در حال حاضر همچنان سانسور این مرکز اتمی پابرجاست و آن را به یکی از نقاط مرموز گوگل ارث تبدیل می‌کند.

مارکول یک مرکز تولید راکتورهای اتمی دوتریوم است. علاوه بر این، مرکز هسته‌ای مارکول محلی برای تحقیق بر روی دستاوردهای هسته‌ای جدید و انهدام مراکز قدیمی است.

17- اوسپرونگ پارک 8

نقاط مرموز گوگل ارث

این روزها سرویس گوگل ارث اسرار کمتری دارد! اما هنوز برخی از مناطق به صورت مخفی باقی مانده‌اند. آدرس دقیق این محل را می‌توانید با وارد کردن عبارت “Oorsprongpark 8 at 3581 ET Utrecht” در گوگل بیابید. گفته می‌شود که این سانسور به طور عمد بر این ناحیه اعمال شده است؛ چرا که در نسخه‌های قبلی نیز این محل با یک نمای سفید رنگ سانسور شده بود. در حال حاضر محدودیت‌های اعمال شده بر این ناحیه شامل پیکسل‌هایی سبز و قهوه‌ای رنگ است.

علت این سانسور به طور دقیق مشخص نیست و متعلق به ساختمانی آجری است که می‌توان آن را در نمای خیابانی گوگل مشاهده کرد.

 

18- کمپ شوراباک

نقاط مرموز گوگل ارث

کمپ شوراباک (Camp Shorabak) که پیش‌تر با نام کمپ بسشن (Camp Bastion) شناخته می‌شد، یک منطقه دورافتاده از ولایت هلمند (Helmand) کشور افغانستان بوده که هیچ‌گاه نمای واضحی از آن در نقشه‌های ماهواره‌ای مشاهده نشده و آن را به عنوان یکی از نقاط مرموز گوگل ارث می‌شناسند. حتی در سال 1990 و زمانی که هیچ چیزی برای پنهان کردن در این منطقه وجود نداشت! به راستی علت سانسور طولانی مدت این منطقه بیابانی چه بود؟ حتی بعد از حمله نیروهای آمریکا و بریتانیا به این منطقه در سال 2001، این قوانین تغییر نکرد.

از سال 2005، ارتش بریتانیا شروع به ساخت یک پایگاه مرزی در این منطقه و در شمال غربی شهر لشکر گاه کرد. در اوج دوران تنش‌های جنگی، این منطقه شامل کمپ بسشن بریتانیایی‌ها، ملوانان آمریکایی و پرسنل نظامی افغانستان بود. امروزه این منطقه با عنوان کمپ شوراباک شناخته شده و سانسورهای مذکور تشدید پیدا کرده‌اند.

اگر این محدودیت‌ها در مشاهده منطقه به علت سانسور تصاویر باشد، تاریخچه این کمپ می‌تواند علت آن را شرح دهد. در سپتامبر 2012، حمله طالبان به این اردوگاه، کشته شدن دو آمریکایی و آسیب 8 هواپیما را در پی داشت. اوایل سال جاری نیز حمله 10 جنگنده طالبان بر پایگاه ارتش افغانستان، مرگ 140 الی 256 سرباز افغان را در پی داشت.