معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

در ادامه به معرفی 5 وب سایت ناسا (NASA) که تحت نظارت این آژانس فضایی فعالیت دارند و برای اشتراک اطلاعات کسب شده توسط متخصصان آن طراحی شده‌اند، می‌پردازیم.

ناسا در حال حاضر رهبری اکتشافات فضایی را در دنیا بر عهده دارد و بر اساس سیاست‌گذاری‌های تعیین‌شده توسط مدیران آن، روش‌هایی برای اشتراک دانش به دست آمده از این اکتشافات با مردم جهان در نظر گرفته ‌شده‌اند که وب سایت های ناسا یک از اصلی‌ترین این روش‌ها هستند.

کارکنان ناسا این تارنماها را با رابط‌‌های کاربری سرگرم‌کننده و جالب‌توجهی طراحی کرده‌اند، تا علاوه بر علاقه‌مندتر کردن مردم عادی به دنیای خارج از جو زمین و پیشرفت‌های علمی، در کودکان که پتانسیل بالایی برای خدمت به بشریت از طریق کار برای این آژانس فضایی برجسته را دارند، جرقه لازم برای ایجاد علاقه در مورد کهکشان و جهان اطراف را به وجود آورند.

5 وب سایت ناسا برای اکتشاف کیهان

1. چشم ناسا

وب سایت چشم ناسا (NASA Eyes) که به عنوان گوگل ارث فضا هم شناخته می‌شود، از طریق آدرس eyes.nasa.gov در دسترس بوده و محتوای مختلفی شامل شبیه‌سازی‌های انجام‌شده توسط مهندسان ناسا و ویدیوها و انیمیشن‌های تهیه‌شده توسط این سازمان را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

این مورد از لیست وب سایت های ناسا دارای سه بخش مختلفِ زمین، منظومه خورشیدی و سیارات فراخورشیدی بوده و تماشای استریم‌های زنده‌ی در دسترس بر روی آن، در مورد ماموریت فضاپیمای جونو و وقایع طبیعی مختلفی مانند آتش‌سوزی‌های هند و پاکستان که بر روی زمین در جریان‌اند، توصیه می‌شوند.

2. تصاویر تغییر

مورد بعدی از لیست 5 وب سایت ناسا برای کاوش جهان، تصاویر تغییر (Images of Change) نام داشته، آدرس آن climate.nasa.gov/images-of-change بوده و مخصوص اشتراک عکس‌هایی از وضعیت‌های پیشین و جدید مناطق مختلف زمین طراحی شده است؛ داده‌های این وب سایت از طریق ماهواره‌های متعدد آژانس فضایی آمریکا که به دور زمین در گردش‌اند، به دست آمده‌اند.

معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

به عنوان مثال تصاویری خیره‌کننده از وضعیت قبل و بعد شهرهایی که تحت تاثیر طوفان‌های اخیر آمریکا بوده‌اند و شرایط گذشته و حال حاضر دریاچه ارومیه جزو اطلاعات پرطرفدار بر روی این وب سایت ناسا هستند.

3. کتابخانه تصویری ناسا

یکی از پرطرفدارترین فعالیت‌های این آژانس فضایی در میان عموم مردم، تهیه تصاویری خیره‌کننده از پدیده‌های مختلف سیاره و به طور کلی،‌ کهکشان است که وب سایت کتابخانه تصویری ناسا (NASA Image Library) به نشانی اینترنتی images.nasa.gov مخصوص آن در نظر گرفته شده است.

معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

مدت‌هاست که تصاویر و ویدیوهای تهیه‌شده توسط ناسا داخل آرشیوهای مختلف و به صورت پراکنده، بر روی وب سایت‌های گوناگون قرار گرفته بودند،‌ اما با راه‌اندازی کتابخانه تصویری ناسا مجموعه‌ای کامل از این فایل‌ها در یک جا جمع‌آوری ‌شده‌اند و محتوای مربوط به هر موضوع خاص از طریق قسمت جستجوی تارنما در اختیار کاربران قرار گرفته است.

در این وب سایت ناسا ، به صورت پیش‌فرض جدیدترین عکس‌ها و کلیپ‌های بارگذاری‌شده در صفحه اول به نمایش گذاشته می‌شوند و از طریق قسمت Most Popular هم می‌توان به پر طرفدارترین و پر بازدیدترین فایل‌های قرارگرفته در کتابخانه تصویری ناسا دسترسی داشت.

4. WTF ناسا

وب سایت wtfnasa.com در میان سایر تارنماهای آژانس فضایی ایالات‌ متحده، برای آن دسته از افرادی که معتقدند بودجه صرف شده برای فعالیت‌های ناسا بیش از حد بوده و استفاده‌های مناسب‌تری از اکتشاف کیهان برای آن وجود دارد، ساخته شده است.

معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

در WTF ناسا، اطلاعات گسترده‌ای در مورد نوآوری‌های این آژانس فضایی و فعالیت‌های ناسا در راستای بهبود شرایط زندگی بشریت به اشتراک گذاشته شده است و در صفحه اول تارنما، با توضیحی کوتاه، یکی از خدمات بی‌شمار ناسا به انسان‌ها معرفی می‌شود.

در زیر این توضیحات با انتخاب هر کدام از دو گزینه That Rockets و Fail To Launch به ترتیب، امکان ابراز خوشحالی و یا عدم علاقه نسبت به این دستاورد ناسا وجود دارد و در کنار اطلاعات صفحه اول،‌ حجم قابل‌توجهی از حقایق مربوط به این سازمان فضایی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است؛‌ البته زبان استفاده‌شده برای توضیح اطلاعات کاملا رسمی نیست.

5. چشم‌انداز ناسا

در آخر لیست تهیه‌شده، مورد دیگری از وب سایت های ناسا با آدرس nasaprospect.com است که برای علاقه‌مند کردن کودکان به دانش هوافضا و توسط گروهی از دانشجویان طراحی، ساخته شده است.

معرفی 5 وب سایت ناسا برای اطلاع از پیشرفت‌های علمی و کاوش کهکشان

چشم‌انداز ناسا حاوی داستانی جالب و تعاملی از کاوشگری به نام نیکولاس را نقل می‌کند که پس از وقوع فاجعه‌ای گسترده در زمین، منظومه شمسی را در جستجوی اطلاعات مختلفِ به‌جامانده پس از فاجعه، کاوش می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*