جایزه نوبل اقتصاد 2017

جایزه نوبل اقتصاد 2017 به ریچارد تالر آمریکایی اعطا شد

جایزه نوبل اقتصاد 2017 به ریچارد اچ تالر (Richard H.Thaler)، اقتصاددان مطرح آمریکایی از دانشگاه شیکاگو، به خاطر تلاش‌های مستمر در زمینه رفتارشناسی اقتصادی تعلق گرفت.

آکادمی نوبل، برنده جایزه اقتصادی نوبل در سال 2017 را اعلام کرد. نوبل اقتصاد مانند نوبل‌های ادبیات، صلح، پزشکی، فیزیک و شیمی رسمی نیست و سنت اهدای این جایزه به صورت جداگانه توسط بانک مرکزی سوئد و به یاد آلفرد نوبل بنیان گذاشته شد. این جایزه از سال 1968 میلادی به بعد به برگزیدگان اهدا می‌شود و تاکنون 78 برنده داشته است. در سال گذشته نیز اولیور هارت از دانشگاه هاروارد و بنت هولمستروم از دانشگاه MIT به دلیل تحقیق و پژوهش در مورد تئوری قرارداد مفتخر به دریافت نوبل اقتصاد 2016 شدند.

فعالیت‌های برنده جایزه نوبل اقتصاد 2017

برنده جایزه نوبل اقتصاد 2017 یعنی ریچارد اچ تالر در تاریخ 12 سپتامبر 1945 متولد شد و دکترای خود را در سال 1974 از دانشگاه روچستر نیویورک دریافت کرد. وی تحقیقات و فعالیت‌های زیادی را بر روی «اقتصاد رفتاری» انجام داد. اقتصاد رفتاری در دهه‌های اخیر از جایگاه ویژه‌ای در نظریه‌های اقتصادی برخوردار بوده و این پیشرفت‌ها بیش از هر دانشمند دیگری مدیون مطالعات و تحقیقات ریچارد تالر بوده است.

جایزه نوبل اقتصاد 2017

ریچارد اچ تالر در مطالعات خود نشان داده که افراد مطابق با تئوری‌های اقتصادی رفتار نمی‌کنند. مردم پول نقد خود را در حساب‌های روانی مجزایی مانند پول رهن، پول تعطیلات و پول بازنشستگی می‌گذارند و سرمایه‌گذاران نیز بیش از اندازه به اخبار غیر قابل پیش‌بینی توجه می‌کنند. در همین رابطه، دولتمردان سراسر دنیا نیز با استفاده از یافته‌های تالر به دنبال کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود سلامت افراد جامعه هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. “دولتمردان سراسر دنیا نیز … به دنبال کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود سلامت افراد جامعه هستند”!
    جداً!

  2. این دیگه کیه بابا،ما به زور ۴ دسو پا را نمیریم این رفته به چیا که فک نمیکنه! رفتار چیه اصن؟ من میخام یه کلمه بنویسم نیم ساعت فک میکنم غلت املایی نداشته باشم