حیات بیگانه در گانیمد

حیات بیگانه در گانیمد ؛ جستجوی موجودات فضایی در بزرگ ترین قمر منظومه شمسی

دانشمندان می‌گویند که احتمال وجود حیات بیگانه در گانیمد (Ganymede) نباید نادیده گرفته شود! آیا بزرگ‌ترین قمر منظومه شمسی، از شرایط حیات پشتیبانی می‌کند؟

به گفته دانشمندان، شانس وجود حیات بیگانه در گانیمد بسیار بیشتر از آن است که پیش‌بینی می‌شد! گانیمد، بزرگ‌ترین قمر موجود در منظومه شمسی و یکی از اقمار سیاره مشتری است که بزرگ‌ترین اقیانوس‌ها را بر سطح خود دارد.

ماموریت اکتشافی به اقمار یخی سیاره مشتری (JUpiter ICy moons Explorer)، قرار است که اقمار سیاره مشتری را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار دهد تا از اسرار آب‌های زیرزمینی آنان، پرده‌برداری شود. یکی از مهم‌ترین اهداف این ماموریت، مطالعه هرچه بیشتر قمر گانیمد و پتانسیل وجود حیات بیگانه در آن است.

اقمار سیاره مشتری، از اهمیت بسیار زیادی برای دانشمندان برخودار هستند. جالب است بدانید که بزرگ ترین اقیانوس موجود در منظومه شمسی متعلق به زمین نیست؛ بلکه در گانیمد است!

قمر گانیمد، به خودی خود می‌توانست یک سیاره مستقل باشد. اما گرانش فوق‌العاده سیاره مشتری، آن را در قالب یک قمر در دام خود گرفتار کرده است.

در حقیقت، قمر گانیمد با قطر 2200 کیلومتری خود، از سیاره عطارد بزرگ‌تر و تنها اندکی از مریخ کوچک‌تر است.

در مارس 2016، تلسکوپ فضایی هابل اکتشاف برجسته‌ای را از این قمر به دست آورد. در قمر گانیمد، یک اقیانوس بسیار بزرگ از آب شور جریان دارد و تا آنجا که می‌دانیم، وجود آب مایع در یک جرم آسمانی، شانس وجود حیات بیگانه را افزایش می‌دهد.

حیات بیگانه در گانیمد

جان ام گرانسفلد (John Mace Grunsfeld) فیزیک‌دان و فضانورد بازنشسته ناسا، اهل کشور ایالات متحده آمریکا در این باره می‌گوید:

این اکتشاف، نقطه عطف قابل توجهی برای بشر به شمار می‌رود. باید توجه داشت که تلسکوپ فضایی هابل به تنهایی، چه نقش مفیدی را در این زمینه ایفا کرده است.

در طول ماموریت 25 ساله، تلسکوپ فضایی هابل، منجر به کشف یافته‌های قابل توجهی در منظومه شمسی شده و وجود یک اقیانوس وسیع در زیر پوسته یخی قمر گانیمد، احتمال وجود حیات در ماورای زمین را افزایش می‌دهد.

اکنون، کارشناسان معتقد هستند که قمر گانیمد، یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی حیات بیگانه در منظومه شمسی است. ماموریت اکتشافی به اقمار یخی سیاره مشتری یا اختصارا (JUICE) قرار است در سال 2020 برای جستجوی حیات بیگانه در گانیمد و اروپا به فضا پرتاب شود. اولیور ویتاس (Olivier Witasse) به عنوان یکی از دانشمندان این ماموریت فضایی می‌گوید:

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که منابع آبی موجود در گانیمد بسیار بیشتر از قمر اروپا هستند!

حجم آب موجود در اقیانوس‌های گانیمد، 6 برابر زمین و 3 برابر قمر اروپا است.

تقریبا همزمان با اینکه ماموریت JUICE، اقمار گانیمد و اروپا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد، ماموریت دیگر ناسا با نام اروپا کلیپر (Europa Clipper) نیز در سال 2020، به طور اختصاصی وارد قمر اروپا می‌شود.

بدین ترتیب، پس از موفقیت ماموریت کاسینی در اقمار زحل، در چند سال آینده باید منتظر نمایشی فوق‌العاده از اقمار ناشناخته سیاره مشتری باشیم.

دانشمندان امیدوارند که دنیای بیگانه در این اقمار، از شرایط مناسبی برای حیات برخوردار باشد.

حیات بیگانه در گانیمد

گانیمد، بزرگ‌ترین قمر موجود در منظومه شمسی است که میدان مغناطیسی مخصوص به خود را دارد. این باعث می شود که شفق‌هایی دیدنی را در قطب‌های آن شاهد باشیم. قمر گانیمد، در میدان مغناطیسی سیاره مشتری واقع شده و با تغییر در میدان مغناطیسی سیاره مشتری، شرایط در گانیمد نیز دچار تغییر می‌شود.

بر اساس گزارش‌های اولیه، ماموریت JUICE، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا را در فاصله بین 200 الهی 1000 کیلومتری این اقمار قرار خواهد داد. دانشمندان در مورد یافته‌های احتمالی خود در این ماموریت‌ها، بسیار شگفت‌زده هستند.

کشف مقادیر بسیار از آب‌های زیرزمینی در چشم‌انداز یخی گانیمد، شانس ما را برای کشف حیات بیگانه در داخل منظومه شمسی، به حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اگه بودجه ایی که امریکا برای ساخت تسلیحات و نیروهاش ، برای ناسا بزاره ،
    با همکاری روسیه و اسپیس ایکس همه چیز ممکن میشه .

  2. راستی قمر بنی هاشم کجاست؟

  3. نزدیک شدن به آتشفشان فعال و سنگ‌های مذاب آن، تجربه‌ای شگفت انگیز است که احساس هیجان بی‌همتایی را به وجود می‌آورد. تجربه‌ای که بسیار خطرناک است و علاوه بر دل و جرأت فراوان، توانایی تحمل گرمای شدید و بوی زننده گوگرد را می‌طلبد.