باتری لپ تاپ

آیا خارج کردن باتری لپ تاپ عمر آن را افزایش می‌دهد؟

شاید بارها شنیده باشید که برای افزایش عمر باتری لپ تاپ ، بهتر است باتری آن را زمانی که امکان استفاده از برق مستقیم وجود دارد، خارج کنید؛ اما آیا این کار باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ می‌شود؟

علی رغم پیشرفت چشمگیر عرصه تلفن‌های هوشمند، هنوز هم خیل عظیمی از کاربران در زندگی روزمره خود از رایانه و پلتفرم دسکتاپ بهره می‌برند. با توجه به محدودیت عمر شارژدهی لپ تاپ ها، استفاده بهینه از باتری یکی از چالش‌های بزرگ کاربران در قرن 21 به شمار می‌رود.

شارژدهی محصولات به باتری آنها مرتبط است و بیشتر سوالات در همین زمینه مطرح هستند. آیا استفاده از برق شهری برای لپ تاپ به باتری آسیب می‌رساند؟ علاوه بر این، آیا جدا کردن باتری از محصول به افزایش عمر آن منجر خواهد شد؟

در این مقاله پاسخ سوالات مذکور را مورد بحث قرار می‌دهیم و همچنین ترفندهایی جهت افزایش عمر باتری لپ تاپ ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

باتری لپ تاپ

باتری لپ تاپ چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه بخواهید از ترفند خارج کردن باتری در محصول خود استفاده کنید، بهتر است نحوه کارکرد باتری‌ها در رایانه‌های همراه را مورد بررسی قرار دهیم.

عموما باتری لپ تاپ ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: لیتیومی و لیتیوم پلیمری. بر خلاف تفاوت‌های مربوط به حوزه فناوری، باتری‌های لیتیومی و لیتیوم پلیمری کارکرد بسیار مشابهی دارند. هر یک از این دو ورژن از باتری‌ها شامل نقاط قوت و ضعف خود هستند. به عنوان مثال باتری‌های لیتیومی از قدرت بسیار بالایی برخوردارند اما با مشکلی با نام تنزل ترکیبی همراه هستند (تنزل مایعات درون باتری). از طرفی باتری‌های لیتیوم پلیمری از بدنه محکمی بهره می‌برند اما انرژی کمتری در خود ذخیره می‌کنند.

در هر دو نسخه از این باتری‌ها دو حقیقت را باید در نظر گرفت:

  • باتری را نمی‌توان بیش از حد شارژ کرد: اگر همیشه باتری شما به شارژ وصل باشد خبری از شارژ بیشتر نیست. پس از رسیدن میزان شارژ‌ باتری لپ تاپ به 100 درصد، فرایند شارژ متوقف شده و تا زمانی که افت ولتاژ به حد مورد نظر نرسد دوباره از سر گرفته نمی‌شود.
  • خالی شدن شارژ باتری لپ تاپ به صورت کامل منجر به آسیب آن خواهد شد: این باور عامیانه و قدیمی کاملا درست است و هرگز نباید اجازه خالی شدن شارژ به صورت کامل را بدهیم.

خارج کردن باتری فکر خوبی است؟

بله، اما..

باتری‌های مدرن از جنبه‌های مختلف نسبت به نسل‌های قبلی خود برتری دارند. خبری از شارژ بیش از حد آنها نیست و همچنین بسیاری از مشکلات شارژی قدیمی در آنها وجود ندارد. با این حال هنوز هم باتری‌های مدرن در خطر بروز مشکلات و آسیب‌های مذکور هستند و نباید این موضوع را نادیده بگیریم. داغ شدن یکی از مشکلات متداول بین محصولات کاربران است. لپ تاپی که به شارژ متصل باشد، گرمای بیشتری تولید می‌کند و داغی بیش از حد یکی از عوامل اصلی صدمات بلند مدت به باتری‌ها است.

بنابراین اگر بنا به دلایلی نظیر بازی و یا ویرایش ویدیو لپ تاپ را به مدت طولانی در شارژ نگه می‌دارید، بهتر است باتری لپ تاپ از آن خارج شود تا مشکل مذکور در بلندمدت گریبان‌گیر شما نشود.

چه زمانی باتری را خارج کنیم؟

باتری لپ تاپ

همانطور که در بالا گفتیم، هرگاه بنا به دلایلی لپ تاپ را به مدت طولانی در شارژ‌ نگه می‌دارید، خارج کردن باتری ایده بسیار خوبی است. اما اگر به عنوان مثال وارد کافه‌ای می‌شوید و قصد چک کردن ایمیل‌های خود را دارید، باتری را درون لپ تاپ نگه دارید؛ در این صورت به هنگام اتصال به شارژ، باتری نیز انرژی بیشتری جذب می‌کند و اگر کل روز در حرکت باشید به شارژ بیشتری نیاز دارید.

یکی از شرایط دیگری که خارج کردن باتری لپ تاپ در آن پیشنهاد می‌شود، زمانی است که برای مدت نسبتا طولانی از محصول استفاده نمی‌کنید. اگر مطمئن هستید که برای چند هفته لپ تاپ را روشن نخواهید کرد، حتما باتری را از درون آن خارج کنید. متخصصان حوزه باتری پیشنهاد می‌کنند، آن را تا حدود 40 درصد شارژ کرده و سپس از لپ تاپ خارج کنید. این میزان شارژ، به باتری شما پایداری بیشتری در طولانی مدت ارائه می‌کند و خبری از آسیب‌های داخلی در آن نخواهد بود.

برخی کارشناسان دیگر پیشنهاد می‌کنند باتری را در فریزر قرار دهیم، اما این روش منجر به بروز مشکلات دیگری در آینده خواهد شد و به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

باتری‌های لیتیومی پیر می‌شوند

در عصر محصولات قابل حمل و هوشمند، باتری‌های لیتیومی یکی از عناصر مرکزی و مهم به شمار می‌روند. هر تلفن‌هوشمندی که تاکنون از آن استفاده کرده‌اید با این باتری‌ها همراه بوده است. با این حال این باتری‌ها هرگز برای همیشه عمر نمی‌کنند و رفته رفته انرژی و کارکرد آنها کاهش می‌یابد.

اما چه عواملی می‌توانند عمر باتری لپ تاپ (یا محصولات هوشمند و قابل حمل) را کاهش دهند. در ادامه توجه شما را به لیست زیر جلب می‌نماییم:

  1. ولتاژهای بالا: با این که خبری از شارژ‌ شدن بیش از حد باتری‌های مدرن نیست، اما همیشه در حالت شارژ کامل نگه داشتن آنها می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. یکی از عادات سالم در چرخه عمر باتری‌ها، شارژ و دشارژ شدن آنها با ریتم ملایم و متعادل است.
  2. دمای بالای 21 درجه سانتی‌گراد، منجر به بروز واکنش‌های شیمیایی مختلفی در داخل باتری می‌شود. قرار دادن باتری در محیط‌های گرم، ظرفیت کلی آنها را کاهش می‌دهد.
  3. دمای پایین: دمای بین 0 الی 1 درجه سانتی‌گراد می‌تواند به بخش‌های مختلف باتری آسیب برساند، ظرفیت آن را کاهش دهد و مشکلات بزرگی برای شارژ‌ شدن آن بوجود آورد.
  4. ذخیره‌سازی طولانی مدت: یک باتری لیتیومی اگر در دمای 21 درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود، به طور متوسط هر ماه 8 درصد شارژ از دست می‌دهد.
  5. ضربه‌های فیزیکی: باتری لپ تاپ ها معمولا از بدنه محکمی بهره می‌برند و درون محصول قرار دارند. اما نمی‌توان به این استحکام اطمینان کرد و احتمال ضربه دیدن آنها در شرایط خاص بالاست.

آیا امکان بالا بردن عمر باتری وجود دارد؟

همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم، امکان افزایش عمر باتری لپ تاپ ها تا حد زیادی غیرعملی است. تنزل و تخریب مایعات درون باتری‌های لیتیومی از اولین باری که شروع به شارژدهی می‌کنند آغاز شده و ادامه می‌یابد. با این حال می‌توان از ترفند‌های مهم جهت حفظ ظرفیت و کیفیت باتری‌ها بهره برد. در اینجا به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • اجازه ندهید به صورت کامل تخلیه شارژ صورت گیرد
  • پس از کم شدن شارژ باتری تا نصف، دوباره آن را شارژ کنید
  • از قرار دادن باتری و لپ تاپ در محیط‌هایی با دمای بسیار بالا خودداری کنید
  • با ولتاژ پایین‌تر جهت شارژ باتری لپ تاپ بهره گیرید
  • در مواقعی که لپ تاپ به صورت دائم و طولانی مدت به اتصال شارژ وصل است، باتری را خارج کنید
  • از چرخه متوسط در شارژ و دشارژ استفاده کنید؛ 20 درصد الی 80 الی 85 درصد
  • اگر برای چند هفته قصد استفاده از باتری را ندارید، آن را تا 40 درصد شارژ کرده و از لپ تاپ خارج کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بهترین زمان برای خارج کردنش ۵-۷ صبحه چیزی که شرکتا نمیخان بدونید
    باتریو بزارید تو فیریزر بمونه نتیجش شگفت اوره