سامورایی جدید سونی معرفی شد : با اکسپریا Z3 آشنا شوید

از مدت‌ها قبل، سونی یک استراتژی جدید و البته عجیب را برای کسب و کار صنعت موبایل خود به اطلاع همگان رسانده است؛ هر 6 ماه یک اسمارت فون! به گفته مدیران سونی این تغییر استراتژی به یک دلیل مهم و حیاتی اتخاذ شده؛ تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و ارائه محصولات در بازه کوتاه تنها راه همگام‌شدن با چنین سرعتی برآورد می‌شود.

این استراتژی در بطن خود عالی، نویددهنده و قطعا هیجان انگیز به نظر می‌رسد. تمامی دوستداران یک برند دوست دارند که شرکت مطبوع آن‌ها آخرین تکنولوژی‌های روز را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست آن‌ها برساند. اما چنین مسأله ای مورد مناقشه بسیار است و در واقع چنین هدف زیبا اما بلندپروازنه ای در عمل نتوانسته عامل پیشرفتی قابل توجه در تکنولوژی‌های موبایل و در این مورد سونی باشد. با این فرض به سراغ جدیدترین پرچم‌دار سونی اکسپریا Z3 می‌رویم.

طراحی

شرکت سونی را به زبان طراحی اختصاصی خود در تولید محصولات موبایل می‌شناسند. خود سونی از این زبان طراحی با نام OmniBalance یاد می‌کند. اکسپریا Z3 دقیقا با چنین زبانی مطابقت دارد، اما در کنار آن یک تغییر کوچک و البته معمول را نیز رونمایی کرده است؛ یک فریم انحنادار.

dsc-2947-1

چنین تغییری برای سونی مهم و برای دوستداران محصولات این شرکت بسیار خوشایند خواهد بود. در کنار این تغییر، میزان ضخامت نیز در Z3 به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. این رقم در پرچم‌دار پیشین 8.2 میلی متر ثبت شده بود که حالا خود را به رکورد 7.3 میلی متر رسانده است. با این حساب اندازه کامل اکسپریا Z3 به 146x72x7.3 میلیمتر رسیده و وزن آن نیز از 162 گرم به 152 گرم کاهش پیدا کرده است.

ایجاد این تغییرات بدون فداکردن قابلیت‌های مهم، نشان از توانایی سونی در شناخت و تسلط کامل بر اصول طراحی خود دارد. در چنین شرایطی این اسمارت فون همچنان دارای گواهینامه IP68 برای عدم نفوذ آب و گرد و خاک است؛ امکانی که سونی را به واسطه بهره گیری صحیح از آن شهره عام و خاص کرده است!

اکسپریا Z3 همچنین بدنه پریمیوم خود را کماکان حفظ و بهبود داده است. فریم احاطه کننده این اسمارت فون آلومینیومی است و شیشه آب‌داده در پنل های عقب و جلوی اسمارت فون تعبیه شده است.

همچنین لازم به ذکر است که در اکسپریا Z3 نیز چون نسل قبلی اسپیکر مشابه استریوی S-Force Front Surround رخ نمایی می‌کند.

صفحه نمایش

کسانی که دوست داشتند سونی با شنا در جهت رودخانه این روزهای بازار از رزولوشن QHD در صفحه نمایش پرچم‌داران خود استفاده کند، دست خالی خواهند ماند. سونی پیش‌تر به شکل واضحی اعلام کرده که تمایلی به استفاده از این رزولوشن در اسمارت فون های خود (حداقل فعلا) ندارد و از سوی دیگر طرفداران پر و پا قرص این برند نیز چنین رؤیایی را در سر نمی‌پروراندند.

sony-xperia-z3-1

در عالم واقع نیز مسیری که بعضی از شرکت‌ها برای ارائه رزولوشن‌های بالا در پیش گرفته‌اند به ناکجاآباد خواهد کشید؛ چون لزوما چشم انسان نه تنها نیازی به چنین رزولوشنی ندارد که حتی در بیشتر مواقع در تشخیص تفاوت یک صفحه نمایش QHD با Full HD نیز ناتوان است.

سونی با چنین توجیهاتی از ارائه رزولوشن بالاتر در پرچم‌دار جدید خود صرف نظر کرده است. در عوض صفحه نمایش 5.2 اینچی IPS آن با رزولوشنی 1080×1920 پیکسل و تراکم پیکسل 424 ظاهر شده است. سونی برای ایجاد هیجان و البته کیفیت بیشتر، از درخشنده‌ترین صفحه نمایش‌های خود مشهور به TRILUMINOS استفاده کرده که با ظرفیت 600 نیت، تصور دیگری را از واقعیت و درخشندگی تصویری به شما عرضه می‌کند.

به هر صورت واضح است که اگر در حوزه ای بتوانیم سونی را مورد انتقادهای تند و تیز قرار دهیم، در بحث صفحه نمایش زبان ما در برابر تکنولوژی‌های سونی قاصر است!

سخت افزارها

ممکن است چرخشی در درون پرچم‌دار جدید سونی شما را از برخی جهات ناامید کند. البته این ناامیدی برای طرفداران سونی ایجاد نخواهد شد، که در نظر آن‌ها حضور هر سخت افزاری در پرچم‌داران سونی قابل توجیه است! به هر صورت در سونی اکسپریا Z3 همچنان یک چیپست اسنپ دراگون 801 حکم رانی می‌کند که نسبت به مدل قبل اندکی میزان فرکانس خود را ارتقا داده است.

dsc-2968-1

البته اگر واقع‌گرایانه نیز نگاهی به سخت افزار سونی و به خصوص صفحه نمایش 1080p آن داشته باشیم، چنین پردازنده ای کاملا مناسب به نظر می‌رسد و نیازی به مدل جدیدتر چیپست های اسنپ دراگون 805 در آن احساس نمی‌شود.

کوالکام در مدل 805 چیپست های اسنپ دراگون امکانات بیشتری را به دوربین‌های اسمارت فون ها افزوده است؛ امکاناتی چون Chrome Flash (ثبت دو عکس در تاریکی؛ یکی با فلاش و یکی بدون فلاش که ادغام آن‌ها تصویری واقع‌گرایانه‌تر را ثبت می‌کند)، قابلیت Action Shot و OptiZoom (به ترتیب امکان حفظ فوکوس بر روی یک شی متحرک، امکان زوم اتوماتیک بر روی شیء حتی در حال حرکت) که حضور آن‌ها در کنار دوربین‌های حیرت انگیز سونی می‌توانست سونی اکسپریا Z3 را یک مرحله ارتقا بدهد.

dsc-2963-1

در بحث حافظه اکسپریا Z3 چون اکسپریا Z2 از یک رم سه گیگابایتی بهره گرفته که با توجه به سیستم عامل اندروید 32 بیت آن چندان تعجب برانگیز نیست. در حافظه‌های داخلی دو ورژن از سوی سونی برای اکسپریا Z3 معرفی شده؛ مدلی 16 گیگابایتی و مدلی 32 گیگابایتی که هر دو از اسلات کارت میکرو اس دی نیز پشتیبانی می‌کنند.

منبع تغذیه سونی اکسپریا Z3 همین حالا نیز با عددی 3100 میلی آمپرساعتی بسیار مناسب به نظر می‌رسد، اما حدود کاهشی 100 میلی آمپر ساعتی را نسبت به نسل پیشین تجربه کرده است. باید قبول کرد که اعمال نازکی در تولید یک اسمارت فون چنین معذوریت‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت.

دوربین

وقتی که اکثریت اسمارت فون های بازار از سنسورهای تصویر سونی برای محصولات خود سود می‌برند، بجاست که دست تسلیم در برابر دوربین سونی اکسپریا Z3 بالا ببریم. سونی در اکسپریا Z1 دوربین 20.7 مگاپیکسلی خود را معرفی کرد، در نسل بعدی یعنی Z2 به ترمیم و بهبود آن اقدام کرد و در Z3 همچنان تمرکز خود را بر روی این بهینه‌سازی‌ها قرار داده است.

sony-xperia-z3-3

برای شروع، هیچ تغییری در حداکثر رزولوشن آن مشاهده نمی‌شود. شما همچنان یک سنسور 20.7 مگاپیکسلی Exmore RS 1 / 2.3 اینچی در اختیار دارید. تغییر دیده شده در این دوربین در لنز G 25 میلی متری واید انگل آن می‌باشد. چنین لنزی می‌تواند فضای دید عریض‌تری را برای عکاس خود ایجاد کند.

سونی نرم افزار دوربین خود را نیز با اضافه کردن امکاناتی چون Face in، AR fun، Sound Photo و… ارتقا داده است. با این حال مهم‌ترین آن بهبودی است که در تکنولوژی لرزش گیر دیجیتالی تصویر آن SteadyShot اعمال کرده است. بله درست شنیدید! سونی همچنان از حضور یک لرزش گیر لیزری در دوربین‌های خود سر باز میزند که البته با تجربه گسترده این شرکت در تولید دوربین و عکاسی، انتقاد از سونی در این حوزه اندکی دل و جرئت خاص خود را می‌طلبد!

بقیه موارد…

سونی اکسپریا Z3 را با ویژگی‌های جذاب دیگری نیز همراه کرده تا به گسترش هر چه بیشتر اکوسیستم خود کمک کرده باشد. در این نسل از اسمارت فون های اکسپریا Z سونی امکان ارتباط با کنسول‌های پلی استیشن چهار را از طریق PS4 Remote Play فراهم کرده است. این قابلیت صفحه نمایش اسمارت فون شما را به صفحه نمایش ثانویه کنسول تبدیل می‌کند و یا حتی امکان بازی از طریق خود صفحه نمایش 5.2 اینچی را نیز امکان پذیر می‌کند.

آخرین نسخه اندروید کیت کت یعنی 4.4.4 در اکسپریا Z3 قرار داده شده است. NFC، بلوتوث 4.0 و LTE نیز از امکانات ارتباطی پرچم‌دار جدید سونی می‌باشد. همچنین اعلام شده که در بعضی کشورها ورژن پشتیبانی از دو سیمکارت اکسپریا Z3 نیز به فروش خواهد رسید.

اکسپریا Z3 در انواع رنگ‌ها به بازار وارد خواهد شد. رنگ‌های سفید، مشکی، مسی و سبز از رنگ‌هایی است که به زیبایی هر چه بیشتر این اسمارت فون کمک خواهند کرد.

قیمت و زمان ارائه

سونی چون همیشه تمایل چندانی به گفتگو در مورد قیمت و زمان ارائه دقیق محصول خود ندارد. تنها نکته گفته شده آغاز فروش این محصول در پاییز 2014 می‌باشد. با این فرض آغاز فروش در یک ماه یا یک ماه و نیم آینده می‌تواند زمان مناسبی برای آغاز فرآیند فروش باشد.

احتمال داده شده که قیمت اکسپریا Z3 به مانند نسل قبلی آن و حول و حوش 750 دلار باشد.

sony-xperia-z3-4

رسیدیم به پایان معرفی اکسپریا Z3 آخرین پرچم‌دار سونی… اگر بخواهیم به شکلی بی‌طرفانه قضاوت کنیم، اکسپریا Z3 اگرچه نسبت به نسل پیشین، بهینه‌سازی‌های مختلفی را به خود دیده، با این حال پذیرفتن توجیه سونی برای ارائه چنین اسمارت فونی که در اکثر موارد به مانند نسل قبلی خود می‌باشد، اندکی دشوار به نظر می‌رسد؛ حداقل چنین سیاستی در عمل با توجیه خود سونی تناسب ندارد.

سونی اما یک سرمایه بزرگ را در کنار خود دارد و آن مشتریان وفادار و همیشه تحسین کننده آن است. این مشتریان همیشه وفادار که خیل وسیعی از خریداران بازار را نیز تشکیل می‌دهند، در هر حرکتی از سونی حمایت کرده‌اند و امید می‌رود که سونی نیز با سیاست‌های آینده خود این اعتماد و سرمایه بزرگ را به شایستگی پاسخ دهد.