امتیاز DxOMark

امتیاز DxOMark چیست و آیا ملاک خوبی برای انتخاب بهترین دوربین موبایل است؟

امتیاز DxOMark به یکی از مهمترین مراجع کاربران برای انتخاب بهترین دوربین موبایل تبدیل شده است. اما نمره DxOMark بر چه اساسی داده می‌شود و آیا باید بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد؟

گوشی های موبایل طی چند سال اخیر، به دوربین‌های بسیار باکیفیت و با وضوح بالایی مجهز شده‌اند، به طوری که نیاز به همراه داشتن دوربین عکاسی را به میزان زیادی کاهش داده‌اند. هر سال سنسور دوربین آن‌ها بهبود یافته و قابلیت‌های بیشتری همچون تثبیت‌کنندگی نوری تصویر به آن‌ها اضافه می‌شود. همچنین گشودگی دریچه دیافراگم این سنسورها رفته رفته بیشتر می‌شود، به طوری که ال جی در جدیدترین پرچمدار خود یعنی ال جی وی 30، از یک سنسور دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 استفاده کرده که حیرت‌آور است.

طی چند سال اخیر، طراحی دوربین به صورت دوگانه شدیدا محبوبیت پیدا کرده است. به همین دلیل قابلیت‌های بیشتری برای عکاسی در اختیار کاربران قرار گرفته است. رقابت به حدی نزدیک شده که حتی در برخی مواقع، با مشاهده نمونه تصاویر دوربین گوشی های مختلف نیز نمی‌توان به طور دقیق درباره آن‌ها قضاوت کرد. کاربران در چنین شرایطی به امتیاز DxOMark روی می‌آورند تا به طور تخصصی و ریزبینانه، برتری دوربین یک محصول در مقایسه با دیگری را متوجه شوند.

امتیاز DxOMark

طی مدت زمان اخیر، بیشتر پرچمداران توانسته‌اند امتیاز DxOMark بالایی به دست بیاورند و رقبای پیشین را پشت سر بگذارند. به عنوان نمونه حدود چهار ماه قبل اعلام شد بر اساس این مرجع، دوربین اچ تی سی یو 11 بهترین دوربین موبایل تا به آن روز است. با گذشت چند ماه، گلکسی نوت 8 و سپس آیفون 8 و آیفون 8 پلاس موفق به کسب بالاترین امتیاز DxOMark شدند. اکنون نیز که حدود چند روز از معرفی پرچمداران جدید گوگل می‌گذرد، این لقب در اختیار گوگل پیکسل 2 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال است.

اگر قصد خرید یکی از بهترین پرچمداران بازار را داشته و مهمترین ملاک برای شما، داشتن برترین دوربین موبایل است، کمک گرفتن از مرجع‌های تخصصی و وب سایت‌های رنک‌دهی همچون DxOMark ایده به ظاهر خوبی است.

فرآیند تست DxOMark بسیار سرسختانه است. این مرجع تخصصی، میزان نوردهی، رنگ، بافت، نویز، بزرگنمایی، اثرات مصنوعی و دیگر فاکتورهای یک دوربین را مورد آزمایش قرار می‌دهد. برای هر یک از این قسمت‌ها امتیاز خاصی در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر اینکه در نهایت، به کل دوربین یک امتیاز تعلق می‌گیرد.

امتیاز DxOMark

بسیاری از کاربران، جزییات منتشر شده و اعداد متعلق به هر قسمت را کنار گذاشته و تنها بر اساس امتیاز DxOMark نهایی دست به انتخاب می‌زنند و این مشکل‌ساز است. قضاوت بر اساس نمره نهایی این مرجع کمی بحث‌انگیز است، چرا که DxOMark مدتی است به خاطر توسعه قابلیت‌های جدید دوربین گوشی های موبایل، پروتکل‌های امتیازدهی خود را تغییر داده و به عنوان نمونه، بخش‌های جدیدی برای نمره‌دهی به توانایی دوربین در بزرگنمایی و همچنین اعمال افکت بوکه اختصاص داده است.

این بخش‌ها به خاطر افزایش تعداد دوربین‌های مجهز به سنسور دوم از نوع تله فوتو اضافه شده‌اند. به این ترتیب امتیاز نویز، میزان نوردهی و دیگر موارد با نمره نحوه اعمال افکت بوکه ادغام شده و تبدیل به یک امتیاز نهایی می‌شود. آیا عدد نهایی ملاک خوبی برای مقایسه دوربین با یک دوربین دارای ساختار متفاوت است؟

امتیاز DxOMark

پیکسل‌های جدید از نظر کیفیت عکس امتیاز 99 را کسب کرده‌اند، در حالی که امتیاز DxOMark گلکسی نوت 8 در این بخش 100 است. اما در قسمت فیلم برداری، نمره این دو گوشی موبایل به ترتیب 98 و 94 است. حال امتیاز بالای فیلم برداری، با امتیاز کیفیت عکاسی جمع شده و باعث می‌شود امتیاز DxOMark کلی پیکسل 2 بالا بیاید. این در حالی است که اکنون می‌دانیم گلکسی نوت 8، حتی بر اساس این مرجع تخصصی نیز گزینه بهتری برای طرفداران عکاسی است.

در هر صورت، افزایش تکیه بر امتیازدهی تنها یک شرکت برای قضاوت درباره کیفیت و توانایی دوربین محصولات مختلف، برای دنیای موبایل یک مشکل محسوب می‌شود، مخصوصا اگر بدانید DxOMark، تنها مرجعی نیست که اقدام به امتیازدهی به دوربین گوشی های موبایل می‌کند.

امتیاز DxOMark

ساختار مرجع DxOMark

DxO Labs به عنوان شرکتی که مجموعه تست‌های DxOMark را اجرا می‌کند، یک شرکت مشاوره‌‌‌ای است. به عبارت دیگر، این شرکت بر اساس تحلیل‌ها و آزمایش‌های تخصصی خود در دنیای دوربین و عکاسی، به سازنده‌های سخت افزارهای دوربین مشاوره می‌دهد تا بتوانند محصولات خود را بهبود ببخشند. تجارت DxO توانسته طی چند سال اخیر توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ را به خود جلب کند تا آن‌ها، به استفاده از تجربه‌های این شرکت مشاوره‌ای روی بیاورند.

DxO Labs مدعی اجرای یک تست مستقل است، اما آیا این حرف با در نظر گرفتن مشاوره‌های پولی که شرکت به دیگر سازندگان می‌دهد امکان‌پذیر است؟ هیچ تضمینی برای عدم تقلب در امتیازدهی DxOMark وجود ندارد.

امتیاز DxOMark

از طرفی دیگر، هر شرکت رنک‌دهی در هر زمینه‌ای، استانداردهای خاص خود را دارد. حال ممکن است یک گوشی‌ساز، یک محصول خوب مجهز به دوربین باکیفیت ارائه کند که بر اساس استانداردهای اختصاصی DxOMark توسعه داده نشده است. بدون شک امتیاز این دوربین در مقایسه با محصولات شرکت‌هایی که به طور صرف هدفشان را کسب امتیاز DxOMark بالا قرار داده‌اند، پایینتر خواهد بود.

این شرکت علاوه بر ارائه مشاوره به دیگر سازندگان، تحلیلگر DxO Analyzer خود را نیز به منظور اندازه‌گیری و آزمایش دوربین‌ها می‌فروشد. پس بدون شک گوشی‌سازی که سخت افزار دوربین محصولاتش را با استفاده از این تحلیلگر بهبود می‌بخشد، امتیاز DxOMark بالاتری نیز خواهد داشت، چرا که همه فعالیت‌هایش بر اساس اکوسیستم مرجع DxOMark پیش رفته است.

امتیاز DxOMark

استفاده از داده‌ها و تحلیلگر یک شرکت تخصصی، که اطلاعات زیادی پیرامون دنیای عکاسی دارد، عمل بسیار خوبی است، اما آیا DxOMark تنها مرجعی است که می‌تواند چنین مشاوره‌هایی در اختیار گوشی‌سازان قرار دهد؟ مطمئنا یک گوشی‌ساز می‌تواند از مشاوره‌های سایر شرکت‌ها استفاده کرده و به روش‌هایی دیگر، یک دوربین موبایل فوق‌العاده باکیفیت و عالی توسعه بدهد.

یک جستجوی ساده نشان می‌دهد بزرگترین گوشی‌سازان مشتری پای ثابت DxOMark هستند. سامسونگ، هواوی، اچ تی سی و فاکسکان همگی جزو مشتریان DxO Analyzer به شمار می‌آیند. البته ممکن است شرکت‌ها و گوشی‌سازان دیگری نیز وجود داشته باشند که تنها از این مرجع خدمات مشاوره‌ای دریافت می‌کنند.

نتیجه‌گیری درباره امتیاز DxOMark

شرکت DxO Labs همکاری نزدیکی با برخی از گوشی‌سازان داشته و همین موضوع سبب بهبود کیفیت و توانایی‌های دوربین محصولات آن‌ها شده است. DxO Labs به ازای دریافت پول، به آن‌ها مشاوره می‌دهد و اطلاعات و تجربه‌هایش را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار می‌دهد. پس می‌توان گفت احتمال دخیل شدن این دوستی در نحوه امتیازدهی به دوربین گوشی های موبایل بالاست.

امتیاز DxOMark

البته همچنان آیفون 8 پلاس، گلکسی نوت 8 و گوگل پیکسل 2 مالک برترین دوربین‌های موبایل بوده و در این موضوع هیچ شکی نیست، اما توصیه می‌کنیم کاربرانی که سرسختانه به دنبال انتخابی مناسب هستند، از منبع‌ها و مرجع‌های دیگر نیز استفاده کنند. همچنین توصیه می‌کنیم تنها به نهایی‌ترین امتیاز DxOMark اکتفا نکرده و حتما ریز تحلیل و نمره‌های هر قسمت را بخوانید. به عنوان نمونه، امتیاز بالای گوگل پیکسل 2 در بخش فیلم برداری سبب افزایش نمره نهایی آن شده است، در حالی که کیفیت دوربین گلکسی نوت 8 در عکاسی از آن بیشتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. سونی گوشی ۲۰ مگا پیکسلی میزنه از ۵ پیکسلم ضعیف تره گندش بزنن

  2. احمد اصلا تا حالا افون داشتی؟نداشتی

  3. اگر واقعاً بخوایم انصاف رعایت کنیم در تست رنگ در عکاسی آیفون 8+ هم بسیار قدرتمندتر ظاهر شده
    اما مشخصه که هیچکدام مثل نوت 8 قدرت زوم و فوکوس ندارند، اونایی که حرفه ای هستند میدونن بزرگ ترین مشکل عکاسی با موبایل فوکوس و زوم سریع بر روی سوژه هست
    وقتی فوکوس و فاصله درست تنظیم بشه اون موقع میشع راجع به رنگ آیفون و کیفیت سنسور پیکسل بحث کرد.

  4. اپل سرور سونیو سام سونگه

  5. علی سفسته میکنی چرا اعتراف کن سونی یه شرکت عقب افتادس

    • نگو سونی دارم یا داشتم. برو اول باهاش کارکن بعد نظربده. شایدخیلی ها فقط با1گوشی سونی برخوردداشتن ولی تا
      دهه ها و سال های پیش فقط سونی بوده ک مردم ازش خاطره دارن و میدونن چ شرکتیه.سونی بخاطر جیب خودش نمیاد ب ضرر مردم تن بده و همیشه بهترین و پرکاربردترین رو تولیدمیکنه.اگه سنتون نمیخوره از تعمیرگاه ها و صوتی تصویری ها آمار سونی رو بگیرید.

  6. اینقدر xzپرمیوم رو بررسی نکردن تا با پروتکل جدید حسابی سونی رو بخاطر باج ندادن تنبیه کنه!سونی اگه باج بده بود میومد بجاش تبلیغات میکردپرچمدارهاشو ک اینطوری نکوبنش!درکل میتونستن اول با روش قبل امتیازش رو مشخص کنن و بعد ب نوعی باامتیازدهی جدید ب تمام سازنده ها و کاربرها دلیل امتیاز پایین پرمیوم رو بفهمونن ک چ کمبود و معیاری باعث امتیاز پایینش شده!ولی عمدا…

  7. [ترجمه] تحلیلی بودار که در جوابش گفت: یکی مَردِ جنگی، به از صد هزار