8 دلیل برای استفاده از لینوکس

8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای سیستم عامل های ویندوز و مک

اگر به دنبال بهانه‌ای برای مهاجرت به دنیای آزاد هستید، ما را در معرفی 8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای سیستم عامل های ویندوز و مک همراهی کنید!

منبع باز (Open Source) و رایگان (Free) بودن، دو اصطلاح رایجی‌ست که در مورد سیستم‌عامل‌های آزاد مطرح می‌شود. سیستم‌عامل‌های منبع باز و رایگان، کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند و در عین حال، تجربه کار با آنان برای افراد بسیار لذت‌بخش است. اما با این‌حال، لینوکس را نمی‌توان از دسته سیستم‌عامل‌های محبوب به شمار آورد. بسیاری از کاربران سیستم‌های کامپیوتری، حتی از موجودیت دنیای آزاد بی‌اطلاع هستند و ناچارا در دام ویندوز گیر افتاده‌اند! در این مطلب سعی داریم شما را با 8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای سیستم عامل های خانگی آشنا کنیم.

سیستم‌عامل لینوکس در دهه اخیر توزیع‌های متنوعی را به چشم دیده است و همین امر سبب شده کاربرانی با نیازهای مختلف، انتخاب‌های بسیاری را داشته باشند. اگر شما هم به دنبال یک بهانه کوچک برای مهاجرت از ویندوز یا مک، به سیستم‌ عامل لینوکس هستید، در اینجا 8 دلیل برای استفاده از لینوکس در پیش روی‌تان خواهد بود.

8 دلیل برای استفاده از لینوکس در کامپیوترهای خانگی

1- علاقه به نرم افزار آزاد

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

در مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس ، شما را برای مهاجرت از سیستم عامل فعلی، به لینوکس آماده می‌کنیم! مهم‌ترین شرط اساسی برای ورود به دنیای لینوکس این است که شما از مزیت‌های آن مطلع بوده و نسبت به تجربه آنان مشتاق باشید. بر اساس تعریف‌های استاندارد، نرم افزار آزاد نرم‌افزاری است که در آن، کاربر نرم‌افزار را کنترل می‌کند، نه نرم‌افزار کاربر را! اگر در حال حاضر از کاربران سیستم عامل ویندوز و یا مک هستید، باید بدانید که نرم افزارهای این سیستم‌عامل‌ها را «انحصاری» می‌نامند. در اینگونه برنامه‌ها، شما فقط و فقط یک کاربر هستید که کاربردهای تعریف شده از سوی توسعه دهنده را مورد استفاده قرار می‌دهید. در دنیای آزاد، هر نرم افزار باید دارای 4 ویژگی باشد که به شرح زیر هستند:

  • آزادی در اجرای نرم افزار به هر منظوری
  • توانایی بررسی کد منبع نرم افزار و نحوه عملکرد آن
  • آزادی بازتوزیع نرم افزار برای کمک به جامعه نرم افزار آزاد
  • آزادی در تغییر نرم افزار و انتشار نسخه‌های بهبود یافته

مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس ، شما را در انتخاب سیستم عامل دلخواهتان راهنمایی خواهد کرد. اکنون وقت آن است که برای مهاجرت به این سیستم‌عامل تصمیم‌گیری کنید! لینوکس دیگر همانند گذشته، محیطی مخصوص به برنامه نویسان و کاربران حرفه‌ای دنیای کامپیوتر نیست. توزیع‌های متعددی که از این سیستم‌ عامل ارائه شده است، تقریبا نیاز تمامی دسته‌های کاربران را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. در نسخه‌های اخیر توزیع‌های لینوکس، همچنان امکان استفاده از خط فرمان وجود دارد، اما با توجه به رابط گرافیکی بی‌نقص این توزیع‌ها، به ندرت پیش می‌آید که اصلا به این دستورات نیازی داشته باشید!

تنها کافی‌ست که مطابق با نیاز خود، یکی از توزیع‌های موجود را انتخاب و وارد دنیای نرم افزار آزاد شوید. امکان گشت و گذار آنلاین در فضای وب، بررسی و مدیریت ایمیل‌ها، وارد کردن تصاویر از دوربین‌های دیجیتال، گوش دادن به موسیقی دلخواه و … از جمله کاربردهایی هستند که استفاده از آنان هیچ تفاوتی با ویندوز یا مک ندارد. به همین سب، در صورتی که اشتیاق لازم برای تجربه یک دنیای کاملا متفاوت را در خود می‌بینید، احتمالا این 8 دلیل برای استفاده از لینوکس شما را برای این تصمیم‌گیری مهم آماده می‌سازد. شاید وقت آن رسیده که با سیستم عامل فعلی خود خداحافظی کنید!

2- رایگان بودن لینوکس

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

در دنیای امروز، کامپیوترها به یک پیش‌نیاز اساسی در مدارس و ادارات تبدیل شده‌اند. اولین سیستم کامپیوتری خود را به خاطر بیاورید! سیستمی که با اولین نگارش‌های سیستم عامل ویندوز عرضه شد و محدودیت‌های بسیاری داشت. حتی با برخوردار بودن از سیستم عامل ویندوز، هنوز هیچ یک از ابزارهای آفیس یا فتوشاپ برای آن منتشر نشده بودند. اگر در آن زمان، نرم افزار رایگان «اپن آفیس» (OpenOffice) نبود، بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با آن باید به طور دستی انجام می‌گرفت. اپن آفیس یکی از نرم افزارهای آزاد بود که در آن زمان بسیاری از نیازهای کاربران سیستم‌های کامپیوتری را تحت پوشش خود را می‌داد. قابل توجه است که حتی در صورت عدم وجود ابزارهایی نظیر آفیس، جایگزین‌های آنان نیز به آسانی می‌توانند این نیاز کاربران را پوشش دهند.

در دنیای لینوکس نیز وضعیت به همین ترتیب است. مخصوصا امروزه با توجه به پیشرفت چشم‌گیر توزیع‌های لینوکس، تقریبا تمامی نیازهای کاربر تحت پوشش قرار گرفته‌اند. واقعیت امر این است که همه ما از دوران کودکی و یا دوره تحصیلی خود، متناسب با محل زندگی‌مان به یکی از سیستم‌ عامل‌ها اعتیاد ذاتی پیدا کرده و از مهاجرت به سایر سیستم عامل ها می‌ترسیم!

لینوکس یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است که از تمامی سخت‌ افزارهای کامپیوتری پشتیبانی می‌کند. محدودیت‌های لینوکس در طی سال‌های اخیر بسیار کمتر از گذشته شده و ورود به دنیای آزاد، اضطراب سابق را ندارد. از این گذشته، دسترسی به مخازن نرم افزارها و ابزارهای کاربردی نیز قابلیت محبوبی است که بسیاری از کاربران فعلی دنیای لینوکس عاشق آن هستند.

هزینه سیستم‌های کامپیوتری در طول دهه قبل تاکنون، کاهش چشم‌گیری داشته و کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌های کمتر، سیستم‌هایی با قدرت بسیار بالاتر را تهیه کنند. در واقع به کمک کروم‌ بوک های گوگل، شما دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای تهیه یک سیستم کامپیوتری ندارید. کمپانی گوگل محصولاتی کم‌هزینه و در برخی موارد رایگان را تولید و عرضه می‌کند؛ چرا که درآمد اصلی این شرکت از تبلیغات است. گوگل و سرویس‌های آن، همواره فعالیت کاربر را در فضای اینترنت زیرنظر داشته و در حال داده‌کاوی هستند. از این جهت، بسیاری از کاربران اهمیت حریم خصوصی خود را در جایگاه بالاتری می‌بینند و دوست ندارند که فعالیت‌های آنان توسط یک کمپانی زیر ذره‌بین قرار داشته باشد.

سیستم عامل لینوکس، محاسبات و کاربردهای مفید دنیای کامپیوتر را به شیوه‌ای مقرون به صرفه در دسترس قرار می‌دهد. ایده نرم افزار آزاد، به کاربران دنیای لینوکس این فرصت را می‌دهد که برای شرکت در توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر سرویس‌های موجود، اشتیاق بیشتری داشته باشند. متاسفانه امروزه کاربردهای سیستم‌ عامل لینوکس برای بسیاری از افراد ناشناخته است. به همین دلیل سعی داریم که در مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس ، شما را با قابلیت‌های مفیدی آشنا کنیم که شاید برای مهاجرت به آن، تصمیمی جدی بگیرید!

3- احساس احترام

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

نرم افزارهای تجاری به عنوان یک محصول شناخته می‌شوند. فرآیند کاری نیز بسیار ساده است! فردی یک نرم افزار را تولید می‌کند. کاربران در صورت تمایل آن را خریداری کرده و از مزایای آن بهرمند می‌شوند. در صورتی که این محصول قادر به پاسخ‌گویی نیازهای آنان نباشد، تنها کافیست گزینه‌های دیگری را خریداری کرده و برای این نیاز مورد آزمایش قرار دهد. اما اگر بخواهیم از نگاهی واقع‌گرایانه به یک نرم افزار نگاه کنیم، نرم افزارها را نمی‌توان همچون یک کالای فیزیکی به شمار آورد. یک اپلیکیشن ممکن است همچون یک محصول تولیدی باشد، اما در واقعیت شما تنها با مجموعه‌ای از کدها سر و کار دارید. این کدها، شامل دستوراتی برای اجرای فعالیت‌ها در دنیای کامپیوتری هستند. ما کاربران بدون آنکه کدهای نوشته شده در سروس منبع را بدانیم، نمی‌توانیم از شیوه کارکرد آن اطلاع پیدا کنیم. این امر سبب می‌شود که در دنیای ویندوز یا مک، کاربر دقیقا نداند که در حال خرید چه چیزی است! حتی او نمی‌داند که چه چیزی را بر روی سیستم خود نصب می‌کند. در واقع، شما محکوم می‌شوید که به سازنده نرم افزار اعتماد کرده و دستورات تعریف شده توسط او را در سیستم شخصی‌تان به اجرا درآورید. نرم افزارهای موجود در سیستم‌ عامل‌های مک و ویندوز، در اکثر موارد همچون یک هندوانه در بسته هستند! با نصب یک نرم افزار، شما می‌توانید راه را برای جاسوسی از اطلاعات شخصی‌تان باز کنید و یا اینکه حریم خصوصی خود را در معرض خطر قرار دهید.

توسعه‌دهندگانی که نرم افزارهای آزاد را تولید می‌کنند، سورس کد مربوط به محصول تولیدی را نیز در کنار آن منتشر می‌کنند تا هر فردی قادر باشد از شیوه اجرای دستورات به طور کامل و دقیق اطمینان حاصل کند. در واقع می‌توان گفت که در دنیای لینوکس، ما دقیقا می‌دانیم که چه چیزی را بر روی سیستم نصب می‌کنیم و علاوه بر آن، می‌توانیم تغییرات دلخواه خود را نیز بر روی آن اعمال کنیم تا به یک ابزار کاملا شخصی‌سازی شده تبدیل شود. این درست به معنای مالکیت واقعی بر نرم افزارها در دنیای لینوکس است!

نرم افزارهای تجاری، معمولا با محدودیت‌های بسیاری همراه هستند. شما نمی‌توانید یک نسخه کپی از آنان را به دوست خود بدهید و یا حتی اجازه ندارید که آن را هم بر روی کامپیوتر دسکتاپ و هم لپ تاپ خود نصب کنید! در واقع شما فقط یک حق انتخاب دارید و در دنیای آزاردهنده ویندوز و مک، شدیدا با این مسئله دست و پنجه نرم خواهید کرد. هیچ چیزی در مورد نرم افزارهای نصب شده بر روی سیستم شما مشخص نیست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به توسعه دهنده آن اعتماد کنید! اما آیا این کار در مورد تمامی محصولات نرم افزاری در ویندوز شدنی است؟

4- قابل اطمینان بودن

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

گفتیم 8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای سیستم عامل های ویندوز و مک! این هم دلیل چهارم: آیا به کامپیوتر خود اعتماد دارید؟ دنیای ویندوز آن‌چنان هم که به نظر می‌رسد قابل اعتماد نیست!

آن‌ها همه فعالیت شما در کامپیوترهای شخصی را زیر نظر دارند! تمامی اطلاعات شما با هدف داده‌کاوی به سایر کمپانی‌ها فروخته می‌شود؛ بی‌آنکه از شما کسب اجازه شده باشد! هرکسی می‌تواند سرورهای آنان را هک کرده و داده‌های شما را به دست آورد.

شاید در نگاه اول، جملات بالا برایتان عجیب و یا حتی ترسناک باشد. در ابتدا ممکن است با خود بگویید که این‌ها ناشی از حساسیت بیش از اندازه بوده و یا اینکه دروغ محض هستند. اما اگر فقط اندکی با سرویس‌های ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و … آشنایی داشته باشید، احتمالا تاکنون خودتان متوجه این امر شده‌اید. شبکه‌های اجتماعی دائما در حال جمع‌آوری اطلاعات کاربران هستند. در هنگام ثبت نام در این سرویس‌ها، شما مشخصات کامل خود را در اختیار یک سرور کامپیوتری قرار می‌دهید. سرنوشت داده‌های شما بعد از ثبت نام مشخص نیست؛ اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که شبکه‌های اجتماعی چگونه تا این اندازه هوشمند و پیچیده شده‌اند؟ به چه علت شبکه اجتماعی اینستاگرام، می‌تواند علاقه‌مندی‌های شما را تشخیص دهد و تصاویری مرتبط با سلایق شما را در قسمت اکسپلور (Explore) را نمایش دهد و یا نزدیکان شما را به صورت خودکار برای فالو (Follow) کردن پیشنهاد کند؟ این‌ها به خودی خود، نشان‌دهنده جمع‌آوری هوشمندانه داده‌های شما برای ساخت سیستم‌هایی پیشرفته در آینده هستند. هوش مصنوعی چنین شبکه‌هایی، بر مبنای اطلاعاتی که شما به آن می‌دهید عمل می‌کند. از این جهت، ارزش داده‌های خود را به هیچ وجه دست کم نگیرید!

رسانه‌های جمعی و کمپانی‌های فعال در دنیای وب، همواره ما را از خطرات هک سیستم‌های کامپیوتری و حملات سایبری آگاه می‌سازند. اما هیچ کسی در مورد جاسوسی اطلاعات ما توسط کمپانی‌های فیسبوک، گوگل و … نمی‌گوید! در دنیای واقعی، اگر فردی از اسناد و هویت ما به صورت فیزیکی استفاده کند، سریعا قانون وارد عمل شده و شخص متخلف را مجرم می‌خواند. اما چرا این ملاحظات در مورد فضای آنلاین صورت نمی‌گیرد؟

سیستم عامل ویندوز 10 (Windows 10)، بمب جاسوسی دنیای سیستم‌ عامل ویندوز بود! امروزه بسیاری از کاربران از جاسوسی گسترده مایکروسافت در این سیستم‌ عامل مطلع هستند. هرزگاهی نیز می‌خوانیم که شرکت‌های بزرگ ادعا می‌کنند که این کار صرفا با هدف شناخت دقیق نیازهای کاربر انجام می‌شود. اما واقعیت امر این است که مایکروسافت از بی‌اطلاعی کاربران خود از پشت پرده این سیستم عامل، سوء استفاده کرده و داده‌های شخصی آن را دائما تحت نظارت قرار داده است. گول ظاهر این سیستم عامل را نخورید! در پشت پرده اتفاقات ناشناخته‌ای در حال وقوع هستند که روح‌تان هم از آن بی‌خبر است! شاید حالا که از این واقعیت‌ها اطلاع دارید، بسیار خشمگین هستید؛ ولی هیچ چیزی قادر به تغییر این واقعیت نیست! در هنگام نصب سیستم عامل ویندوز و یا نرم افزارهای آن، همواره قسمتی وجود دارد که شما باید یک توافقنامه را خوانده و سپس آن را تایید کنید. بسیاری از ما، این قسمت را نخوانده می‌پذیریم؛ غافل از اینکه مایکروسافت و سایر کمپانی‌ها، برای تمامی این جاسوسی‌ها از ما کسب اجازه هم کرده‌اند!

ما نمی‌توانیم به اپل و مایکروسافت بگوییم که جاسوسی از اطلاعات ما و فروش آن به دیگر شرکت‌ها را متوقف کند. حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که یک بار برای همیشه، از این سیستم‌ عامل‌ها خداحافظی کنیم! همین حالا تصمیم بگیرید که به دنیای نرم افزار آزاد و سیستم عامل امن لینوکس مهاجرت کنید. یک بار برای همیشه، فعالیت‌های خود را در سیستمی کاملا امن انجام دهید؛ کامپیوتری که حریم خصوصی شما در آن نقض نشده و تمامی داده‌ها در نهایت امنیت به سر می‌برند.

5- تنوع برنامه‌ها

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

از میان 8 دلیل برای استفاده از لینوکس ، حداقل یک یا دو مورد از آن احتمالا شما را برای مهاجرت به این سیستم‌عامل قانع خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین انتقادهای مربوط به دنیای لینوکس، کمبود برنامه‌های خاص است. آیا لینوکس از نصب نرم افزار پشتیبانی می‌کند؟ حتما! دنیای لینوکس، سرشار از برنامه‌های کاربردی است و شما کاربران متناسب با نیاز خود، چندین حق انتخاب را خواهید داشت. ولی نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که لینوکس، فاقد نرم افزارهای تجاری و انحصاری است که برای ویندوز یا مک تولید می‌شوند. اگر شما نیز وابستگی بسیاری به این نرم افزارها دارید، احتمالا یکی از اصلی ترین چالش‌ها برای مهاجرت به لینوکس را این مورد می‌دانید. بسیاری از کاربران دنیای ویندوز، استفاده از مجموعه گران‌قیمت مایکروسافت آفیس را کنار گذاشته و از نرم افزار رایگانی همچون لیبر آفیس (LibreOffice) استفاده می‌کنند. ویژگی‌های موجود در آفیس‌های رایگان، تا حد بسیاری با محصولات مایکروسافت آفیس مطابقت دارند و از این نظر، مهاجرت به لینوکس برایتان چالش چندان مهمی نخواهد بود.گفتیم که 8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای مک و ویندوز! از میان موارد مطرح شده، چالش برنامه‌ها یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های کاربران به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی، دوست دارند که تمامی پلتفرم‌های موجود در دسکتاپ یا موبایل را امتحان کنند تا از مزایا و معایب هریک از آنان مطلع شوند. ولی همواره باید به خاطر داشت که انتخاب یک سیستم‌ عامل، بر اساس سلیقه شخصی انجام می‌گیرد و هر فرد با توجه به نیازهای خود، یکی را به دیگری ترجیح می‌دهد. در اینجا ما نمی‌خواهیم که از نقاط قوت و ضعف سیستم‌ عامل‌ها بگوییم؛ به جای آن در مقاله 9 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای ویندوز و مک، سعی کرده‌ایم که شما را در استفاده از لینوکس کمک کنیم.

در دنیای لینوکس، هیچ خبری از نرم افزارهای تجاری نیست و نرم افزارهای آزاد قادرند تمامی نیازهای شما را تحت پوشش قرار دهند.

6- لینوکس اینجا، آنجا، همه‌جا!

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

رفته رفته به انتهای مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس هم نزدیک می‌شویم. اگر هنوز هم تصمیم خود را نگرفته‌اید، باید بگوییم که بهتر است یک بار دیگر در نیازهای خود در دنیای کامپیوتر نگاهی اجتمالی داشته باشید. نیاز شما در کامپیوتر چیست؟ شاید تمامی نیازهای شما به شکل بهتر و روان‌تری در لینوکس قابل اجرا باشند؛ پس بهتر است که نیازهای خود را به خوبی بشناسید. لینوکس را در همه سخت‌ افزارها می‌توان اجرا کرد. البته باید توجه داشت که در برخی موارد نیز بهتر است که برای انتخاب آن، اندکی صبر پیشه کنید. به عنوان مثال، نصب لینوکس بر روی یک سیستم کامپیوتری قدرتمند و کاملا جددید، می‌تواند شما را با در بسته مواجه کند؛ چرا که هنوز ممکن است درایورهای مربوط به این سخت افزار برای لینوکس آماده نشده باشد.

در مقابل، نصب سیستم عامل لینوکس بر روی یک کامپیوتر قدیمی هیچ مشکلی را برای استفاده کاربر ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که تاکنون تمامی درایورهای موجود برای سخت افزارها به روز رسانی شده و قطعات سیستم به راحتی شناسایی می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در مورد توزیع‌های لینوکس این است که به منظور افزایش پایداری سیستم عامل و بهبود عملکرد قطعات سخت افزاری، همواره باید آپدیت‌های آن را بر روی سیستم نصب کنید. این موضوع، حتی از لحاظ امنیتی نیز از سوی کارشناسان توصیه شده و متاسفانه بسیاری از کاربران سیستم عامل ویندوز از انجام این کار خودداری کرده و سیستم خود را در معرض انواع خطرات جدی قرار می‌دهند.

از میان موارد مطرح شده در مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای سایر سیستم عامل‌ها، ممکن است سازگاری لینوکس با گوشی‌های موبایل، توجه شما را بیشتر از بقیه موارد جلب کند! لینوکس منحصر به کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ تاپ نیست؛ در واقع بخش بزرگی از بازار اسمارت فون های امروزی، به دنیای لینوکس تعلق دارد. اندروید به عنوان سیستم عامل ارائه شده توسط گوگل نیز بر مبنای لینوکس است؛ هر چند با توزیع های رایج لینوکس تفاوت بسیاری دارد. ولی از میان گزینه‌های موجود، اسمارت فون هایی نیز وجود دارند که می‌توان توزیع های لینوکس را به راحتی بر روی آنان نصب کرد.

لینوکس انعطاف‌پذیری بسیاری دارد. به عنوان مثال، بردهای رزبری پای (Raspberry Pi) به طور کامل از لینوکس پشتیبانی می‌کنند و بسیاری از مراکز آموزشی، کارگاه‌های متعددی را در این باره تشکیل داده‌اند. با توجه به این موارد، می‌توان گفت که لینوکس بر روی تمامی سخت‌ افزارهای موجود قابل نصب است. هیچ برنامه‌ای قصد جاسوسی از اطلاعات شما را ندارد و حریم خصوصی شما در این سیستم‌ عامل، به طور کامل حفظ خواهد شد.

7- لینوکس، دنیای رایگان

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

پیشنهاد سیستم عامل ویندوز به دیگران، همانند بازاریابی رایگان برای کمپانی ثروتمندی همچون مایکروسافت است. همین مسئله، در مورد مک و کروم هم صدق می‌کند. با این کار، شما علاوه بر آنکه دیگران را در تصمیم‌گیری برای انتخاب سیستم عامل مورد نظر خود راهنمایی می‌کنید، سهم غول‌های دنیای تکنولوژی را نیز در بازار افزایش می‌دهید.

لینوکس به هیچ شرکتی تعلق ندارد. البته نصب و استفاده از یک نسخه خاص، ممکن است برای کمپانی کانونیکال (Canonical) سودآور باشد، اما هیچ کاربری مجبور به پرداخت هزینه نیست و و درآمد مذکور، صرفا به صورت غیرمستقیم به این کمپانی می‌رسد. ممکن است فردی شما را به استفاده از توزیع Red Hat Enterprise تشویق کند، این در حالی است که تمامی مزایای مورد انتظار شما به صورت رایگان نیز در توزیع CentOS در دسترس هستند. حتی اگر شرکت‌های کانونیکال یا رد هت، به طور شبانه ناپدید شوند، لینوکس به پایان نمی‌رسد؛ زیرا جامعه‌ای قدرتمند از توسعه‌دهندگان همواره به پشتیبانی آن ادامه خواهند داد. لینوکس یک اکوسیستم بسیار بزرگ است که کاربردهای دنیای کامپیوتر را به شیوه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد که هیچ سازمان دیگری قادر به انجام آن نیست.

البته باید توجه داشت که آزادی‌های بسیار لینوکس، اعتراض بسیاری از شرکت‌ها را نیز در پی دارد. اما موفقیت‌های این سیستم عامل، فراتر از این است که با چنین رفتارهایی آسیب ببیند. آزاد بودن کامل سیستم عامل و امکان دسترسی به تمامی کدهای منبع، از جمله مواردی هستند که افراد را عاشق این سیستم عامل می‌کنند.

8- نصب لینوکس در کنار ویندوز

8 دلیل برای استفاده از لینوکس

سرانجام به قسمت آخر مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس به جای مک و ویندوز رسیدیم. جایی که شما برای مهاجرت به دنیای آزاد تصمیم‌گیری می‌کنید! اگر هنوز در مورد این سیستم عامل مردد هستید، ما برای شما یه راهکار ویژه را سراغ داریم. بسیاری از کاربران سیستم‌های کامپیوتری، چندین سال است که به ویندوز عادت کرده‌اند و دل کندن برای آن‌ها، کار بسیار دشواری شمرده می‌شود. لینوکس برای این دسته از افراد نیز پیشنهاد جالب توجهی دارد: چطور است که لینوکس را در کنار ویندوز نصب کنید؟! از میان موارد مطرح شده در مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس ، به نظر می‌رسد که این مورد، یکی از مهم‌ترین آپشن‌های موجود درباره این سیستم عامل به شمار می‌رود.

بوت دوگانه (Dual-Boot) لینوکس در کنار ویندوز، کار سختی نیست و به آسانی می‌توان لینوکس را در کنار ویندوز مورد استفاده قرار داد. انجام این کار، تنها با انتخاب یک چک‌باکس در حین نصب لینوکس میسر است! باید توجه داشت که عیب‌یابی، مدیریت و تقسیم وظایف بین دو سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر، کار دشواری به شمار رفته و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، ا جا به جایی دائم بین این دو سیستم عامل، هیچ‌گاه نمی‌توانید علاقه واقعی خود را پیدا کنید.

گذشته از این‌ها، آیا نصب لینوکس در کنار ویندوز بهترین راهکار است؟ اینطور به نظر می‌رسد! بررسی‌ها نشان داده بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به دنیای آزاد لینوکس را داشته‌اند، در ابتدا از قابلیت بوت دوگانه در کنار ویندوز استفاده کرده و پس از مدتی، مهاجرت خود به لینوکس را با حذف کامل ویندوز، رسمی ساخته‌اند!

کلام آخر… !

ما در مقاله 8 دلیل برای استفاده از لینوکس ، سعی کردیم شکه ما را در تصمیم‌گیری برای مهاجرت به این سیستم عامل راهنمایی کنیم. در واقعیت، نمی‌توان تمامی افراد را بر خلاف میل‌شان به یک سیستم عامل دیگر مجاب کرد. لینوکس یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است که به لطف جدیدترین آپدیت‌ها، تقریبا تمامی نیازهای کاربر امروزی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. لینوکس را می‌توانید بر روی یک فلش مموری USB نصب و در همه جا آن را بوت کرده و از مزایای آن بهره ببرید. شما به آسانی می‌توانید توزیع دلخواه خود از لینوکس را به دوستان خود بدهید تا آن‌ها نیز بتوانند از تجربه این سیستم عامل لذت ببرند. در لینوکس و توزیع‌های آن، حفظ حریم خصوصی شما اهمیت ویژه‌ای دارد. حداقل اینکه با اجرای مرورگر وب، از عدم جاسوسی و ردیابی آن اطمینان کامل دارید!

این روشی آزادانه در دنیای کامپیوتر به شمار می‌رود. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که در چنین محیطی فالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. اگر شما هم فکر می‌کنید که برای مهجارت به لینوکس آمادگی دارید، شاید وقت آن باشد که توزیع دلخواه خود از لینوکس را دانلود و آن را امتحان کنید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. مادربودر من گیگا هست – سی پی یوم اینتل 1.8 _ کارت گرافیکم ای تی آی 1 گیگ _ رم 1 گیگ
    لینوکس با سخت افزار من هماهنگ هست آیا ؟
    من از ویندوز خسته شدم .

  2. ایا نیاز به سیستم قوی با رم بالا میخواد یا روی کامپیوتر های قدیمی ه م نصب میشه؟؟؟

  3. با سلام یه توضیح کاملا مختصر و مفید بدم برای انتخاب بین این دو سیستم عامل
    کاربران در سیستم عامل ویندوز مجبور به استفاده از یک اینترفیس(محیط کاربری ) هستند و حتی اگر هم روی ان تم نصب کنید فقط شکل ان عوض می شود نه خود محیط این کار مثل یک ادم در دو لباس می مانند که این عمل در لینوکس کاملا متفاوت هست شما می توانید از محیط گنوم استفاده کرده یا xface نصب کنید که هم در شکل و هم در اینترفیس کاملا با هم متفاوت هستند
    با توجه به توضیحات بالا که گفتم فرض کنید که یک سیستم با cpu dul core با یک گیگابایت رم در اختیار دارید می توانید از ویندوز ۷ استفاده کنید خب با توجه به اخبار حاکی از ان است که افیس ۲۰۱۹ فقط می توانید روی ویندوز ۱۰ نصب کنید برای این کار یا باید سیستم خود را بروز کنید یا افیس را فراموش کنید چون توان نصب ویندوز ۱۰ را ندارید اما فرض کنید این مشکل در لینوکس وجود داشته باشد به عنوان مثال لینوکس دبیان ۹ را باید نصب کنید اما سیستم شما توانایی اجرای ان را ندارد یا محیط ان را دوست ندارید برای این کار دبیان ۹ را نصب میکنید اما با محیط کاربری که هم کم حجم بود و هم ان را دوست خواهید داشت
    در اخر لینوکس می تواند مثل ویندوز ۱۰ اپدیت دریافت کند اما محط ان همچنان مثل ویندوز ایکس پی باشد

  4. ویندوز ۱۰ یک فاجعه ب معنی واقعی کلمه هست… اگر نمی دونید کدوم توضیع بدردتون می خوره، محتمل، mint چیزی هست که دنبالش می گردید… نگران همخونی نکردن برنامه ها هم نباشید که خنده دار خواهد شد اگر بدونید با کمک برنامه wine می تونید برنامه های تحت ویندوز رو در لینوکس استفاده کنید. نه همه برنامه ها ولی برای یک کاربر ساده، همه برنامه ها…

    لینوکس یک نوع نگاه جدید ب زندگی هست، دیگه برده مایکروسافت و اپل نخواهید بود. استقلال، ازادی جمهوری هرانچه که خودت یخوای… نه ب دیکتاتوری…

  5. مرگ بر سیس های نا امنه ویندوز و لونیکس و ان دروید

  6. نه به دردتان نامیخورا

  7. سلام
    یه سئوال؟
    من بازیسازی کار میکنم آیا لینوکس بدرد این کار میخوره و کدوم نسخه از اون بهتره.

  8. شنیدم توو خود کالفرنیاش هم لینوکس از ویندوز پرکاربردتره

  9. وقتی حرف از امنیت میزنند سیستم های متن باز و اپن سورس واقعا امن هستند جدی میگم چون هکرها اصلا خوششون نمیاد به سیستم عاملی دستبرد بزنند که درش بازه فقط دنبال راه سختر میگردند

  10. سعید موافقم لینوکس بی پدر مادره صاحب نداره باید لات باشی بهش اعطماد کنی

  11. سلام و خسته نباشید . چند تا سوال دارم اولش کدوم نسخه لینوکس نصب کنم دومش ایا به درد بازی میخوره؟؟؟

    • درود بر شما

      سیستم عامل لینوکس به دلیل متن باز بودنش توزیع های ( به نسخه های لینوکس توزیع گفته می شود) بسیاری دارد که هرکدام برای کاربرد خاصی بهینه سازی و توسعه داده شده اند. برای بازی هم توزیع های خوبی توسعه داده شده که در ادامه 5 مورد از بهترین ها رو براتون لیست میکنم :
      1-Fedora Games Spin( فدورا گیم اسپین)
      2- Lkaka (لکاکا)
      3- Sparky Linux GameOver( لینوکس سرزنده)
      4- Ubuntu gamepack
      5- Steam Os

      پیروز باشید.

    • البته که می خوره!
      لینوکس ها یک خوبی مطلقی که دارن اینه که برای اجرا سخت افزار کمی نیاز دارن، و در نتیجه میزان منابع سخت افزاری بیشتری همیشه آزاد هست.
      دوما اجرای برنامه ها در لینوکس ها مانند ویندوز یکپارچه نیست، و هر برنامه به تنهایی اجرا میشه. با هنگ گردن یک برنامه مانند ویندوز کل یسستم به هم نمی ریزه!

  12. استفاده از لینوکس مثل سرپرستی از بچه بی پدر قابل ستایش هست