آمریکا و روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی ماه با یکدیگر همکاری خواهند کرد

آمریکا و روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی ماه با یکدیگر همکاری خواهند کرد

مدیران ناسا (NASA) و مسئولین آژانس فضایی روسیه به تازگی توافق‌نامه‌ای را برای احداث ایستگاه فضایی ماه و کاوش بیشتر منظومه شمسی، امضا کرده‌اند.

این توافق‌نامه مشترک بین دو ابرقدرت جهان، یعنی آمریکا و روسیه بوده و برای نشان دادن تمایل انجام پروژه‌های مشترک در ارتباط با قمر زمین، توسط مدیران ناسا و سازمان فضایی فدرال روسیه یا همان «روسکاسموس» (Roscosmos) تنظیم و امضا شده است. البته این سند برای هیچ یک از دو طرف، در مورد ساخت ایستگاه فضایی ماه (Lunar space station)، الزام‌آور نیست و شامل برنامه اقدامات آینده و بودجه‌بندی پروژه‌ها نمی‌شود.

مدارک مربوط به توافق صورت گرفته در شصت و هشتمین کنگره بین‌المللی فضایی (IAC) استرالیا و به عنوان بخشی از پروژه «گذرگاه اعماق فضا» (Deep Space Gateway) امضا شدند؛‌ این پروژه که در اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، با هدف ساخت یک پایگاه همانند ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای گردش به دور ماه و گسترش حضور بشر در منظومه خورشیدی توسعه یافته است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از ناسا، علاوه بر امکان زندگی فضانوردان در ایستگاه فضایی ماه، این سیستم به صورت پایگاهی برای عبور و مرور فضاپیماهای مختلف بین ماه و زمین بوده و به عنوان گذرگاهی برای اکتشافات فضایی و فرستادن دانشمندان به سطح قمر زمین عمل خواهد کرد. مدیران آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده‌اند که اقدامات اینچنین در راستای آماده‌سازی بشر برای زندگی در مریخ الزامی است؛ ناسا برنامه‌هایی را برای کاوش سیاره سرخ تا دو دهه آینده، ارائه کرده است.

آمریکا و روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی ماه با یکدیگر همکاری خواهند کرد

بر طبق توافق امضاشده، ناسا و آژانس فضایی روسیه همکاری‌هایی برای شناسایی اهداف فضایی مشترک و توسعه استانداردهایی تکنیکی برای ساخت ایستگاه‌های فضایی و سیستم‌های حفظ حیات، خواهند داشت.

در این رابطه رابرت لایتفوت (Robert Lightfoot)، یکی از مدیران ناسا، در مصاحبه‌ای گفته است که در حال حاضر پروژه گذرگاه اعماق فضا در مراحل ابتدایی قرار دارد و این موضوع که ساخت ایستگاه فضایی ماه، نه تنها توسط ‌آژانس فضایی ایالات متحده، بلکه در سطحی بین‌المللی به عنوان قدم بعدی اکتشافات فضایی در نظر گرفته می‌شود، جای امیدواری دارد.

از طرف دیگر، ایگور کاماروف (Igor Komarov) رئیس فعلی سازمان روسکاسموس هم اشتیاق خود را در مورد این توافق ابراز کرده است؛ به گفته یکی از سرویس‌های خبری روسیه، کاماورف پیشنهاد می‌کند که اولین ماژول ایستگاه فضایی ماه در بین سال‌های 1403 تا 1405 خورشیدی ساخته شود. او اعلام کرده است که در صورت توافق دو طرف، سند امضاشده بین روسکاسموس و ناسا امکان مشارکت کشورهای دیگری چون برزیل، چین،‌ هند و آفریقای جنوبی را هم برای اکتشاف ماه فراهم خواهد کرد.

البته در حال حاضر این سند تنها به عنوان برنامه‌ای ابتدایی قلمداد می‌شود و بر اساس صحبت‌های مدیران ناسا، انجام پروژه‌ای مشترک و مشخص برای ساخت یک ایستگاه فضایی جدید، نیاز به اقدامات گستره‌تری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دو دوست دو قارت گر دو دوشمنه بشریت