خودروهای وارداتی

ارزان ترین و گران ترین خودروهای وارداتی ایران در نیمه اول سال 96

گمرک ایران، ارزان ترین و گران ترین خودروهای وارداتی در نیمه اول سال 1396 در کشورمان را اعلام کرد که بر اساس آن، پورشه ماکان 2017 گران ترین خودروی این فهرست بود.

گمرک ایران گزارشی در مورد ارزان ترین و گران ترین خودروهای وارداتی در شش ماه گذشته را منتشر کرد و خودروی پورشه ماکان 2017 به عنوان گران ترین خودروی وارداتی در نیمه اول سال جاری معرفی شد. این خودرو از کشور امارات و از طریق گمرک شهید باهنر وارد کشورمان شده است. پورشه ماکان 2017 با ارزش 101 هزار و 762 دلار معادل حدود 346 میلیون تومان در صدر فهرست گران ترین خودروهای وارداتی ایران قرار گرفته و بر مبنای این قیمت، حقوق و عوارض گمرکی به آن تعلق گرفته است. البته معادل ریالی این رقم با ارز مبادله‌ای محاسبه شده و به آن، تعرفه، حقوق شماره‌گذاری و مالیات اضافه می‌شود. این خودروی بنزینی دارای پیشرانه 4 سیلندر با حجم موتور 1984 سی‌سی، دنده اتومات و سقف کشویی و تودوزی چرمی است.

پورشه ماکان 2017

همچنین خودروی سواری چینی چانگان نیو بنی تیپ 5 MT نیز ارزان ترین خودروی وارداتی به کشور در نیمه اول امسال بود. این خودرو از طریق منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان وارد ایران شده و ارزش دلاری آن 5 هزار و 663 دلار معادل حدود 19 میلیون و 255 هزار تومان (بر مبنای ارز مبادله‌ای) است و حقوق و عوارض گمرکی طبق ارزش گمرکی یاد شده از این خودرو دریافت شده است.

چانگان نیوبنی

الکترونیکی شدن فرایند ترخیص خودروهای وارداتی

با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن تشریفات ترخیص کالاها، ارتباط گمرک ایران با ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی، الکترونیکی شده و پس از اخذ مجوز ثبت سفارش انواع خودرو با در نظر گرفتن مجوزهای ورود شامل استاندارد، نمایندگی رسمی و سایر مجوزهای مربوط به واردات خودرو، اطلاعات ثبت سفارش به تفکیک شماره شاسی خودروهای وارداتی به صورت الکترونیکی در پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می‌شود.

در زمان ترخیص خودروهای وارداتی ، تمام مشخصات هر دستگاه خودرو مانند نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت تطبیق داده خواهد شد. همچنین گواهی‌های ترخیص خودرو به صورت الکترونیکی جهت شماره‌گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره‌گذاری قرار می‌گیرد.