جایزه صلح نوبل 2017

جایزه صلح نوبل 2017 به کمپین بین المللی نابودی سلاح های هسته ای (ICAN) رسید

جایزه صلح نوبل 2017 به کمپین بین المللی نابودی سلاح های هسته ای با نام اختصاری ICAN (آیکن) به خاطر فعالیت در جهت جهانی بدون سلاح های هسته ای تعلق گرفت.

کمیته صلح نوبل، جایزه سال 2017 خود را به کارزار حذف سلاح های هسته ای (ICAN) اعطا کرد. رئیس کمیته نوبل نروژ این خبر را در صبح روز جمعه 6 اکتبر در شهر اسلو، پایتخت نروژ اعلام کرد. قابل ذکر است که جایزه صلح، تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم سوئد در اسلو، پایتخت نروژ اهدا می‌شود. بنا بر وصیت آلفرد نوبل، این جایزه به کسی اعطا خواهد شد که بیشترین تلاش را در راه برادری کشورها، انحلال و کاهش ارتش‌ها و تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح صرف کرده باشد.

جایزه صلح نوبل 2017

درباره برنده جایزه صلح نوبل 2017

کمپین بین المللی نابودی سلاح های هسته ای موسوم به ICAN یک جنبش جهانی است که در سال 2007 در استرالیا شکل گرفت اما رسما در وین اتریش اعلام موجودیت کرد. اکنون مقر این کارزار در سوئیس است و بیش از 460 عضو از 100 کشور جهان دارد. دو نهاد ایرانی به نام «موزه صلح ایران» و «خانه فراهنگ جاودان» نیز در این سازمان عضویت دارند. هدف آیکن، تعهد کامل همه کشورهای جهان به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است.

جایزه صلح نوبل 2017 به خاطر یک دهه فعالیت این سازمان غیر دولتی در جهت رهایی دنیا از سلاح های هسته ای به ICAN اهدا شده است. بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته نوبل در مورد اعطای جایزه صلح نوبل 2017 به آیکن گفت:

این سازمان به دلیل تلاش‌هایش برای جلب توجه به پیامدهای فاجعه‌بار استفاده از تسلیحات هسته ای و پیشگام شدن در تلاش برای دستیابی به معاهده‌ ممنوعیت گسترش چنین سلاح‌هایی، این جایزه را دریافت می‌کند. ما اکنون در دنیای زندگی می‌کنیم که خطر استفاده از سلاح های هسته ای بیشتر از هر زمان دیگری است.

جایزه صلح نوبل 2017

تاکنون جایزه صلح نوبل به 27 سازمان و 104 شخص اعطا شده است. در سال گذشته این جایزه به مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا برای تلاش در جهت پایان دادن به 5 دهه جنگ با شورشیان فارک رسید.

پیش از این، برخی افراد از شانس سیاستمداران دخیل در توافق هسته ای ایران از جمله محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران)، جان کری (وزیر امور خارجه وقت آمریکا) و فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای دریافت جایزه صلح نوبل 2017 صحبت می‌کردند. همچنین قبل از اعلام نام ICAN به عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2017 ، شایعاتی مبنی بر انتخاب نادیه مراد، دختری که در سنجار عراق توسط نیروهای داعش ربوده شد و 3 سال در اسارت تروریست‌ها بود، منتشر و سپس تکذیب شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*