سخنرانی ترامپ

اصحاب آی تی و تکنولوژی ایران منتظر سخنرانی ترامپ؛ آیا اوضاع بدتر خواهد شد؟

کاخ سفید اعلام کرد سخنرانی ترامپ درباره ایران روز جمعه مورخ بیست و یکم مهر ماه و در ساعت 20:15 دقیقه به وقت تهران برگزار خواهد شد. در این سخنرانی ترامپ ، همه چیز درباره برجام مشخص می‌شود.

پس از ماه‌ها شنیدن صحبت‌های پراکنده، دونالد ترامپ سرانجام امروز به طور واضح نظر خود درباره توافق هسته‌ای و سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران را اعلام خواهد کرد. بر اساس گفته‌های مقامات آمریکایی به رسانه‌ها طی مدت زمان اخیر، ترامپ در سخنرانی آتی خود از هم‌سو نبودن توافق هسته‌ای با منافع ایالات متحده آمریکا صحبت خواهد کرد، پس قرار نیست تاییدیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را امضا کند. این به هیچ عنوان خبر خوبی نیست!

تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف تکنولوژی و همچنین سرویس‌های مربوط به این حوزه را تحت تاثیر قرار داده‌اند. طی چند ده سال اخیر، تحریم‌هایی علیه ایران وضع شده و دسترسی به برخی سرویس‌ها برای کاربران غیر ممکن شده است، اما کاربران چندی بعد باز هم توانسته‌اند به صورت عادی از آن‌ها استفاده کنند. بعد از برجام، روند صعودی خوبی مشاهده شد و بخش قابل توجهی از تحریم‌هایی حوزه فناوری اطلاعات فقط به خاطر تاثیرات تحت‌الفظی ناشی از انتشار خبر توافق میان ایران و آمریکا برداشته شدند.

سخنرانی ترامپ

اما بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ از سال گذشته و به خاطر صحبت‌های جنگ‌طلبانه وی، این روال رو به رشد متوقف شد و متاسفانه با شیبی زیاد باز هم به سرازیری افتاده است. در حالی که انتظار داشتیم درب‌های همکاری شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بعد از برجام بر روی شرکت‌های ایرانی باز شده و دسترسی کاربران به سرویس‌های اینترنتی به حالت عادی برگردد، سری جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران وضع شد.

بر اساس یک مصوبه کنگره آمریکا، رییس جمهور این کشور باید هر سه ماه یک مرتبه، گزارشی پیرامون پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و مفید یا غیر مفید بودن ادامه برجام برای سیاست‌های آمریکا ارائه کند. به همین دلیل شرکت‌هایی که تبادلات زیادی با همتایان خارجی خود داشته و همچنین کاربرانی که به سرویس‌های اینترنتی نیاز مبرم دارند، منتظر سخنرانی ترامپ در روز جمعه بیست و یکم مهر ماه هستند. متاسفانه منابع نزدیک دولتی اعلام کرده‌اند ترامپ این مرتبه قصد ندارد پایبندی ایران به برجام را تایید کند!

سخنرانی ترامپ

تاثیر چندین سخنرانی ترامپ تاکنون

اپل بهمن ماه سال گذشته برنامه‌های ایرانی را از اپ استور حذف کرد. این اتفاق با اعتراض‌‌های زیادی رو به رو شد. با گذشت زمان، دور جدید رفتارهای غیر منطقی این شرکت علیه ایران با وجود داشتن بازاری بسیار خوب در آن آغاز شد؛ حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور در شهریور سال جاری مجددا خبرساز شد و این دفعه موج جدیدی از اعتراضات شکل گرفت، به طوری که توسعه‌دهندگان ایرانی در سایت Change.org، یک نامه برای تیم کوک مدیر عامل اپل نوشتند. وزیر ارتباطات نیز به تحریم ایران توسط اپل واکنش نشان داد و بعد از اشاره به بازار 11 درصدی گوشی های آیفون در بازار کشورمان، این حرکت را مساوی با عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان دانست.

غول دنیای اینترنت و وب نیز دسترسی به چندین سرویس خود را بر روی کاربران ایرانی بست. با توجه به چندین تحریم جدید گوگل علیه ایران، اکنون دسترسی به 44 درصد سرویس های گوگل برای کاربران ایرانی مسدود شده است! چندی پیش حذف اپلیکیشن‌های بسیار محبوب اسنپ، تپسی و اسنپ‌ فود از گوگل پلی استور نیز شدیدا خبرساز شد. گوگل همانند خون در رگ‌های اینترنت است و کاربران به خوبی از نیاز مبرم خود به سرویس‌های آن باخبرند.

سخنرانی ترامپ

یکی دیگر از مشکلات اخیری که برای کاربران شدیدا دردسر ایجاد کرده، تحریم ایران توسط شرکت ریسلو (Resello) است. ریسلو را در ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ثبت‌کننده‌ دامین‌ می‌شناسند. این شرکت حدود سه ماه قبل، با ارسال پیام الکترونیکی به نمایندگان فروش خود در کشور ما اعلام کرد دیگر تصمیم ندارد در ایران فعالیت کند.

در این ایمیل‌ها اعلام شده بود از بیست و هفتم تیر ماه سال جاری، به دلیل تغییرات اعمال شده در سیاست‌های شرکت، قرار است محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی در نظر گرفته شود. این تصمیم عملا به معنی پایان‌سرویس‌دهی به کاربران ایرانی بعد از چهار سال فعالیت این شرکت در کشور ما است.

بر اساس هشدار ریسلو، کاربران ایرانی از تاریخ بیست و هفتم تیر ماه دیگر قادر به ثبت دامین جدید و یا انتقال دامین به پلتفرم ریسلو نبوده و از دو ماه بعد یعنی بیست و هفتم شهریور، امکان تمدید دامین نیز از آن‌ها گرفته خواهد شد. به همین دلیل، کاربران بسیار زیادی مجبور شدند طی فرجه دو ماهه داده شده، برای ثبت دامین‌های خود توسط شرکت‌های دیگر، مجددا هزینه‌ پرداخت کنند.

ریسلو

افرادی که این کار را انجام ندادند، اکنون باید منتظر بمانند تاریخ انقضای دامین آن‌ها فرا برسد و حتی دو ماه نیز از این تاریخ بگذرد. سپس قادر خواهند بود دامین خود را دوباره ثبت کنند. شرکت‌هایی که برای شناساندن دامین خود به کاربران و مخصوصا موتورهای جستجو هزینه و زمان زیادی صرف کرده بودند، هزینه‌های سنگینی به خاطر این تحریم پرداخت کردند.

کارلوس گوسن مدیرعامل شرکت خودروسازی رنو فرانسه نیز چندی پیش اعلام کرد در صورت وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا، فعالیت این‌ خودرو‌ساز در کشور ما به حالت تعلیق در خواهد آمد.

این‌ها تنها بخشی از تحریم‌های اعمال شده به دلیل چندین سخنرانی ترامپ بوده‌اند. گفته می‌شود رییس جمهور آمریکا، برجام را مایه شرمساری آمریکا خوانده است و به خاطر اجبار برای ارائه گزارش مرتب به کنگره درباره حمایت یا عدم حمایت از این توافق، احساس خوبی ندارد.

سخنرانی ترامپ

به همین دلیل در سخنرانی امروز خود اعلام خواهد کرد توافق به نفع آمریکا نیست. در صورت تبدیل شدن این پیش‌بینی به واقعیت، کنگره آمریکا دو ماه زمان در اختیار دارد در مورد اعمال مجدد تحریم‌های رفع‌شده به خاطر برجام تصمیم بگیرد. گفتنی است با وجود چندین سخنرانی ترامپ علیه کشور ما و ادعا به سودمند نبود توافق هسته‌ای با ایران، چند عضو جمهوری‌خواه سنا همواره تاکید کرده‌اند خروج آمریکا از برجام، به هیچ عنوان به نفع کشور نیست.

اما خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از چند مسئول دولتی نوشت دونالد ترامپ، با وجود عدم صدور مجدد تاییدیه برجام، از کنگره درخواست‌ خواهد کرد تحریم‌های برداشته شده به خاطر این توافق‌نامه را مجددا وضع نکنند. رییس جمهور هفتاد و یک ساله آمریکا در عوض از اعضای کنگره می‌خواهد به وسیله تصویب طرح‌هایی جدید، فشار بیشتری به ایران وارد کنند. همچنین از آن‌ها درخواست می‌کند درباره نیاز به گزارش فصلی پیرامون برجام تجدید نظر کرده و در صورت لزوم آن را حذف کنند.

سخنرانی ترامپ

پیش‌بینی می‌شود در سخنرانی ترامپ حرف‌های زیادی درباره توان موشکی ایران بشنویم. وی احتمالا به خاطر فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران، ما را به نقض روح برجام متهم خواهد کرد! اخیرا ترامپ صحبت‌هایی درباره سپاه پاسداران به میان آورده و حتی به صورت غیر مستقیم آن را تروریستی خطاب کرده است.

در صورت تکرار این ادعا در سخنرانی ترامپ در روز جمعه و یا هر گونه ادعایی ضد این سازمان، احتمال می‌دهیم تنش‌ها میان ایران و آمریکا شدیدا افزایش پیدا کنند. به این ترتیب باز هم شرکت‌های فعال در زمینه‌‌های تکنولوژیک، به خاطر محدود شدن روابط بین‌الملل آسیب دیده و احتمالا دسترسی کاربران به سرویس‌های بیشتری قطع خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. مرگ بر زیر دستیهای ترام نه خوده ترام

  2. Down With USA
    الموت لأمریکا
    مرگ بر آمریکا
    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند

  3. مرگ بر آمریکا…مرگ بر اپل

  4. مشکل ترامپ نیست اون مرد بزرگیه مشکل فراماسون هایی هستن که خونوادشو به شکلی گروگان گرفتن وباید اونارو رازی کنه

  5. امریکا هر غلطی میتواند بکند

  6. با سیاست کاری ندارم؛ ولی مشکل ترامپ تنها ایران نیست!
    مرتیکه باخودش و دورقابچینهاش هم مشکل داره!
    گیرم که برجام به سلیقه [تویی که نبودی] نوشته نشده، مشکل اینها چیه: اوباما Care، پیمان زیست-محیطی پاریس، منع صدور ویزا و اخیراً یونسکو …
    طومار روانپزشکهای خبره آمریکایی مبنی بر عدم تعادل روانی ترامپ، گویای همه چیز است.
    متأسفانه شرکتها و سازمانهای [باصطلاح] بین المللی [حتّا غیرآمریکایی] “لی لی به لالایش گذاشته” روز بروز لوس-ترش میکنند.
    آنچه فرعون را به ادّعای خدایی تشویق کرد، کرنش قوم بنی إسرائیل بود؛ که این سازوکار در مورد همه دیکتاتورها جاریست.