کانسپت ویژن ، طرح مفهومی کمپانی تایرسازی میشلن برای آینده‌ای سبز و فوق پیشرفته (ویدیو)

کانسپت ویژن ؛ طرح مفهومی کمپانی تایرسازی میشلن برای آینده‌ای سبز (ویدیو)

کانسپت ویژن (Vision) طرحی شگفت‌انگیز و جدید از کمپانی تایرسازی میشلن (Michelin) با پتانسیل تغییر آینده اتومبیل‌های خودران است؛ با ما همراه باشید.

شرکت لاستیک‌سازی فرانسوی میشلن، با معرفی این طرح مفهومی که به وسیله پرینتر سه‌بعدی ساخته خواهد شد و نیازی به باد کردن ندارد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. طبق صحبت‌های مسئولین میشلن، کانسپت ویژن که مخصوص اتومبیل‌های خودران طراحی شده است، با برخی مشکلات برای ساخت همراه بوده، اما با تولید آن آینده‌ای متفاوت در انتظار خودروهای اتوماتیک خواهد بود.

کانسپت ویژن که ظاهری شبیه به اسفنج و یا تار عنکبوت دارد، از مواد زیستی و زیست‌ تخریب‌پذیری مانند لاستیک طبیعی، بامبو، کاغذ، قوطی‌های حلبی، چوب، یونجه، تراشه‌های تایر، فلزات ضایعاتی، پارچه و مقوا ساخته می‌شود.

البته شاید ایده استفاده از مواد ضایعاتی و زیست ‌تخریب‌پذیری برای تولید لاستیک آنقدرها هم جدید نباشد،‌ اما این کمپانی فرانسوی ادعا می‌کند که برنامه‌هایی برای قرار دادن سنسورهای RFID در کانسپت ویژن، برای جمع‌آوری داده به منظور پیش‌بینی عملکرد و کارایی لاستیک، دارد. همچنین، میشلن در نظر دارد که پس از عملی شدن این طرح کانسپت، ایستگاه‌هایی را در سراسر مسیر رانندگان، برای ایجاد تغییر در لاستیک‌ها، احداث کند؛ در این ایستگاه‌ها چرخ‌های خودرو به منظور عملکرد بهتر در شرایط محیطی مختلف، به کمک دستگاه‌های مخصوص بهبود یافته و آماده قرارگیری در مسیرهای پیش رو می‌شوند.

کانسپت ویژن ، طرح مفهومی کمپانی تایرسازی میشلن برای آینده‌ای سبز و فوق پیشرفته (ویدیو)

تری گتیس (Terry Gettys)، یکی از مدیران میشلن در مصاحبه‌ای اظهار کرده است که کانسپت ویژن توانایی برطرف کردن مشکلات زیادی که صنعت خودروسازی در آینده با آن‌ها روبه‌رو خواهد شد را داشته و کاربران با جایگزینی سیستم مجزای چرخ و تایر خود با این لاستیک میشلن، تجربه رانندگی بهتری را خواهند داشت.

با پیشرفت‌هایی که همه روزه در ساخت خودروهای اتوماتیک شاهد آن‌ها هستیم و با توجه به آینده روشن پیش روی این صنعت، طراحان و مهندسان در سراسر دنیا به فکر زبان طراحی جدیدی برای فضای داخلی و تجهیزات اتومبیل‌های خودران هستند و شرکت میشلن هم با ارائه این طرح مفهومی سعی دارد تا از این قافله عقب نماند.

کانسپت ویژن ، طرح مفهومی کمپانی تایرسازی میشلن برای آینده‌ای سبز و فوق پیشرفته (ویدیو)

ایده مطرح‌شده توسط میشلن برای استفاده از لاستیک بدون باد، آنقدرها هم جدید نیست؛ کمپانی چندملیتی بریجستون (Bridgestone) در سال 1392 اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه انجام داد و با معرفی لاستیک کانسپت بدون باد برای خودروهای هوشمند، در جهت از بین بردن نیاز رانندگان به کنترل باد لاستیک‌ها و کاهش انتشار گاز CO2 در سطح جهانی گام برداشت. به تازگی هم تایر بدون باد این کمپانی برای دوچرخه‌ها طراحی شده است.

کانسپت ویژن برای اولین بار در اوایل سال جاری میلادی، در کنفرانس مونترال میشلن معرفی شد و نمونه‌های پرینت شده‌ی بخشی از آن چند ماه پیش در نیویورک به نمایش گذاشته شد. اگر به سابقه 128 ساله میشلن در ساخت لاستیک نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که ارائه کانسپت ویژن، اولین تلاش این کمپانی برای ساخت تایرهای بدون باد نبوده است؛ در حدود یک دهه‌ی پیش معرفی طرح لاستیک Tweel توسط میشلن توجه زیادی را به خود جلب کرد. این طرح در حال حاضر برای خودروهای کوچک استفاده می‌شود.

البته کاربردهای محدود لاستیک Tweel نگرانی‌هایی را در مورد موارد استفاده کانسپت ویژن به وجود آورده است و بر اساس صحبت‌های گتیس، هنوز تمامی مواد لازم برای پرینت این چرخ وجود ندارد. با توجه به استفاده از سنسورهای RFID در لاستیک‌هایی که میشلن برای کمپانی پورشه و سازندگان کامیون‌ها می‌سازد، می‌توان اطمینان داشت که به کارگیری حسگر برای آنالیز شرایط دمایی و فشاری لاستیک در کانسپت ویژن مشکل بزرگی نیست. گتیس اظهار کرده است که بزرگ‌ترین چالش پیش رو در این مسیر، پرینت کل چرخ با استفاده از مواد زیست‌ تخریب‌پذیر بوده و تحقیقات گسترده‌ای برای برطرف کردن این چالش نیاز است؛ البته کمپانی میشلن در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت‌های دیگری بوده و مدیران آن پیش‌بینی می‌کنند که تا شش سال آینده کانسپت ویژن عملی خواهد شد.

کانسپت ویژن ، طرح مفهومی کمپانی تایرسازی میشلن برای آینده‌ای سبز و فوق پیشرفته (ویدیو)

لازم به ذکر است که در حال حاضر 70 درصد تایرهای ساخته‌شده در جهان از موادی ساخته می‌شوند که تا میلیون‌ها سال در طبیعت تجزیه نمی‌شوند؛ بنابراین تلاش‌های این شرکت فرانسوی برای سبزتر کردن آینده پیش روی بشر قابل‌تحسین است.

البته در صورتی که محققان میشلن موفق به برطرف کردن چالش‌های پیش روی فرآیند ساخت شوند، سوال‌های دیگری همچنان بی‌پاسخ خواهند ماند؛ به عنوان مثال در صورت زیست تخریب‌پذیر بودن لاستیک ویژن، چگونه می‌توان از تجزیه شدن آن در حین استفاده جلوگیری کرد؟ گیتس در جواب به این سوال، نیاز شرکت میشلن به تحقیق و تلاش برای از بین بردن این مشکل را تایید کرد.

ویدیو معرفی کانسپت ویژن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*