محل برخورد فضاپیمای رزتا

تصویری شگفت انگیز از محل برخورد فضاپیمای رزتا و خودکشی با دنباله دار 67 پی

با پایان یافتن ماموریت 12 ساله رزتا (Rosetta)، تصویری شگفت انگیز از محل برخورد فضاپیمای رزتا با دنباله دار 67 پی منتشر شد که دانشمندان را به وجد آورد.

همانطور که شاهد بودید، در سال گذشته ماموریت فضایی رزتا هم به پایان رسید و مطالعات آژانس فضایی اروپا بر سطح دنباله‌دار 67 پی خاتمه یافت. رزتا یک ماموریت 6 میلیارد کیلومتری را تا رسیدن به ماورای سیاره مشتری پیمود و یافته‌های خیره‌کننده‌ای را نیز به دانشمندان ارائه کرد. از سال 2014 این فضاپیما در مدار دنباله‌دار 67 پی قرار گرفت و توانست مجموعه‌ای از تصاویر نمای نزدیک این دنباله‌دار را به زمین مخابره کند. در میان این گنجینه ارزشمند، آخرین تصویر مربوط به این ماموریت، از دیدگان دانشمندان پنهان مانده بود!

نزدیک به یک سال از برخورد نهایی فضاپیمای رزتا با دنباله دار 67 پی می‌گذرد. رزتا نام ماموریت آژانس فضایی اروپا بود که با هدف بررسی دنباله‌دار 67 پی/چوریوموف-گراسیمنکو (67P/Churyumov-Gerasimenko) راه‌اندازی شد. تا پیش از این تصور می‌شد که آژانس فضایی اروپا از تمامی داده‌های ارسالی این فضاپیما، رمزگشایی کرده است. اما ظاهرا چنین نبوده و کاوشگر رزتا یک سوپرایز ویژه برای ما دارد و آن چیزی نیست جز تصویری شگفت انگیز از محل برخورد فضاپیمای رزتا ! تیم تحقیقاتی این کاوشگر، تاکنون تصور می‌کردند که تمامی داده‌های دریافتی را دانلود و رمزگشایی کرده‌اند، غافل از اینکه آخرین تصویر ماموریت فضایی رزتا، به علت وقوع خطا در کانال ارتباطی، به درستی دریافت نشده بود.

محل برخورد فضاپیمای رزتا

هولگر سیرکس، محقق ارشد دوربین OSIRIS از دریافت مجموعه‌های داده‌ها خبر داد که می‌توان با سرهم کردن آنان با یکدیگر، تصویر دیگری را نیز دریافت کرد. فضاپیمای رزتا آخرین تصویر خود را از فاصله 20 متری سطح این دنباله‌دار به ثبت رساند که دانشمندان با دقت در این تصویر توانستند محل برخورد فضاپیمای رزتا را مشخص سازند. با آنکه جزئیات دقیقی در تصویر بالا مشخص نیست، اما با این حال می‌توان تصور کرد که خودکشی این فضاپیما در برخورد با این ناحیه از سطح دنباله‌دار 67 پی صورت گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*