ستاره شناسان توصیه می‌کنند که بارش شهاب اژدهایی اوایل این هفته را به هیچ وجه از دست ندهید!

بارش شهابی اژدهایی امسال را از 16 تا 18 مهر ماه، از دست ندهید

بارش شهابی اژدهایی (Draconid meteor shower) پدیده‌ی شگفت‌انگیز نجومی است که معمولا همه ساله بین 16 تا 18 مهر ماه به اوج خود می‌رسد؛ بارش شهابی اژدهایی امسال را از دست ندهید.

این پدیده که با نام بارش شهابی دراکونید هم شناخته می‌شود، به دلیل عبور سیاره ما از نزدیکی باقی‌مانده یک ستاره دنباله‌دار به نام “21P/Giacobini-Zinner” در اوایل هفته جاری قابل رویت است.

به طور معمول این بارش شهابی شدت کمی دارد،‌ اما هر چند سال یکبار همانند اتفاق سال 1389،‌ شهاب سنگ‌های عبوری همانند طوفانی شدید رفتار می‌کنند؛ در آن سال عبور بیش از 600 جرم آسمانی در هر ساعت گزارش شد!

البته با وجود اینکه از وقوع مجدد چنین اتفاق نسبتا نادری در مورد بارش شهابی اژدهایی اطمینانی نیست، علاقه‌مندان برنامه‌هایی برای خیره شدن به آسمان شب و تماشای عبور شهاب سنگ‌ها در روزهای اعلام‌شده دارند. این طور که به نظر می‌رسد، ساکنان نیمکره شمالی زمین در ارتفاعات بالا بهترین نما را از این پدیده دارند و بر اساس اطلاعات منتشرشده،‌ تماشا بارش شهاب 2017 برای تمام ساکنان زمین به صورت مستقیم ممکن نیست.

ستاره شناسان توصیه می‌کنند که بارش شهاب اژدهایی اوایل این هفته را به هیچ وجه از دست ندهید!

با این وجود،‌خبر خوب موجود در این رابطه به زمان‌بندی آن مربوط می‌شود؛ به طور معمول یک بارش شهابی در زمان قبل از طلوع خورشید به بهترین شکل ممکن قابل رویت است،‌ اما بارش شهابی اژدهایی اخیر همانند پدیدهای پیشین مشابه، از بعد از غروب خورشید تا نیمه‌های شب به خوبی دیده می‌شود. از آنجایی که تاریخ مشخص‌شده برای ساکنین بسیاری از مناطق جهان مصادف با آخر هفته بوده، زمان‌بندی این پدیده بسیار خاص و منحصر به فرد است.

در وب سایت EarthSky به علاقه‌مندان پیشنهاد شده است که برای دیدن بارش شهابی اژدهایی در زیر آسمان تاریک دراز بکشند و هر ساعت منتظر عبور تعدادی شهاب سنگ از آسمان باشند؛ کم بودن تعداد اجرام عبوری نباید باعث ناامیدی مشتاقان شود و از آنجایی که پیش‌بینی دقیق در مورد پدیده ستاره شناسی این هفته کار سختی است، احتمال افزایش تعداد شهاب‌ها و دیده شدن منظره‌ای شگفت‌انگیز بسیار زیاد است.

منشا بارش‌های شهابی اژدها از صورت فلکی شمالی اژدها (Draco) است و به همین دلیل، ساکنین کشورهایی چون کانادا،‌ آمریکا، بریتانیا و مناطق شمال قاره آسیا بهترین بهره را از این منظره شگفت‌انگیز می‌برند؛ البته با وجود امکانات پیشرفته در دسترس ستاره شناسان، تصویربرداری‌های زنده و عکس‌ها و فیلم‌های فراوانی در هنگام وقوع و پس از بارش شهابی اژدهایی در دسترس خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*