گوشی آیفون 10 اپل

گوشی آیفون 10 اپل و ایرادهایی که می‌توانند آزاردهنده باشند

گوشی آیفون 10 اپل (Apple iPhone 10)، محصولی فوق‌العاده است. اما برخی ایرادهایی که بعضا اهمیت بسیاری دارند، سبب فاصله گرفتن اپل از دنیای قبلی آن شده است.

این روزها تلفن های هوشمند به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده و همه کاربران برای انجام کارهای خود به آنها وابسته هستند. پخش موسیقی، تماشای ویدیو، برقراری تماس، درخواست تاکسی، استفاده از سرویس‌های کاربردی و کنترل وسایل هوشمند، تنها گوشه‌ای از این کارها هستند. در دنیای اپل، گوشی های موبایل قادر به انجام تمامی این موارد بوده و حتی به واسطه سیستم تاچ TouchID در آنها می‌توان از پرداخت موبایلی با امنیتی بالا نیز استفاده کرد. با این تفاسیر، احتمالا خرید نسل جدید یک تلفن هوشمند، امری هوشمندانه خواهد بود.

پاسخ این سوال همواره مثبت نیست؛ در بسیاری از موارد، کاربران از روی احساسات تصمیم گرفته و سپس به دنبال راهی برای توجیه آن هستند. بسیاری از گوشی های هوشمندی که طی سال‌های اخیر معرفی شدند، قادر به انجام کارهایی هستند که به آنها اشاره کردیم. به عنوان نمونه، آیفون 6 و آیفون 6 پلاس با طراحی متفاوت نسبت به نسل قبلی خود، توانایی بسیار بالایی در مدیریت اطلاعات داشته و دستورات کاربران را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

مثل همیشه، طرفداران اپل در انتظار معرفی نسل جدید آیفون با نمایشگر بزرگ و بدون حاشیه بودند. اما بر خلاف انتظارشان، تلفن هوشمندی هزار دلاری با طراحی کاملا متفاوت پیش روی آنها قرار گرفت. اما آیا واقعا این گوشی ارزش پرداخت چنین پولی را دارد؟

گوشی آیفون 10 اپل

طراحی گوشی آیفون 10 اپل

برش بالایی صفحه نمایش آیفون ایکس، محل قرارگیری سنسورهای مختلف و دوربین مخصوص فناوری Face ID است. شاید این فناوری بسیار پیشرفته باشد، اما شکل ظاهری آن چندان زیبا نیست. تصمیم اپل و جانی آیو نسبت به استفاده از این زبان طراحی، سبب تعجب برخی افراد شده است. هنگام کار کردن با گوشی، این بخش دائما جلوی چشمان شما بوده و ناخواسته توجه شما را به خود جلب می‌کند.

هیچ کسی از وجود برشی مشابه در بخش بالای صفحه تلویزیون‌ها که البته اندازه بزرگ‌تری نسبت به سایر محصولات دارند، راضی نخواهد بود. حال تصور کنید این طراحی در گوشی کوچک شما که وسیله‌ای کاملا شخصی است، وجود داشته باشد. هرچند، این بخش بیشتر زمانی که مشغول تماشای ویدیو یا تصاویر باشید، جلب توجه می‌کند. تصور کنید در سینما یا تئاتر هستید و فردی دائما دید شما را خراب می‌کند. شاید شما راهی برای حل این مشکل پیدا کرده و لحظات اصلی را از دست ندهید، اما این فرد هم‌چنان حواس شما را پرت کرده و دید شما را خراب می‌کند.

گوشی آیفون 10 اپل

این عکس‌های شبیه‌سازی‌شده شاید کاملا نشان‌دهنده نحوه نمایش محتوا در آیفون ایکس نباشند

نبود کلید فیزیکی هوم

بزرگ‌ترین تغییر در گوشی آیفون 10 اپل به حذف کلید فیزیکی هوم و استفاده از سیستم تشخیص چهره Face ID به واسطه تجهیز دستگاه به نمایشگر لبه به لبه مربوط می‌شود. این فناوری برای عملکرد صحیح، نیازمند اسکن چهره و چشمان است؛ اما کاربران بسیاری از کارهای خود را از روی عادت و با چشمان بسته انجام می‌دهند. برای درک بهتر موضوع، بهتر است چند مثال ذکر کنیم.

باز کردن قفل دستگاه: در حالت عادی، پس از لمس کلید هوم، تاچ آی دی هویت کاربران را تایید کرده و دستگاه را از حالت قفل خارج می‌کند. در این حالت، موقعیت و محل قرارگیری گوشی اهمیتی نداشته و شما حتی می‌توانید قفل گوشی را زمانی که در جیب‌تان قرار دارد هم باز کنید.

در گوشی آیفون 10 اپل ، ابتدا با فشردن کلید پاور/اسلیپ، لمس صفحه یا بالا آوردن دستگاه، باید صفحه را روشن کرد و بعد از شناسایی چهره توسط Face ID، بخش پایینی صفحه را لمس و آن را به سمت بالا حرکت داد.

اپل پی: سیستم پرداخت موبایل اپل پی یکی از کاربردی‌ترین سرویس‌های این شرکت آمریکایی است که کاربران حتی بدون نگاه مستقیم به صفحه نمایش و لمس کلید هوم، قادر به استفاده از آن هستند.

اما هنگام استفاده از گوشی آیفون 10 اپل ، ابتدا باید کلید پاور/اسلیپ را فشرد و بعد از تایید شدن هویت کاربر، آن را نزدیک دستگاه پرداخت نگه داشت.

سیری، کنترل سنتر و جا به جایی میان اپلیکیشن ها: دستیار صوتی سیری، کاربردهای فراوانی دارد که به سادگی لمس کلید هوم می‌توان به آن دسترسی داشت. در صورت حذف این کلید، کاربران باید از کلید پاور/اسلیپ استفاده کنند. شاید این، تغییر چندان بزرگی نباشد؛ ولی استفاده از کلید کناری دستگاه، برقراری تماس یا تنظیم یادآور هنگام آشپزی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

اپل در پیاده‌سازی کنترل سنتر در آی او اس 11، بسیار خوب عمل کرده است. با این حال برای دسترسی به این بخش، به جای لمس کلید هوم باید صفحه را لمس و انگشت را به سمت پایین کشید.

از این پس برای جا به جایی میان اپلیکیشن ها نیز باید بخش پایینی صفحه را لمس و انگشت خود را به سمت بالا کشید. در همین زمان، باید شست یا انگشت را روی صفحه نگه دارید تا اپلیکیشن های دیگر به آن ملحق شوند. در نتیجه، با کشیدن بیش از حد انگشت به سمت بالا و یا کندی در انجام آن، به صفحه هوم باز خواهید گشت.

شاید تصور کنید این موارد اهمیت چندانی نداشته و در طول زمان عادی می‌شوند. اما کنار هم قرار گرفتن آنها و استفاده از ژست‌های حرکتی قبلی از روی عادت که دیگر کارآمد نیستند، احتمالا بسیار آزاردهنده خواهد بود. موضوع دیگر، به افرادی مربوط می‌شود که از آیفون و آپید به صورت هم‌زمان استفاده می‌کنند. زمانی که شما تبلت را کنار گذاشته و مشغول کار با موبایل می‌شوید، نحوه تعامل شما با دستگاه نیز باید تغییر کند.

صفحه نمایش بزرگ‌تر در بدنه کوچک‌تر؟

گوشی آیفون 10 اپل

با نگاه به مشخصات فنی، شاید تصور کنید با نمایشگری بزرگ‌تر در بدنه‌ای کوچک‌تر رو به رو هستید. اما آیا در عمل نیز این موضوع درست است؟

گوشی آیفون 10 اپل

مطابق با تصاویر ضمیمه‌شده، در حالت عمودی، 20 درصد فضای بیشتر در آیفون ایکس نسبت به آیفون 8 پیش روی کاربران قرار می‌گیرد. ولی از آنجایی که در حالت افقی محتوا در مرکز صفحه قرار خواهند گرفت، لبه‌های خمیده نمایشگر اصلی سبب کاهش فضای موجود می‌شوند. در این صورت، آیا هنگام تماشای ویدیو، واقعا با صفحه نمایشی 5.8 اینچی رو به رو هستیم؟

گوشی آیفون 10 اپل

جدای از سیستم تشخیص چهره Face ID، گوشی آیفون 10 اپل نخستین موبایل این شرکت با پنل اولد است. به علاوه، سازندگان از تراشه بسیار قدرتمند A11 بایونیک در این تلفن هوشمند بهره برده‌‌اند که با توجه به تست‌های انجام‌شده، بسیاری از پرچمداران اندرویدی را با فاصله‌ای بسیار زیاد مغلوب خود می‌کند. با این حال، چنین تراشه‌ای سریع‌تر از یک آیفون 6 پلاس، قادر به کنترل وسایل هوشمند خانه یا خاموش کردن چراغ‌ها نخواهد بود.

علی رغم استقبال بسیار کاربران از گوشی آیفون 10 اپل ، بعضی افراد بر خلاف همیشه این اسمارت فون را پیش‌خرید نمی‌کنند. آیا از برش بالایی صفحه نمایش به سادگی می‌توان عبور کرد؟ آیا عملکرد Face ID همان‌گونه خواهد بود که تبلیغ شده است؟ مهم‌تر از این موارد، آیا تغییر نحوه تعامل با دستگاه، برای کاربران جذاب خواهد بود؟ این‌ها سوال‌هایی هستند که گذشت زمان، پاسخ آنها را مشخص خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. فک کنم با اینهمه کمکی که اپل از سامسونگ گرفته
    بهتر باشه بجای گجت نیوز، اپل اسمشو عوض کنه
    چه خبره 16 میلیوننننننن
    تا وارد بشه و قیمتش معقول بشه
    میریم اس ۹ میگیریم،

  2. اسم سایتتونم عوض کنید بذارید سامسونگ نیوز 😀

  3. دوستان ما نباید مرعوب و مسحور اسامی بزرگ بشیم
    اسم اپل خیلی اسم بزرگیه.ولی نمی تونه هیچ کدوم از اشتباهاتش رو توجیه کنه
    حتی اگه اشتباه مسخره ای باشه

  4. البته باید در نظر گرفت این غول شرکت های جهان نمی تونه قطعات گوشی شو تولید کنه یا حتی منتاژ کنه

  5. هی بیاید سر و‌کله ایفون ۱۰ که هنوز وارد کشورم نشده چ برسد تو‌دست بگیرید بزنید عاقا غول شرکتهای جهانه ابره ابررر برید بخونید سرچ کنید درباره شرکت اپل

  6. یکی از این بدبده بده به ما یه ذره!

  7. نگو دیگه دلمو کباب کردی!
    من باور نمیکنم اپل به این بزرگی، پنل شو از سامسونگ بگیره
    حیف
    واقعا تیم کوک باید استعفا بده

    • دوست عزیز نه تنها پنلش;خیلی از قطعات دیگش از سامسونگه
      کلا سامسونگ تامین کننده ی قطعات بیشتر برندها از قدیم بوده…حتی کنسولهایی مثل پلی استیشن و ایکس باکس
      پس بدون سامسونگ زندگی و تکنولوژی هرگز

      • خخخخ فکر کنید اپل بخواد با تولید ایفون ایکس سابقه خودشو زیر سوال ببره
        اینکه صفحه نمایششو سامسونگ میزنه یا پنلشو ک چیز بدی نیست اتفاقا خوبه ک ب فکر کاربراشه.برای پی بردن به بهتر بودن سامسونگ یا ایفون فقط کافیه رده بندیه فروش جهانیو نگاه کنید با این همه تنوعه گوشی های سامسونگ بازم این اپله ک با وجود محدود بودن گوشیاش و قیمت بالاش رتبه اولو داره 😉