پهپاد تجزیه پذیر

پهپاد تجزیه پذیر دارپا پس از انجام ماموریت هیچ ردی از خود باقی نمی‌گذارد

پهپاد تجزیه پذیر یک طرح جدید از سوی آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی وزارت دفاع آمریکا موسوم به دارپا (DARPA) است که برای عملیات‌ بسیار محرمانه طراحی شده است.

در سال 2015 آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی وزارت دفاع آمریکا خواهان جنگ افزاری جدید شد که پیش‌تر مشابهش را تنها در فیلم‌هایی همچون ماموریت غیر ممکن می‌توانستیم بیابیم. دارپا به دنبال پهپادی یک‌بار مصرف، کوچک و با قابلیت کارکردن گروهی بود که بتوان آن‌ها را از هواپیما رها کرده و پس از انجام ماموریت نیز به معنی واقعی کلمه محو شوند!

پس از دو سال، کمپانی مهندسی آمریکایی مورس کورپ (MORSE Corp)، که توسط دانش‌آموختگان دانشگاه MIT پایه‌گذرای شده است،‌ با پهپاد نوین خود به نام ایکاروس (ICARUS) به نیاز دارپا پاسخ داد. پروژه ساخت پهپاد ایکاروس پس از برنده شدن موریس کورپ در مناقصه سال 2016 دارپا، با سرمایه‌گذاری 8 میلیون دلاری انجام شد.

ایکاروس یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای یونانی است که پدرش دایدالوس، از صنعت‌گران افسانه‌ای یونان، برایش بال‌هایی از جنس موم ساخت و البته به پسرش هشدار داد هرگز نزدیک به خورشید پرواز نکند،‌ زیرا بال‌ها آب می‌شوند. اما ایکاروس بر خلاف حرف پدر عمل کرد و با پرواز در نزدیکی خورشید، بال‌هایش را از دست داد و در دریا سقوط کرد.

این پهپاد نیز به جهت آن‌که پس از انجام ماموریت خود توسط نور خورشید ذوب می‌شود، ایکاروس نام گرفته است. درخواست برای پهپادی تجزیه پذیر و ذوب شوند از سوی نیروهای نظامی امری قابل پیش‌بینی و آشکار است.

پهپاد تجزیه پذیر

پهپاد تجزیه پذیر ایکاروس از نوعی پلیمر بسیار سبک و مخصوص ساخته شده و سیستم هدایتی آن کوچکتر از یک توپ تنیس است. این پلیمر هنگامی که در معرض گرما و یا نور خورشید قرار بگیرد،‌ شکسته و تجزیه شده و به یک مایع شفاف رنگ تبدیل می‌شود. پس از این کار تنها چیزی  که باقی ‌می‌ماند همان بخش هدایتی ایکاروس است.

یکی از چالش‌هایی که طراحان با آن روبرو بودند، مسئله برد پروازی و دقت مد نظر دارپا برای این پهپاد است. به گفته مدیر عامل مورس کورپ آن‌ها برای غلبه بر این مشکل‌ها از طرز فکر ام‌آی‌تی‌گونه خود استفاده کرده و با کنار هم گذاشتن خلاقیت و پشتکار، موفق به دست‌یابی به آن‌چه که دارپا می‌خواست شدند.

پهپاد ایکاروس اوایل سال میلادی جاری با موفقیت آزمایش شد. در آن آزمایش پهپاد بیش از 160 کیلومتر پرواز کرد و در فاصله تنها 9 متر از هدف فرود آمد. این پهپاد درحال حاضر خود را در بین پهپادهای آزمایشی نظامی ارتش آمریکا جا داده است و ارتش این کشور مشغول بررسی آن به منظور استفاده برای ماموریت‌های گوناگون همچون حمله زنبوری، انتقال آذوقه، دارو و تدارکات، عملیات‌های جاسوسی و دیده‌بانی و… است.

البته نباید انتظار داشت نمونه اولیه پهپاد تجزیه پذیر ایکاروس وارد خدمت شود. این طرح همچنان جای تکامل دارد و دارپا و سازندگان پس از پیاده‌سازی چندین و چند نمونه بهسازی و ارتقا، افزایش برد و دقت، افزایش توان باربری، سهولت در تجزیه شدن و… چنین پهپادهایی را وارد خدمت خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. این به درد من میخورد