جایزه نوبل ادبیات 2017

جایزه نوبل ادبیات 2017 به کازو ایشیگورو تعلق گرفت

جایزه نوبل ادبیات 2017 به عنوان صد و دهمین جایزه نوبل ادبیات به آقای کازو ایشیگورو (Kazuo Ishiguro)، نویسنده ژاپنی تبار اهل انگلیس تعلق گرفت.

معتبرترین جایزه ادبی جهان به نویسنده‌ای از قاره اروپا با اصالتی آسیایی رسید. کازو ایشیگورو 62 ساله، نویسنده‌ای ژاپنی تبار است که در زمان کودکی، خانواده‌اش به انگلیس مهاجرت کردند. در رقابت جایزه نوبل ادبیات 2017 نگوکی وا تیونکو از کنیا و هاروکی موراکامی از ژاپن به عنوان شانس‌های اصلی دریافت این جایزه بزرگ شناخته می‌شدند و کمتر کسی ایشیگورو را شانس برنده شدن نوبل ادبیات می‌دانست. اما فرهنگستان سوئد که کار انتخاب برنده نوبل را بر عهده دارد باز هم همه را غافل‌گیر کرد و جایزه نوبل ادبیات 2017 به کازو ایشیگورو رسید. در سال گذشته نیز فرهنگستان سوئد با انتخاب باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده آمریکایی، همه را شوکه کرده بود.

جایزه نوبل ادبیات 2017

کازو ایشیگورو در نوامبر سال 1954 میلادی در ناکازاکی ژاپن به دنیا آمد و خانواده وی زمانی که کازو 5 ساله بود به انگلیس مهاجرت کردند. ایشیگورو مدرک کارشناسی خود در زبان انگلیسی و فلسفه را در سال 1978 از دانشگاه کنت و مدرک کارشناسی ارشد در رشته نویسندگی خلاقانه را در سال 1980 از دانشگاه انگلیای شرقی دریافت کرد.

آثار مطرح برنده جایزه نوبل ادبیات 2017

او یکی از مشهورترین نویسندگان معاصر انگلیس است و در سال 1986 میلادی برای کتاب «هنرمندی از جهان شناور» جایزه وایت برد و در سال 1989 برای کتاب «بازمانده روز» جایزه بوکر را برد. کتاب‌های «وقتی یتیم بودیم» و «هرگز رهایم مکن» نیز از دیگر آثار او بودند که به فهرست نهایی جایزه بوکر راه پیدا کردند. مجله تایمز در سال 2008 کازو ایشیگورو را در بین 50 نویسنده برتر انگلیسی از سال 1945 تاکنون، در رده سی و دوم قرار داد. همچنین فیلم‌های سینمایی با اقتباس از رمان‌های «بازمانده روز» با بازی آنتونی هاپکینز و «هرگز رهایم مکن» نیز ساخته شده است. «منظره پریده رنگ تپه ها» از دیگر آثار مطرح ایشیگورو محسوب می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات 2017

سارا دانیوس، دبیر دائمی آکادمی نوبل، سبک نوشته‌های ایشیگورو را ترکیبی از آثار فرانتس کافکا و جین آستین با اندکی از مایه‌های مارسل پروست توصیف کرد. فرهنگستان سوئد نیز در مورد ایشیگورو و اهدای جایزه نوبل ادبیات 2017 به او می‌گوید:

او در رمان‌های سرشار از عواطف و احساسش از ورطه‌ای پرده برمی‌دارد که زیر احساس واهی ما از ارتباط با جهان قرار دارد.

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه نوبل است که هر ساله به نویسنده‌ای داده می‌شود که به گفته آلفرد نوبل، برجسته‌ترین اثر با گرایش آرمان‌خواهانه را نوشته باشد. آکادمی سوئد برندگان جوایز نوبل را تعیین و هر سال در اوایل ماه اکتبر آن را اعلام می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*