ساینا اتوماتیک

بررسی ساینا اتوماتیک ؛ فیس لیفت 40 میلیون تومانی تیبا

شرکت خودروسازی سایپا اخیرا پیش فروش ساینا اتوماتیک را آغاز کرد. در این مطلب قصد داریم امکانات، مشخصات،‌ طراحی و قیمت نسخه اتوماتیک فیس لیفت تیبا را بررسی کنیم.

شرکت خودروسازی سایپا در سال 1387 از خودروی ملی خود با نام مینیاتور رونمایی کرد و چندی بعدی این خودرو با نام تیبا و به عنوان یک خودروی ارزان قیمت روانه بازار کشورمان شد. از همان ابتدای فروش تیبا در بازار ایران، انتقادات زیادی به طراحی و ایمنی این محصول ملی شد و به همین دلیل سایپا خیلی زود به فکر تولید یک فیس لیفت برای تیبا افتاد.

تیبا

تیبا

ساینا نام خودرویی بود که با همان پلتفرم و مشخصات تیبا و با تغییرات کامل نمای جلو، عقب و داخل تیبا به بازار عرضه شد اما طراحی این خودرو نیز چندان چشمگیر نبود و حتی در بعضی بخش‌ها نسبت به تیبا پسرفت کرده بود. ساینا با سه میلیون افزایش قیمت در مقایسه با تیبا وارد بازار شد و به دلیل قیمت زیر 30 میلیون و هزینه‌های نگهداری پایین توانست به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کند.

با توجه به محبوبیت خودروهای اتوماتیک در بازار کشورمان، خبرهایی در مورد تولید نسخه اتوماتیک ساینا توسط سایپا به گوش رسید. این گیربکس اتوماتیک که ساخت شرکت پانچ بلژیک است، اولین بار در زمان معرفی سایپا کوییک، نسخه کراس هاچ بک ساینا، معرفی شد و از همان ابتدا باخبر شدیم که علاوه بر کوییک، ساینا اتوماتیک نیز از همین گیربکس استفاده خواهد کرد.

ساینا اتوماتیک

سرانجام شرکت خودروسازی سایپا، تولید و فروش ساینا اتوماتیک را آغاز کرد و این خودرو به عنوان ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک کشور با قمیت 38 میلیون و 450 هزار تومان به دست مشتریان رسید؛ یعنی دقیقا 10 میلیون تومان گران‌تر از نسخه دستی ساینا!

عرضه ساینا اتوماتیک در دو تیپ متفاوت

البته تنها تغییر نسخه‌های دستی و اتومات ساینا به گیربکس آن‌ها مربوط نمی‌شود بلکه آپشن‌های جدیدی هم در ساینا اتوماتیک ارائه شده که پیش از آن در سایپا کوییک نیز معرفی شده بودند. ساینا اتومات در دو تیپ معمولی و لوکس عرضه می‌شود که این دو تیپ از نظر سطح تجهیزات با یکدیگر متفاوت هستند. در تیپ معمولی ساینا اتوماتیک، آپشن‌هایی چون فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم هشدار سرقت، چراغ‌های بدرقه، کامپیوتر سفری و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان به تجهیزات قبلی ساینا دستی اضافه شده‌اند و تیپ لوکس خودرو نیز از آپشن‌های اضافه‌ای چون سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش 7 اینچی با بلوتوث، سیستم پایش فشار باد تایرها و ناوبری بهره می‌برد. تنها وجه تمایز ظاهری ساینا اتوماتیک با ساینا دستی نیز تغییر دستگیره درها به نمونه‌هایی موسوم به آسان بازشو است.

فعلا مشخص نیست سایپا اقدام به فروش کدام تیپ ساینا اتومات کرده چرا که در بخشنامه فروش این خودرو، نامی از مدل و تیپ برده نشده است. همچنین نمی‌توان با قطعیت گفت قیمت 38 میلیون و 450 هزار تومانی به کدام یک از تیپ‌های ساینا اتوماتیک مربوط می‌شود. اما جای سوال است که آیا گیربکس CVT به همراه چند آپشن معمولی، ارزش 10 میلیون تومان اضافه قیمت نسخه اتومات ساینا نسبت به نسخه دستی را دارد؟ و آیا قیمتی نزدیک به 40 میلیون تومان برای خودرویی که در واقع فیس لیفت تیبا محسوب می‌شود، منطقی است؟

ساینا اتوماتیک

با این حال،‌ پیش فروش ساینا اتومات با موعد تحویل آبان یا اسفند 96 با استقبال خوبی مواجه شد و طبق اعلام شرکت سایپا، ظرفیت تحویل ماه‌های ابتدایی خودرو در همان ساعات ابتدایی ثبت نام به اتمام رسید. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ماه گذشته تنها یک ستاره کیفی را به ساینا دستی اختصاص داد. بنابراین وقتی مشتریان برای خرید یک خودروی یک ستاره با طراحی نه چندان زیبا و قیمت نزدیک به 40 میلیون تومان، سر و دست می‌شکنند، نباید از شرکت‌های خودروسازی توقع داشت به قیمت‌گذاری‌های غیر منطقی و خالی کردن جیب مردم ادامه ندهند.

ساینا اتوماتیک

همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، ساینا اتوماتیک از نظر فنی تفاوتی با تیبا ندارد و از همان پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر استفاده می‌کند. حال باید دید چنین موتور ضعیفی در کنار گیربکس CVT چه عملکردی را از خود نشان خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ترو خدا با ماهم به قیمت عراق سوریه حساب کنید بتونیم بخریم