طرح رجیستری موبایل

طرح رجیستری موبایل آغاز شد؛ مراقب گوشی های قاچاق باشید

دهقانی نیا، سخنگوی طرح رجیستری موبایل اعلام کرد فاز اول این طرح رجیستری تلفن همراه از امروز 28 مهر با پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل آغاز شده و فاز دوم از 2 آبان شروع می‌شود.

دهقانی نیا با اشاره به وعده اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات برای عملیاتی شدن طرح شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه در کشور یا همان طرح رجیستری از انتهای مهرماه، اظهار کرد که فاز اول این طرح از امروز 28 مهر 1396 آغاز شد و در این مرحله پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل با هدف ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیمکارت ثبت شده در شبکه، انجام می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد هر نوع گوشی تلفن همراه که تا 28 مهرماه در شبکه اپراتورهای کشور فعال شده، مجاز تلقی می‌شود. در این مرحله و از امروز 28 مهرماه، قصد بر مانیتورینگ شبکه برای شناسایی شناسه ترکیبی سیمکارت و گوشی‌هایی است که در شبکه فعال شده‌اند.

آغاز مرحله دوم طرح رجیستری موبایل از 2 آبان‌ماه

سخنگوی طرح رجیستری موبایل همچنین بیان کرد:

پس از این مرحله و در مرحله دوم که از دوم آبان‌ماه آغاز می‌شود، بررسی و تشخیص اصالت چند مدل گوشی در دستور کار قرار می‌گیرد. در این مرحله، رجیستری گوشی موبایل تاثیری در نحوه دریافت سرویس مشترکان ندارد و به هیچ عنوان مزاحمتی برای مردم ایجاد نشده و در ارتباطات آن‌ها اختلالی به وجود نمی‌آید.

مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود ظرف 5 روز آینده، آخرین ورودی‌های گوشی و سیمکارت به شبکه را تست می‌کنیم و شناسه‌های ترکیبی مد نظر را به عنوان شناسه مورد تایید طرح به ثبت می‌رسانیم اما پس از تاریخ 2 آبان‌ماه، گوشی‌هایی که از مدل اعلام شده باشند در صورت ورود غیر قانونی به کشور در شبکه مخابراتی فعال نخواهند شد.

گوشی‌های صفر و کارنکرده خود را فعال کنید

حمیدرضا دهقانی نیا به مردم توصیه کرد اگر گوشی صفر و کار نکرده دارند تا چند روز آینده با گذاشتن سیمکارت درون گوشی، آن را فعال کنند. در این صورت تا آخرین بازه زمانی پایش و آمارگیری شبکه‌های اپراتورها، گوشی مورد نظر در شبکه مورد تایید قرار می‌گیرد اما پس از اعلام مدل‌های مورد نظر، دریافت خدمات از شبکه اپراتورها نیازمند سنجش اصالت کالا خواهد بود.

به گفته سخنگوی طرح رجیستری موبایل ، در این طرح از دیتابیس گمرک برای تشخیص اصالت کالا استفاده می‌شود و از دی ماه سال 1394 با فعال شدن دیتابیس گمرک، واردکنندگان گوشی های موبایل موظف به وارد کردن شناسه گوشی (IMEI) در سامانه بوده‌اند.

وی در مورد چگونگی تشخیص اصالت گوشی و غیر قاچاق بودن آن گفت:

مصرف کنندگان می‌توانند برای دریافت شناسه IMEI کد دستوری #06#* را در گوشی خود شماره‌گیری کنند. پس از دریافت این کد 15 رقمی، آن را با برچسب روی جعبه گوشی و پشت باتری مطابقت دهند و در صورتی که این 3 مورد با هم یکسان بود، آن را از شبکه اپراتورها استعلام بگیرند و اصالت گوشی از نظر قاچاق یا غیر قاچاق بودن آن را تشخیص دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اونا باید از ما بترسن