پهپاد تطبیق پذیر

پهپاد تطبیق پذیر ؛ طرحی نوین برای میدان‌های نبرد آینده!

طرح پهپاد تطبیق پذیر کمپانی هوافضا، دفاعی و امنیتی انگلیسی BAE Systems که اخیرا آن را معرفی کرده. در اصل یک پهپاد دورگه بین هواپیما و هلیکوپتر است.

تاکنون هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین زیادی ساخته شده که همچون یک هلی‌کوپتر به صورت عمودی نشست و برخاست انجام می‌دهند و هنگام پرواز نیز همچون یک هواپیما رفتار می‌کنند. طرح مفهومی پهپاد تطبیق پذیر BAE Systems یکی از آن‌هاست که با همکاری دانشجویان دانشگاه کرنفیلد طراحی شده است. گرچه این پهپاد با دیگر پهپادهای هایبرید یک تفاوت اساسی دارد که سبب خاص بودن آن می‌شود. پهپاد تطبیق پذیر به منظور استفاده برای مقاصد نظامی طراحی شده و انتظار می‌رود تا چند سال آینده به خدمت ارتش درآید.

پهپاد تطبیق پذیر

آرایش پروانه‌های هنگام نشست و برخاست

این پهپاد کارکردی مانند هواپیماهای پروانه چرخان همچون وی-22 آسپری (V-22 Osprey) آمریکایی دارد. به این صورت که هنگام پرواز هر دو پروانه خود را به سمت جلو می‌چرخاند و همچون یک هواپیمای عادی حرکت می‌کند. اما روش نشست و برخاست آن جالب است. برای این منظور، هواپیما یک پروانه خود را به سمت جلو و دیگری را رو به عقب برمی‌گرداند. این کار سبب می‌شود رانش در دو جهت پدید آید که در نتیجه کل پهپاد همچون یک بشقاب پرنده به دور خود ‌چرخیده و عملیات نشست یا برخاست را به صورت عمودی انجام می‌دهد. مزیت نشست و برخاست عمودی این است که هواگرد می‌تواند از هر نقطه‌ای این عملیات را انجام داده و نیازی به باند طویل ندارد.

پهپاد تطبیق پذیر

در طرح پهپاد تطبیق پذیر یک سوراخ در وسط بدنه دیده می‌شود که برای نشست و برخاست و همچنین نگه داری چند پهپاد بکار می‌رود. به این صورت که هنگام نشستن، پهپاد طوری فرود می‌آید که میله ثابت و پایدار شده با ژیروسکوپ وارد سوراخ وسط بدنه شود. برای برخاستن نیز پهپاد حول همان میله شروع به چرخش کرده و بلند می‌شود. این میله نقش یک پایدار کننده را نیز ایفا می‌کند و سبب می‌شود پهپاد به صورت صاف بنشیند یا بلند شود و دیگر از انحراف به پیرامون خبری نیست.

پهپاد تطبیق پذیر

نصب میله نشست و برخاست روی یک خودروی زرهی برای نگه‌داری و به‌کارگیری چند پهپاد تطبیق پذیر

میله نشست و برخاست روی طیف گسترده‌ای از وسایل زمینی، هوایی و دریایی نصب می‌شود و آن‌ها را تبدیل به بستری برای نشست و برخاست پهپاد می‌کند. به لطف ژیروسکوپ، این میله همیشه در حالتی صاف پایدار است؛ پایدار بودن میله برای نشست و برخاست در محیط‌های ناهموار، روی وسیله درحال حرکت، در دریای مواج،‌ هنگام بادهای شدید و… بسیار کاربردی است و ضمن صاف نگه داشتن پهپاد، خطر آسیب رساندن آن برای اطرافیان را کاهش می‌دهد؛ همچنین به کمک آن می‌توان چند پهپاد را روی یکدیگر نگه‌داری کرد.

پهپاد تطبیق پذیر

پهپاد تطبیقی سیستم‌های کنترلی، سیستم‌ نرم افزاری و سامانه ناوبری بسیار پیشرفته و دقیقی دارد. این پهپاد، انعطاف پذیری هلیکوپتر در نشست و برخاست از محیط‌های ناهموار، در کنار سرعت و برد پروازی هواپیما را هنگام پرواز دارد. پهپاد تطبیقی می‌تواند به سرعت به آسمان بلند شده و با سرعت بسیار بالایی خود را به میدان نبرد یا منطقه مورد نظر برای انجام ماموریت برساند.

پهپاد تطبیق پذیر

ویژگی‌های کاربردی این پهپاد سبب می‌شود بتواند خود را به سرعت با شرایط میدان‌های نبرد آینده وقف دهد. این پهپاد توان حمله زنبوری (swarm attack) را دارد و شمار بالایی از آن‌ها به صورت هماهنگ و در همکاری با یکدیگر، به دشمن حمله کرده و قوی‌ترین پدافندهای هوایی را نیز فلج می‌کنند. در محیط‌های شهری که نبرد بسیار پیچیده و بهم ریخته است نیز می‌توانند به اجرای ماموریت پرداخته و با دشمنان درگیر شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*