ریچارد گوردون

ریچارد گوردون درگذشت؛ یکی از 24 مسافر ماه و فضانورد باتجربه ناسا

درگذشت ریچارد گوردون (Richard Gordon) در سن 88 سالگی جامعه هوافضا را غمگین کرد. او خلبان ماموریت آپولو 12 (Apollo 12) بود و جزو معدود افرادی محسوب می‌شد که به ماه سفر کرده است.

ریچارد گوردون یکی از افرادی است که به سفر ماه رفته و آن را از نزدیک ملاقات کرده است، اما نتوانسته بر روی سطح آن پا بگذارد. ناسا در روز سه‌شنبه بیست و سوم آبان ماه اعلام کرد این فضانورد باتجربه‌اش در سن 88 سالگی از دنیا رفته است.

ریچارد گوردون یک خلبان آزمایشی بود که توسط ناسا درگروه سوم فضانوردان در سال 1963 انتخاب شد. او سابقه خلبانی در ماموریت Gemini 11 و دو مرتبه راه رفتن در فضا را نیز در پرونده دارد. در جریان ماموریت Apollo 12 در سال 1969، به دور تنها قمر زمین پرواز کرد، اما بر روی آن قدم نگذاشت. در این عوض این شانس نصیب دو نفر دیگر یعنی آلن بین (Alan Bean) و چارلز کنراد ‬(‎ (Charles Conradشد.

ریچارد گوردون

بر اساس گفته‌های بنیاد بورس تحصیلی فضانوردان، ریچارد گوردون در روز دوشنبه چهاردهم آبان در منزل خود درگذشت. مدیر اجرایی ناسا رابرت لایت‌فود (Robert Lightfoot) یک روز بعد از در گذشت این فضانورد واکنش نشان داد و گفت نه تنها ناسا، بلکه ملت آمریکا یکی از پیشگامان اولیه دنیای هوافضا را از دست داده است. او بعد از ابراز همدردی با خانواده ریچارد گوردون، او را قهرمانی از کلاس سوم فضانوردان ناسا خطاب کرد.

رابرت لایت‌فود همچنین ریچارد گوردون را یکی از جسورترین خلبانان تاریخ ناسا یاد کرد، مردی که با به چالش کشیدن خود، سبب شد ناسا و آمریکا دستاوردهای زیادی در دنیای هوافضا داشته باشد. به عقیده این مدیر، درگذشت ریچارد گوردون یک فقدان بزرگ است.

بخشی از زندگی‌نامه ریچارد گوردون

ریچارد گوردون در سیاتل آمریکا به دنیا آمد و بعد از تحصیل، تبدیل به یک شیمی‌دان و کاپیتان نیروی دریایی شد. او به حدی در حرفه خود مهارت داشت که بعد از نخستین پیاده‌روی فضایی خود، حین دومین پیاده‌روی کمی استراحت کرد و خوابید! او همچنین با مهارت خود مشکل برخورد صاعقه به Apollo 12 در جریان پرتاب آن را مدیریت کرد.

ریچارد گوردون

ریچارد گوردون به افرادی که از وی درباره احساسش پیرامون باقی ماندن درون سفینه و همراه نشدن با دو نفر دیگر برای قدم گذاشتن بر روی ماه می‌پرسیدند می‌گفت به خاطر آشنایی با دو نفری که سفینه را ترک کرده بودند، احساس تنهایی نمی‌کردم! به عقیده این فضانورد کارکشته، آپولو 12 به عنوان دومین ماموریت فرود بر روی ماه، عجیب و غریب و کثیف‌کارانه بود! ریچارد بعد از بازگشت دو همکار خود به سفینه به آن‌ها گفته بود شما با لباس‌های چرک‌آلودتان در حال کثیف کردن سفینه تمیز من هستید!

ریچارد گوردون

قرار بود در Apollo 18 با هدف فرود بر روی ماه، بار دیگر فرماندهی بر عهده ریچارد گوردون باشد، اما این پروژه به دلیل مشکلات مالی اجرایی نشد. آلن بین، ریچارد گوردون را بهترین دوست و همکاری که یک انسان می‌تواند در طول عمر خود داشته باشد خطاب کرد. او شخصیتی شاد و سرزنده داشت. ریچارد گوردون بعد از بازنشسته شدن از ناسا در سال 1972، تبدیل به معاون اجرایی رییس تیم فوتبال نیواورلئان سینت شد. وی همچنین در چند شرکت فعال در حوزه‌های علم و انرژی چندین منصب اجرایی به دست آورد.