کشف تعدادی غارنگاره تاریخچه اهلی کردن سگ ها را دگرگون کرد

کشف تعدادی غارنگاره تاریخچه اهلی کردن سگ ها را دگرگون کرد

اهلی کردن سگ ها توسط انسان پیشینه‌ی نسبتا نامشخصی دارد،‌ اما کشفی جدید در شبه‌جزیره عربستان، اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد شروع این اتفاق آشکار کرده است.

سوالات مربوط به اهلی شدن سگ ها مشخصا بر روی زمان، مکان و دلیل این پدیده تمرکز دارد و تا پیش از کشف چند غارنگاره در عربستان که نقوشی از به شکار رفتن انسان‌ها همراه با تعدادی سگ که قلاده به گردن دارند، اطلاعات موجود در این زمینه بسیار محدود و مبهم بود؛ این تصاویر بخشی از زندگی انسان را حدودا در 8 هزار سال پیش، نمایش می‌دهند.

متخصصان باستان شناسی که مسئول کشف و بررسی این کنده‌کاری‌های بدوی هستند، مقاله‌ای را در این باره،‌ در ژورنال “Anthropological Archaeology” به چاپ رسانده‌اند و شواهد یافت شده را به عنوان اولین مدرک از وجود سگ در این شبه‌جزیره و همچنین، قدیمی‌ترین نشانه موجود در مورد رام کردن سگ ها معرفی کرده‌اند.

این دانشمندان سنگ‌نگاری‌های باستانی را در دو مکان مجزا با نام‌های جبه (Jubbah) و شوایمیس (Shuwaymis)، در شمال غربی عربستان سعودی کشف کرده‌اند. یافته‌های هردوی این مناطق شامل هزاران غارنگاره‌ از حیوانات مختلف بوده است که در میان آن‌ها 193 و 156 تصویر سگ، به ترتیب در جبه و شوایمیس کشف شده‌اند. البته تمامی سگ‌ها دارای خطوط باریکی که از گردن آن‌ها به سمت صاحبان کنده شده باشد، نیستند و بر اساس بررسی‌های متخصصان، ویژگی‌های این حیوانات به سگ‌های مدرن کانادایی شبیه است.

کشف تعدادی غارنگاره تاریخچه اهلی کردن سگ ها را دگرگون کرد

پژوهشگران در مقاله چاپ‌شده اشاره کرده‌اند که روشن شدن تاریخچه اهلی کردن سگ ها و تخمین تاریخ سنگ‌نگاره‌ها به دو عامل اصلی،‌ یعنی محل پیدا شدن آن‌ها و طریقه کنده‌کاری‌ بستگی دارد. یکی از این محققان، پل تاکون (Paul Tacon) از دانشگاه گریفین استرالیا، در این رابطه می‌گوید که با وجود مشکل بودن تخمین تاریخی دقیق‌تر از آنچه که اعلام‌شده، می‌تواند به صورت قطعی گفت که این غارنگاره‌ها بین 7 تا 10 هزار سال پیش ایجاد شده‌اند؛ از طرف دیگر، ‌او اظهار کرد که این احتمال هم وجود دارد که خطوط رسم شده بین گردن سگ‌ها و صاحبان فقط نوعی سنبل بوده و به برای نمایش قلاده حکاکی نشده باشند.

علاوه بر روشن‌تر شدن تاریخچه اهلی کردن سگ ها، اطلاعات به دست آمده از بررسی‌های انجام‌شده توسط تاکون و تیم باستان شناسان رفتار انسان‌ها در دوره قبل از نوسنگی، در شبه‌جزیره عربستان را قابل‌فهم‌تر می‌کند. پژوهشگران اعلام کرده‌اند که قدم بعدی حفاری بیشتر در مکان‌های ذکرشده برای یافتن نشانه‌های قابل‌اعتمادتری در مورد اهلی شدن سگ ها است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. شویمس Shuwaymis = خورشید کوچک (مصغّر شمس)

  2. به هر حال در اسلام سگ نجس هست وسلام